piątek, 26 września 2008
dobrze zaprojektowane: wizytówka

design_po_polsku

„Dobrze zaprojektowane” to nowy cykl na zsah.blox.pl. To przewodnik po sztuce projektowania, która rządzi się określonymi regułami. I te właśnie reguły postaram się przedstawić w kolejnych artykułach z tego cyklu. Na początek skupmy się na wizytówkach. Wielokrotnie spotykałem się z osobami, które nie zdają sobie zupełnie sprawy z tego, jak ważną częścią całego ich biznesu jest ten „prosty” kartonik. To od pierwszego kontaktu z potencjalnym partnerem biznesowym, wymianie wizytówek a więc przekazaniem sobie wzajemnie kontaktów może się rozpocząć wielki biznes. Dawniej, wizytówki nazywane biletami wizytowymi, wysyłane były zamiast wizyty lub ją poprzedzały. Dziś posługujemy się nimi niemal podczas każdego spotkania biznesowego.

Po co właściwie nam ta wizytówka?
Są przynajmniej trzy powody, dla których lepiej ją mieć. Po pierwsze pomagają w nawiązaniu kontaktu. Po drugie ułatwiają zapamiętanie imienia i nazwiska osoby, z którą przed chwilą rozmawialiśmy. Po trzecie pozwalają na zbudowanie profesjonalnego wizerunku w oczach naszego rozmówcy. To chyba wystarczy.

Jaka powinna być dobra wizytówka?

1. Prosta.
Dobra wizytówka przede wszystkim powinna być maksymalnie prosta w formie. Czysta, oszczędna forma podkreśla prestiż i profesjonalizm.

2. Czytelna.
Czytelna wizytówka to taka, która pozwala na pierwszy rzut oka stwierdzić, kogo reprezentuje i jak się z tą osobą skontaktować. Powinna zawierać niezbędne informacje. Wizytówka prywatna pod tym względem oczywiście się różni od wizytówki firmowej. W przypadku tej pierwszej poza imieniem i nazwiskiem powinna zawierać numer telefonu, e-mail oraz adres. Firmowa wizytówka dodatkowo musi zawierać pełną nazwę i logo firmy oraz jej adres. Powinna także zawierać informacje o stanowisku, jakie zajmujemy w firmie. Należy zawsze uważać z ilością podanych informacji. Kilkanaście numerów telefonów, adresów emaliowych, podany numer NIP czy regon powoduje, że wizytówka przestaje spełniać swoje zadanie. Wizytówka nie służy opisywaniu działalności firmy lub prezentacji oferty - w tym celu wykorzystuje się inne materiały reklamowe. Żeby zmieścić dużą ilość informacji, wystarczy jeden prosty zabieg - umieszczenie adresu strony internetowej. Czytelność wizytówki zakłócić może również motyw graficzny pełniący role tła (zlewa się on często z tekstem i sprawia, ze trudno cokolwiek oczytać), zbyt duża liczba użytych kolorów oraz zły krój pisma. Szczególnie należy uważać na wykorzystywane czcionki. Unikajmy banalnych fontów jak Times New Roman czy Arial, ale z drugiej strony nie wybierajmy czcionek przekombinowanych i nie czytelnych.

3. Oryginalna.
Dobra wizytówka powinna być charakterystyczna, powinna mieć osobowość. Można pomyśleć o zaokrągleniu rogów lub o wykorzystaniu nietypowego wykrojnika (w tej kwestii należy jednak uważać). Papier pozwala wyczarować prawdziwe cuda - wystarczy wiedzieć, że mamy do dyspozycji setki, jeśli nie tysiące jego odmian i rodzajów. Jest, w czym wybierać i warto czegoś szczególnego poszukać. Zawsze papier można uszlachetnić folią lub lakierem. Można go także zastąpić całkiem innym materiałem (metal, tworzywa sztuczne). Ponadto w grę wchodzi również możliwość tłoczenia, druku wypukłego, łączenia materiałów różnego rodzaju. Stajemy przed całym morzem możliwości. Nie bójmy się ciekawych projektów i nietypowych rozwiązań.
Poniżej przedstawiam przykłady niekonwencjonalnych wizytówek, które znalazłem na blogu I like design:

wizytowki_design_po_polsku

Tyle teorii, teraz przeanalizujmy dokładniej kilka przykładów.

wizytowki_design_po_polsku

Wizytówka-koszmar. Bardziej przypomina pocztówkę niż wizytówkę. W tle piękna panorama Tatr, a po lewej żeby nie było mało zdjęcie z dowodu osobistego. Tylko po co?

design polski

Kolejny przykład jak nie projektować. Za intensywne tło, trzy rodzaje różnych czcionek (gdyby nie wystraczyły dwie) no i ta kolumna z adreasami stron internetowych. Krótko mówiąc - za dużo  tego wszstkiego.

4_polski_design

Prosta i oszczędna w formie, elegancka, czytelna. Tak wygląda dobrze zaprojektowana wizytówka.

polski_design

I jeszcze jedna wizytówka, którą otrzymałem całkiem nie dawno. Tu chyba nie trzeba nic komentować – po prostu świetna, bo z pomysłem.

Poniżej zdjęcia niezwykle oryginalnych wizytówek –„wizytówek z pomysłem” – które udało mi się znaleźć w Internecie.

wizytowki_2_design_po_polsku

Na koniec zamieszaczam linki do przygotowanych przeze mnie szablonów wizytówek. Szablony przygotowane są w Wordzie (doc.) co może wydac sie mało profesjonalne, ale zależalo mi aby skorzystały z nich osoby nie dysponujace profesjonalnymi programami graficznymi. zsah@op.pl

Szablony do wizytówek – poziome

Szablony do wizytowek - pionowe