piątek, 26 listopada 2010
poznań wart poznania

W zeszłym tygodniu miał premierę nowy spot reklamowy Poznania. Od wtorku oglądać go mogą widzowie kilku europejskich telewizji. Efektowną, nakręconą z lotu ptaka reklamówkę miasta wyreżyserował najmodniejszy ostatnio polski reżyser Xawery Żuławski, autor między innymi "Wojny polsko-ruskiej". Podczas zdjęć Żuławski spędził w helikopterze ponad 70 godzin. Na filmie można zobaczyć zarówno charakterystyczne poznańskie budynki - ratusz czy Stary Browar - jak i np. wyścigi na Torze Poznań. Władzom Poznania chodziło o to, żeby Europejczycy poznali Poznań jako nowoczesne miasto z europejskimi "zachodnimi" standardami w biznesie, edukacji, kulturze i rozrywce. Zostały przygotowane trzy wersje 30 sekundowa oraz jedna 60 sekundowa. Produkcja i emisja spotów kosztowała budżet miasta 3 miliony złotych. W przyszłym roku powstanie film, który ma promować Poznań w Polsce. Poznań, podobnie jak województwo małopolskie, a wcześniej także Śląsk, realizuje pewien trend promowania się poza granicami Polski. Jest to z pewnością bardzo dobry pomysł, który jeszcze przed EURO 2012, przynajmniej częściowo, zagranicznym turystom pokaże piękno i największe atrybuty naszego kraju.


czwartek, 01 kwietnia 2010
reklama dla dobra publicznego

czyli najciekawsze polskie kampanie społeczne ostatnich lat.


olnosc_slowa_na_bialorusi_design_po_polsku_zsah

Wolność słowa na Białorusi

Celem kampanii „Wolnośc słowa na Białorusi” było uświadomienie Polakom skali problemu ograniczania wolności słowa na Białorusi i nakłonienie ich do podjęcia konkretnych działań, które mogłyby pomóc w przywróceniu wolności wypowiedzi. W akcję włączyły się m.in: dzienniki Gazeta Wyborcza i Rzeczpospolita, radio RMF FM, portale internetowe Gazeta.pl i Onet.pl. Efekty akcji przeszły oczekiwania organizatorów - tylko w ciągu pierwszego dnia kampanii Polacy wysłali do Prezydenta Łukaszenki 100 tys. listów protestacyjnych. W ramach kampanii plakatowej na kilkunastu tysiącach wydruków formatu A3 zaprezentowano  zdjęcia osób zaangażowanych w działalność opozycyjną. Plakaty przymocowywano do drzew i słupów szarą taśmą, która jednocześnie zaklejała usta portretowanym osobom. 23 listopada 2005r. Gazeta Wyborcza oraz Rzeczpospolita po raz pierwszy od 1989r. ukazały się ze śladami ingerencji cenzury. Pokazano w ten sposób, co zostałoby z pierwszych stron ich gazet, gdyby wydawano je na Białorusi. Portale internetowe Gazeta.pl i Onet.pl także były w specjalny, dostosowany do specyfiki internetu sposób, ocenzurowane, a internauci  mogli wysłać protest do Prezydenta Łukaszenki sprzeciwiając się w ten sposób ograniczaniu wolności słowa na Białorusi. Kampania "Wolność słowa na Białorusi" została przygotowana przez agencję Saatchi & Saatchi Poland i Amnesty International Polska.

 

 

mlodzi_kierowcy_kiampania_design_po_polsku_zsah

Młodzi kierowcy

Celem Kampanii "Młodzi kierowcy" było uświadomienie młodym kierowcą zagrożeń, jakie stwarza brawurowa jazda z nadmierną szybkością, oraz kierowanie samochodem pod wpływem alkoholu. Jako środek ekspozycji komunikatów wykorzystano bilbordy, na których umieszczono proste w wyrazie, choć o dużym ładunku ekspresji hasła skierowane do młodych kierowców” „Twoja nowa bryka” z wizerunkiem wózka inwalidzkiego, „Twoje nowe drinki” z kroplówką, „Twoja nowa laska” z kulą ortopedyczną. „Młodzi kierowcy” to pierwsza polska kampania społeczna, która została zbadana pod kątem wyboru komunikatu i siły oddziaływania. Z badań wynikło, że w badanej grupie wiekowej śmierć jest pojęciem abstrakcyjnym. Ankiety wykazały, że młodzież bardziej się boi trwałego kalectwa. Przeprowadzona kampania pokazała, że samochód jest niebezpieczną „zabawką”, a nieumiejętne korzystanie z niej może spowodować tragiczne skutki. Kreację do kampanii przygotowało Studio Program.

 

 

Zły dotyk

Zły dotyk to pierwsza w Polsce kampania poświęcona problemowi wykorzystywania seksualnego dzieci. Jej celem było pokazanie społeczeństwu, że problem pedofilii dotyka dzieci częściej niż myślimy i niesie poważne konsekwencje zwiane z ich rozwojem psychicznym. W ramach kampanii przygotowany został przez ITI Film Studio i agencje reklamową Upstairs Young & Rubicam przejmujący spot telewizyjny pt. „Lalki”, który oddaje grozę, jaką przeżywa molestowane dziecko.


 

plytka_wyobraznia_design_po_polsku_zsah

Płytka wyobraźnia

Do wody skacz z głową - przestrzega nas kampania „Płytka wyobraźnia” - kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Jej celem jest ostrzeżenie młodych ludzi przed konsekwencjami lekkomyślności oraz informowanie, jak pomóc ofiarom skoków do wody. Ponad sto osób rocznie zostaje w Polsce kalekami po skoku do wody. W czasie kampanii bardzo ważną rolę odgrywał 30 sekundowy spot telewizyjny, który na wzór samochodowych crash testów, prezentował manekina w trakcie skoku do basenu. Płytka woda jest przyczyną uderzenia głowy manekina o dno basenu, w trakcie którego dochodzi do pęknięcia kręgów szyjnych.


 

uslysz_powiedz_zobacz_design_po_polsku_zsah

Usłysz - Zobacz - Powiedz

Głównym celem kampanii "Usłysz - Zobacz - Powiedz" było uwrażliwienie Polaków na przemoc fizyczną wobec dzieci i zwiększenie zaangażowania w podejmowanie działań, w przypadkach przemocy wobec dzieci. Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, gdy wie lub podejrzewa, że wobec dziecka stosowana jest przemoc fizyczna. To do nas, dorosłych, należy obowiązek zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa. Kampania została oparta na zdjeciach dzieci przebranych w stroje karnawałowe, które ukrywają siniaki, rany i złamania. Kampania zostały przygotowywane non-profit przez agencję DDB Warszawa.


 

Poszukiwana 45+

Kampania „Poszukiwana 45+: rzetelność, zaangażowanie, doświadczenie” miała na celu zniwelować stereotypowe spojrzenia na pracujące kobiety powyżej 45. roku życia. Miała też służyć sprowokowaniu dyskusji na temat planowanych rozwiązań systemowych związanych ze stopniowym wyrównywaniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn oraz zapewnienia jednakowego dostępu przedstawicieli obu płci do zatrudnienia i kształcenia ustawicznego, zwłaszcza w wieku starszym. Kampania skierowana została głownie do pracodawców i aktywnych zawodowo pań po 45. roku życia, które chcą się szkolić i podnosić kwalifikacje. Obecnie w świadomości wielu pracodawców funkcjonuje stereotyp, zgodnie z którym dojrzałe kobiety pracujące są nieefektywne. Należy utrwalić pogląd, iż pracowniczki w wieku powyżej 45. lat są rzetelne, zaangażowane i doświadczone, warto też poprawić samoocenę tej grupy kobiet i zwiększyć ich chęć do pozostania.

 

 

pal_dalej_kampania_design_po_polsku_zsah.

Pal dalej

Twórcy kampanii „Pal dalej” postawili na szok, kontrowersję i prowokację. Zamiast standardowego tekstu o tym, że palenie powoduje raka i choroby serca - pojawiły się inne, bardziej prowokacyjne hasła, które tylko pozornie zachęcały do palenia, jak „Pal, nie przejmuj się! I tak zostaniesz z nami duchem” lub inna wersja, mówiąca wprost „Nie gardź zasiłkiem pogrzebowym!”. zsah@op.pl

poniedziałek, 21 grudnia 2009
jak reklamują się polskie miasta

Na ulicach oraz w mediach trwa festiwal kampanii promocyjnych polskich miast. Reklamują się na billboardach, citylightach, w spotach telewizyjnych, radiu, prasie, w internecie. Duże i małe miasta. Zwiększym i mniejszym rezultatem.  Marketing miast to dziedzina modna i jak to zwykle bywa, w Polsce raczkująca, a na Zachodzie dobrze znana. W dużym uproszczeniu, prowadzić ma do większego zainteresowania miastem, co skutkuje zwykle nowymi inwestycjami, wzrostem gospodarczym i lepszą jakością życia. Działania marketingowe kierowane są w stronę potencjalnych przyszłych mieszkańców, turystów, inwestorów, ale i do lokalnej społeczności. Koszty bycia zauważonym idą często w miliony złotych. Jednak zysk może się opłacić. W ostatnich latach pojawiło się kilka bardzo ciekawych kampanii promocyjnych. A oto i one:

resource/renesans_inspiracji_zsah

Lublin – Renesans Inspiracji
We wrześniu, na ulicach siedmiu dużych miast Polski (Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Krakowa, Katowic i Białegostoku), pojawiło się 300 billboardów promujących Lublin jako miasto Inspiracji. Nowoczesne miasto, w którym dziedzictwo kulturowe i bogactwo historii znajduje odzwierciedlenie w codziennym życiu, gdzie historia zderza się ze współczesnością. Kształtuje tożsamość, wyjątkową duchowość miasta. Koncepcje bilbordów zostały zainspirowane scenami z fresków Kaplicy Trójcy Świętej lubelskiego Zamku. Zderzenie obrazów zaczerpniętych z średniowiecznych fresków ze współczesnymi scenami z życia miasta okazało się bardzo trafne i inspirujące…


poznan_how_know_zsah

Poznań – Know How
"Miasto know-how" niesie jasny przekaz. Miasto dla biznesu, miasto, w którym "wiemy jak". Celem najnowszej kampanii promocyjnej Poznania jest pokazanie siły i wielkości miasta, niezwykłego potencjału, jaki posiada ono i jego mieszkańcy oraz zwrócenie uwagi na realne miejsca i faktyczne osiągnięcia, które składają się na jego wyjątkowość. Stąd odwołanie się do niepowtarzalnych marek, instytucji i wydarzeń, związanych z Poznaniem. Stąd także symbol gwiazdki, odnośnika, który odsyła do konkretnej rozszerzonej wiedzy związanej z oznaczanym słowem. Symbol gwiazdki jawi się nam jako synonim najwyższej jakości.


Gdańsk - Odważ się. Zobacz to sam
Gdańsk: Odważ się Zobacz to sam hasło kampanii reklamowej, której najważniejszym zadaniem było zwrócenie uwagi na fenomen tego miasta. Gdańsk jawi się nam jako miasto o niezwykłym, tajemniczym klimacie, mające genius loci, miasto, w którym zdarzały się i nadal zdarzają rzeczy gdzie indziej niemożliwe. To właśnie odróżnia Gdańsk od mnóstwa innych, równie pięknych miast. Nie można tego fenomenu opisać, ale można poczuć. Głównym bohaterem kampanii stało się to niepowtarzalne „coś”, tajemnicza siła zauważalna w gdańskiej historii i teraźniejszości. Choć nie wiadomo, czym jest dokładnie, skąd się wzięła i od kiedy działa, to wiadomo na pewno, że istnieje, bo świadczą o tym także fakty historyczne.

 

w_lodzi_mlodzi_zsah

Łódź - Młodzi w Łodzi Zaczęło się kontrowersyjnie. Na ulicach Łodzi pojawiły się billboardy z hasłami: "Łódź mnie zawiodła", „"Karierę w Łodzi zrobię dzięki układom..."  "W Łodzi moja firma tonie". Hasła reklamowe szybko wzbudziły oburzenie i wścekłośc. Po niespełna tygodniu dowiedzieliśmy się, że Łódź zawodzi... na ścieżkę kariery, karierę robi się dzięki układom scalonym, a firma tonie... w morzu zleceń. Łódź zdecydowała się jako pierwsze w Polsce miasto zastosować w działaniach promocyjnych kampanię teaserową. Akcja "Młodzi w Łodzi" miała za zadanie przełamać miejskie stereotypy… twórcom kampanii chyba się to udało.



w_krakowie_nie_czasu_na_sen_

Kraków - W Krakowie nie ma czasu na sen
Kampania reklamowa pod hasłem W Krakowie nie ma czasu na sen ruszyła w październiku 2005 roku i prowadzona była nie tylko na terenie Polski, ale i Niemczech. Głównym celem kampanii była budowa wizerunku Krakowa, jako miasta o długiej tradycji i pełnego atrakcji turystycznych. Motywem przewodnim kampanii było puste, nienagannie zasłane łóżko hotelowe z położoną na poduszce czekoladką (zwyczajem niemieckich hoteli na miłe powitanie turysty) przedstawione na dwóch zdjęciach, na jednym z podpisem "przed", a na drugim "po", czyli po wyjeździe turysty. Puste łóżko w domyśle zachęca gości do aktywnego spędzania czasu i korzystania z licznych atrakcji Krakowa.

krakow_tu_kazdy_weekand_przechodzi_do_historii_zsah

Kraków zadebiutował w świecie reklamy jesienią 2004 - miasto zachęcało do spędzenia weekendu hasłem "Kraków. Tu każdy weekend przechodzi do historii", a na billboardach i w ogólnopolskiej prasie pojawiła się nietypowa wariacja na temat Sukiennic - podświetlone kieliszki.


tak_widze_warszawe_zsah

Warszawa – Tak widzę Warszawę
Kampania promocyjna pt. "Tak widzę Warszawę" realizowana w 2007 roku, była efektem konkursu fotograficznego "Mój jest ten kawałek Warszawy". Założeniem konkursu było to, aby Warszawę promowały zdjęcia zrobione przez jej mieszkańców, czyli fotografie oryginalne i nieszablonowe. Prace na konkurs zostały wybrane z blisko 400 nadesłanych fotografii. Zdjęcia na 188 billboardach i 300 citylightach były pokazywane w Krakowie, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Trójmieście, Wrocławiu i oczywiście w stolicy.



Wrocław - miasto spotkań
Wrocław – miasto spotkań – to oficjalne hasło promocyjne Wrocławia. Po raz pierwszy wypowiedziane przez Jana Pawła II podczas 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego w 1997 roku. Slogan „Wrocław – miasto spotkań” jest na wszystkich materiałach promocyjnych, a nawet stał się identyfikatorem wrocławian, idealnie oddaje charakter miasta. Wrocław tętni artystycznym życiem na przeróżne sposoby. To stolica rozrywki z licznymi klubami, pubami, dyskotekami i unikalnym klimatem. zsah@op.pl

czwartek, 12 lutego 2009
kultowe polskie reklamy

Są reklamy, które drażnią lub pozostają obojętne ze względu na swoją nijakość. Są też takie, które śmieszą, są ciekawie zrealizowane lub mają wpadającą w ucho muzykę. Są wreszcie takie, które na długo zapadają w pamięci. Przykładem tych ostatnich jest kampania Żywca "PRAWIE JAK". Hasło to zyskało popularność dzięki telewizji, ale prawdziwą furorę zrobiło w Internecie. Co więcej, weszło również do języka potocznego i wszystko wskazuje na to, że zadomowiło się w nim na dobre.
 
 
 
"Warto mieć własne zdanie" - hasło przewodnie kampanii miało podkreślić opiniotwórczą rolę Dziennika i zachęcić do jego codziennej lektury. Hasło odnosiło się do różnorodności opinii na łamach Dziennika, do publikowanych poglądów różnych opcji politycznych i społecznych, z których czytelnik sam może wybrać stronę najbliższą swojemu światopoglądowi. Reklama Dziennika to chyba jedna z najlepszych, jeśli nie najlepsza reklama gazety, jaką widziałam - i co ważne - słyszałam. Dotychczas reklamy dzienników były tylko nudnymi komentarzami zapowiadającymi kolejne dodatki albo tematy…
 
 
 
Reklamy Królewskiego to już klasyki. Nie zawsze jednak świetna reklama powoduje wzrost sprzedaży – a tak było właśnie w przypadku Królewskiego. Kampania Królewskie rządzi nie sprawdziła się, choć spoty były dowcipne nikt nie chciał identyfikować się z pijaczkami spod bloku, w dodatku oszukującymi swoje żony…
 
 
 
Napoje FRUGO produkowane przez firmę Alima- Gerber weszły na rynek w roku 1996 i były wielkim wyzwaniem dla producenta znanego do tej pory z odżywek dla dzieci, soków Bobo-Fruit, Junior-Fruit. Ewentualny sukces FRUGO pozwoliłby wejść firmie na nowy rynek- rynek konsumenta młodzieżowego. Podstawą miała być kampania reklamowa, chyba pierwszy raz w Polsce skierowana do tak wąskiej grupy odbiorców, jaką jest młodzież. Kampania przygotowana przez agencje Gray okazała się wielkim sukcesem. Sprzedaż skoczyła o czterysta procent, czego nikt nie przewidywał. Świeże, odkrywcze, czasem kontrowersyjne, ale zawsze z jajem… takie właśnie były reklamy Frugo.
 
 
Rok 1997 to był szczyt obostrzeń w reklamie alkoholu. Na bilbordach wermutu Cinzano zamalowywano szarą farbą mieszczące się w centrum plakatu logo. PARPA groziła nie tylko zdejmowanie plakatów, ale i pociąganiem wszystkich uczestników łamania ustawy - od klientów, poprzez agencje reklamowe i domy mediowe po firmy outdorowe - do odpowiedzialności karnej. I wtedy powstaje reklama piwa Bosman "z mrugnięciem oka", propagująca walory piwa... bezalkoholowego. Dziś o spotach reklamowych piwa Bosman przeczytamy w każdej książce poświeconej polskiej reklamie. Są dowodem na to, że Polak potrafi. Nawet zakaz reklamy piwa obejdzie pomysłowo i zabawnie.
 
 
 
Wejście Heyah na rynek dało nowy wymiar spojrzenia na świat reklamy. To co wyróżnia reklamy Heyah spośród innych, przeciętnych spotów w telewizji, to przede wszystkim ciekawe pomysły. Reklamy Heyah są zabawne, idą z duchem czasu i stanowią alternatywną propozycję pośród zwykłych, "szarych" reklam w polskich mediach. Każdy nowa reklama Heyah to gwarancja świeżości i oryginalności.
 
 
Reklamy Plusa z udziałem kabaretu Mumio okazały się strzałem w dziesiątkę. Ich wielkim atutem jest m.in. to, że przykuwają uwagę, nie drażnią i rozmawia się o nich tworząc dodatkowy szum wokół marki. Członkom Mumio udała się rzecz niesłychana: nie tracąc swojego charakteru, posługując się ciągle humorem absurdalnym, poruszyli tłumy. Niektóre słowa , które zostały użyte w spotach: kopytko, wstrzyczasowymacz, hucznie, zostały częścią języka potocznego. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

poniedziałek, 15 września 2008
jesień '08 w TVN

 

 

Przepiękna reklama, niezwykle elegancka, subtelna, uderzająco spokojna, wzór do naśladowania. zsah@op.pl
sobota, 19 lipca 2008
kampania 36,6

kampania_reklamowa_366_design_po_polsku

Najpierw pojawiła się dziwna strona pod adresem www.niemamusu.pl. Następnie na mieście masowo zaczęły przykuwać wzrok nic niemówiące wlepki, grafity i bilbordy z charakterystycznymi dymkami. Szybko okazało się, że to kampania promocyjna nowej oferty Plusa - 36,6. Kiedy już wiadomo było o co chodzi kampania promocyjna ruszyła pełną parą. Spoty w telewizji, infoscreeny w metrze, reklamy na ulicach, na przystankach i w Internecie, w i na środkach komunikacji miejskiej, murale, graffiti, lasery, neony wmontowane w citylighty, znaki na ścieżkach rowerowych i wiele innych. Od początku kampania 36,6 nie spotkała się z dobrym przyjęciem. Dla jednych była czystym wandalizmem (rzekomo wlepki zaśmiecały nie potrzebnie miasto a „grafitowe chmurki” niszczyły chodniki i elewacje). Dla innych była to po prostu kampania bez wyrazu. Muszę się jednak nie zgodzić z tak krytycznymi opiniami pod adresem tej kampanii. Kampania 36,6 to kampania operująca całkiem innymi środkami niż kampanie, których byliśmy świadkami dotychczas. Nie operuje ona szokującymi zdjęciami (kampania Playa) czy oburzającymi opinie publiczną skojarzeniami ( kampania Virginity House’a). Kampania 36,6 to kampania „czysto graficzna”, w swojej formie niezwykle plastyczna i przemyślana. Kształty i kolory tworzą spójność przekazu. Jasna i przejrzysta stylistyka odzwierciedla zarówno nazwę (nieprzymusowa oferta na kartę), jak i logo marki tzw. luz i swobodę. Kampania prezentuje też niestandardowe podejście do brandingu, przełamanie założenia, że nowa marka powinna być kojarzona tylko z jednym określonym kolorem. Kampania 36,6 to przede wszystkim dobry pomysł. Wyszła poza ramy billbordów i ekrany telewizorów i zaczęła sama żyć czego najlepszym przykładem jest akcja z wlepkami - świetny przykład niekonwencjonalnej akcji reklamowej angażującej bezpośrednio odbiorców. Należy podkreślić, że nowa marka, 36,6 jest skierowana do młodych konsumentów, w wieku 17-19 lat. Właśnie w tym kierunku została przygotowywana kampania reklamowa. Kreację kampanii przygotowała agencja Team One, we współpracy z agencjami Tequila, MRM i Eskadra. zsah@op.pl 

kampania_reklamowa_366_2_design_po_polsku