sobota, 31 maja 2008
późno-wiosenny przegląd prasy

Na polskim rynku prasowym coraz więcej pism poświeconych designowi. To cieszy. W nowym cyklu na zsah.blox.pl przegląd wybranym tytułów i prezentacja najciekawszych artykułów.

2+3d„Designerski” przegląd prasy zacznijmy od 2+3D. W najnowszym numerze jak zwykle sporo ciekawych artykułów. Szczególnie polecam artykuł Lexa Drewińskiego, który pisze o antyolimpijskich plakatach, powstałych w proteście przeciw łamaniu praw człowieka i wypaczaniu idei igrzysk. Ponadto warto przybliżyć sobie sylwetkę Julii Keilowa - jednej z najciekawszych projektantek okresu międzywojnia, która zasłynęła oryginalnymi pracami wykonywanymi na zlecenia renomowanych warszawskich producentów platerów – o niej samej i jej twórczości w artykule Agnieszki Kasprzak-Miler „Dekoracyjny modernizm”. W najnowszym 2+3D nieco uwagi poswiecono także hiszpańskiemu designowi, który coraz częściej uznawany jest za jednen z liderów współczesnego dizajnu.  

vox designTeraz zajrzyjmy do najnowszego numeru vox design. Mocno ubolewam nad tym, że dostęp do tego ciekawego kwartalnika jest ograniczony. Pismo wydawane przez Vox Industrie S.A. w nakładzie 5000 tyś. sztuk kierowane jest do wybranych projektantów i architektów wnętrz, którzy otrzymują pismo w ramach bezpłatnej subskrypcji. Zainteresowanych pismem kieruje na strone www.voxdesign., gdzie można przeczytać wybrane artykuły. I z tego co dostępne polecam szczególnie wywiad Ewa Bojarowskiej z  Antonim Malinowskim – twórcą wielkoformatowych instalacjii malarskich we wnętrzach i na fasadach budynków oraz artykuł „Gringografico – w drodze po sławę i strawe”.

machina designW większości salonach prasowych nabyć można już od pewnego czasu drugi numer „Machiny Design”. Przyznam szczerze, że mam mieszane uczucia co do tego nowego magazynu. Dla mnie osobiście za dużo reklam i za mało konkretów. Ale dla tych, którzy chcą wydąć 10 zł i nabyć „Machine Design” polecam artykuł o Karimie Rashid – pochodzącym z Kairu „apostole designu” – którego prace wystawiane są zarówno w największych muzeach świata, jak i w miejscach czysto użytkowych, m.in. w Deutsche Bank w Kolonii. Najsłynniejsze można zobaczyć w nowym wydaniu „Machiny Design”. Rashid ubiera się wyłącznie na biało, nosi wielkie okulary i sam siebie obwołał apostołem. Ewangelizuje przez swoje projekty. Projektuje zarówno ekskluzywne flakony do perfum dla czołowych firm czy konsole DJ-skie, jak i opakowania płynu do prania i… kosze na śmieci. Jego znakiem rozpoznawczym jest materiał – plastik w różnych odmianach – oraz kolorystyka, żywa, czysta, na pograniczu kiczu, i obłe formy, pozbawione ostrych kątów, ale i wszelkich ozdób. Wart uwagi jest także wywiad z Bartoszem Muchą, 30-letnim projektancie z Krakowa, który tworzy obiekty tak różnorodne, że sam o nich mówi: od Sasa do Lasa. Smutawka czyli szmaciana przytulanka dla dorosłych, the poor lamp czyli tekturowa lampa dla ubogich czy duporet - to tylko niektóre projekty o których opowiada Bartosz Mucha w wywiadzie z Grażyną Kuryłło.

m-designI na koniec zajrzyjmy jeszcze do m-design. To także nowy kwartalnik na rynku, wydawnictwa Elamed. Z drugiego numeru m-design polecam szczególnie artykuł Jana Cieszkowskiego „Designer czy wojownik” oraz Leny Kryńskiego pt.„zaprojektować wizerunek marki”. Wart uwagi jest także wywiad z Maciejem Karpiakiem, projektantem marki OGGI, pierwszym Polakiem prezentującym swoje projekty na Salone Satellite 2003 w Mediolanie. zsah@op.pl