środa, 23 września 2009
młodzi zdolni: Michał Latko

Michał Latko ukończył studia na Wydziale Wzornictwa w katowickiej ASP w 2007 roku. Choć to stosunkowo niedawno to jego portfolio wypełnione jest ciekawymi projektami, nie tylko koncepcyjnymi, ale i zrealizowanymi. Michał Latko czuje się dobrze w wielu dziedzinach projektowania: projektuje opakowania, pojazdy, branding, opracowania graficzne produktów, a także meble. Za projekt koncepcyjny ciągnika siodłowego marki Volvo otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Interior Motives Design Awards 2005. Jednym z najciekawszych projektów, jakie możemy odnaleźć w portfolio Michała Latki to projekt maszyny do odwiertów górniczych realizowany w ramach dyplomu. Skomplikowany projekt prowadzony był przy udziale firmy Deilmann-Haniel Mining Systems specjalizującej się w produkcji tego typu sprzętu. Latko oprócz przeprojektowania konstrukcji pojazdu, dopracował te jego elementy, które ze względu na specyfikę pracy wydają się szczególnie istotne, czyli kabinę operatora oraz panel sterowniczy. zsah@op.pl

michal_latko_design_po_polsku_polski_dizajn

zdjęcia pochodzą z 30 nr kwartalnika 2+3d oraz www.latko.info

poniedziałek, 21 września 2009
z kart historii polskiego designu: Teresa Kruszewska

Teresa Kruszewska urodziła w 1927 roku w Warszawie. W roku 1945, po maturze, wstąpiła Miejskiej Szkoły Zdobniczej w Warszawie, przekształconej najpierw w PWSSP, a następnie połączonej z ASP. Dyplom obroniła w 1952 roku na Wydziale Architektury Wnętrz, w pracowni prof. Jana Kurzątkowskiego. Teresa Kruszewska zawsze podkreślała, że kluczową rolę w ukształtowaniu jej podstawy projektowej odegrał właśnie Jan Kurzatkowski. Projekty Teresy Kruszewskiej cechuje estetyka i funkcjonalność, konstrukcyjna prostota i elastyczność proponowanego rozwiązania. Projektowała zawsze w oparciu o zdefiniowane potrzeby i zasady ergonomii. Teresa Kruszewska należy do grona czołowych polskich projektantów drugiej połowy XX wieku. Wykształcona w tradycji polskiego rzemiosła, charakteryzującej się preferowaniem i znajomością materiałów naturalnych, główny nacisk w projektowaniu kładła na aspekt humanistyczny. zsah@op.pl

teresa_kruszewska_design_po_polsku_polski_dizajn_zsah

Tekst pochodzi z artykułu Krystyny Łuczak-Surówki „Teresa Kruszewska. Projektowanie dla dzieci” (2+3D nr.25) , zdjęcia z 2+3D nr.25, Słownika Projektantów Polskich oraz www.mnw.art.pl

piątek, 18 września 2009
trendy w designie: lofty

Moda na lofty w Polsce pojawiła się stosunkowo niedawno. Dotychczas opuszczone, zdewastowane fabryki z początku XIX i XX wieku stanowiły problem dla wielu miast, świeciły powybijanymi oknami, dzwoniły pourywanymi rynnami. Teraz wiele z nich zaczyna przeżywać drugą świetność. Mieszkania czy biura w budynkach poprzemysłowych zaczęły być pożądane na rynku. Dawne budynki fabryk, magazynów, młynów, warsztatów adaptowane są nowe funkcje. A wszystko rozpoczęło się w Stanach Zjednoczonych. Zjawisko to pojawiło się już w latach 50-tych ubiegłego wieku i było odpowiedzią na zapotrzebowanie na tanie przestrzenie do pracy i mieszkania - przede wszystkim dla artystów. Obiekty poprzemysłowe były idealne do takich celów, dzięki ogromnym, dobrze doświetlonym przestrzeniom, które można swobodnie dostosowywać do potrzeb mieszkańców. Z czasem lofty, które kojarzyły się raczej z biednymi artystami, stały się ekskluzywnymi mieszkaniami i biurami. W Polsce zaczęło się w Łodzi, od rewitalizacji fabryki Scheiblera. Rewitalizacja, czyli nadanie budynkom nowych funkcji, z jednoczesnym zachowaniem ich niepowtarzalnego, zabytkowego charakteru, pozwala nie tylko ocalić budynki i przywrócić im blask. Umożliwiając ich zasiedlenie sprawia, że powracają do życia i - do miasta. O atrakcyjności loftów świadczy niejednokrotnie niepowtarzalny industrialny charakter, olbrzymia przestrzeń, pełna światła o każdej porze roku i przy każdej pogodzie, a także mnóstwo możliwości aranżacji, ponieważ układ takiego mieszkania jest niestandardowy. zsah@op.pl 

 

bolko_loft_gliwice_design_po_polsku

Bolko Loft w Bytomiu

loft_w_Konstancinie_design_po_polsku_zsah

Loft w Konstancinie

Lofty_de_Girarda_Zyrardow_design_po_polsku

Lofty de Girarda w Żyrardowie

stary_spichlerz_design_po_polsku_zsah

Stary Spichlerz w Gliwicach

loft_krakow_design_po_polsku_zsah

Stary Młyn w Krakowie

tkalnia_14_design_po_polsku_lofty_zsah

Tkalnia 14 w Zielonej Górze

lodz_u_scheiblera_loft_design_po_polsku_zsah

Lofty u Scheiblera w Łodzi

szyb_krystyna_design_po_polsku_zsah

Szyb Krystyna w Bytomiu 

wtorek, 15 września 2009
styl zakopiański wczoraj i dziś

"Zakopane odkryto dla sztuki w latach 80 XIX wieku, gdy stało się ono modnym letniskiem polskiej elity intelektualnej. Zamieszkał tam również Stanisław Witkiewicz (1851-1915), malarz, krytyk i teoretyk sztuki. To on był twórcą, a także głównym propagatorem stylu zakopiańskiego w architekturze i wnętrzach. Swoją oryginalna koncepcję oparł na charakterystycznej konstrukcji drewnianej chaty góralskiej, w której widział pozostałości dawnego stylu polskiego – tego, co było niegdyś wspólnym stylem całego narodu, i co, jak liczył mogłoby wpłynąć częściowo na ponowne zjednoczenie Polaków. Styl zakopiański nie ograniczył się tylko do budownictwa – obejmował także meble, sprzęty gospodarcze, ubiory, wyroby z porcelany, instrumenty muzyczne."

design_po_polsku_willa_pod_jedlami_sky

Willa pod Jedlami (fot. www.skyscrapercity.com)

design_po_polsku_kaplica_jaszczurowce_promocjazakopane

Kaplica Najświętszego Serca Jezusa na Jaszczurowce (fot.www.promocjazakopane.pl)

design_po_polsku_koliba_zakopanezne

Willa Koliba (fot.www.zakopane.z-ne.pl)

design_po_polsku_dwow_w_lancuchowie

Dwów w Łańcuchowie (fot.www.powiatleszczynski.pl)

"Charakteryzuje się wzornictwem góralskim obfitującym w staranne wykończenia i liczne dekoracje rzeźbiarskie." Do najbardziej popularnych motywów stylu zakopiańskiego należą krzyżyki, sześcioramienne gwiazdy, wschody słońca, a także motywy roślinne – leluje, maki, paprocie, limba.

design_po_polsku_styl_zakopianski

(fot.www.polskaniezwykla.pl, www.malopolskie.pl, www.rp.pl)

"Na przełomie XIX i XX wieku meble i oryginalne wzornictwo stylu zakopiańskiego cieszyły się popularnością również w innych częściach Polski, a w szczególny sposób na Żmudzi, Litwie i we Łotwie. Wpływy stylu zakopiańskiego były widoczne w przygotowaniu wystroju wystaw i konkursów, począwszy od lwowskiej Powszechnej Wystawy Krajowej z 1894 roku, aż po Wystawę Światową w Paryżu w 1900 roku."

design_po_polsku_chmielna_polska_niezwykla

Kamienica na ulicy Chmielnej w Warszawie (fot.www.polskaniezwykla.pl) 

design_po_polsku_bank_gospodarstwa_krajowego_gazeta

Reliefy na ryzalicie fasady Banku Gspodarstwa Krajowego w Warszawie (fot.www.gazeta.pl)

lampa_gardecki_design_po_polsku_polski

Józef Gardecki, lampa do jadalni (fot.Rzeczy pospolite)

Styl zakopiański nigdy nie stał się stylem narodowym. "Niekorzystnie wypadały próby zaadaptowania go dla potrzeb architektury murowanej. Pozostał stylem regionalnym, doskonale sprawdzającym się we wznoszonym na Podhalu pensjonatach, schroniskach, willach dla letników. Uchronił oryginalną kulturę góralską przed powtarzaniem kosmopolitycznych wzorów, pozwolił zachować w niej to, co związane z tradycją ludową. Niewątpliwe poprzez swoje idee Witkiewicz oddziałał na późniejszych twórców polskiej sztuki użytkowej." Także dziś, kiedy folk znów jest niezwykle popularny w designie, elementy stylu zakopiańskiego możemy odnaleźć w projektach młodych twórców. zsah@op.pl

design_po_polsku_proteindesign

Zako i Folk, proteindesign (www.proteindesign.pl)

design_po_polsku_biale_zakopane_refre

Białe zakopane, Refre (fot.www.refre.pl)

 

 

Źródło:

Karolina Zięba, Muzeum Stylu Zakopiańskiego, klubpodroznikow.com

Barbara Górecka, Zakopane. Ulica Kościeliska: na starówce, krajoznawcy.info.pl

Styl zakopiański Stanisława Wyspiańskiego, Kierunki i trendy w sztuce, Kolekcja Sztuki Polskiej i Światowej, nr 65, Wyd. Polskie Media Amer, 2003

W poszukiwaniu stylu narodowego, Kierunki i trendy w sztuce, Kolekcja Sztuki Polskiej i Światowej, nr 45, Wyd. Polskie Media Amer, 2003



niedziela, 06 września 2009
z cyklu twórcy polscy: Karol Śliwka

Karol Śliwka zalicza się do grona najwybitniejszych polskich twórców w dziedzinie grafiki użytkowej. Choć ma 76 lat, wciąż jest aktywną artysta. Dorobek twórczy artysty jest ogromny. "Tworzył znane z dnia codziennego loga PKO, Biblioteki Narodowej, Instytutu Matki i Dziecka, Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego, Fabryki Kosmetyków „Uroda”, Radoskóru, Bakomy, Domów Towarowych „Smyk”." Wymieniać można by długo... "O ile same projekty są powszechnie rozpoznawalne, to ich autor pozostaje prawie nieznany." "Znak graficzny stał się jego znakiem rozpoznawczym. Mimo dokonującej się w ciągu lat ewolucji, projekty Karola Śliwki łączy prostota, funkcjonalność, czytelność, uniwersalna wymowa, świetna kompozycja i staranny rysunek." Wszystkie znaki stworzone przez artystę zostały wykonane odręcznie. „W swojej pracy nigdy nie używałem komputera. Wszystko robione było ręcznie, w co dzisiaj nie mogą uwierzyć młodzi adepci tej sztuki. Sam jestem wrogiem komputerów. Dziś już nie ma prawdziwego warsztatu graficznego, a loga są przypadkowe. Znak ma swoje prawa i powinien być jak wiersz, który ma kilka słów a zawiera wiele treści. Tego nie mogę, niestety, powiedzieć o współczesnych znakach ― podkreśla Śliwka.” 

karol_sliwka_design_po_polsku_logo_polski_dizajn

Źródło:
Dorota Kochman, Wojciech Trzcionka, Od Syrenki się zaczęło, Gazeta Codzienna

Katarzyna Sułtan, Karol Śliwka: znaki szczególne, artniznes.bmnet.pl

fot. www.karolsliwka.pl