niedziela, 29 sierpnia 2010
polski kościół XXI wieku cz.1

Kościół zawsze odgrywał w dziejach architektury wyjątkową rolę. W Polsce był on przez długi czas symbolem duchowej niezależności narodu. W ciągu ostatnich lat masowość polskiego katolicyzmu przyczyniła się do dynamicznej budowy obiektów sakralnych, których forma pozostawia niestety często wiele do życzenia. Podczas gdy w architekturze sakralnej innych krajów widoczna jest zabawa formą, szukanie oryginalnych metod kształtowania bryły, w Polsce tkwimy w tradycyjnych wyobrażeniach o budynkach kościelnych. Wciąż dominuje u nas raczej religijność „na bogato”, bicie dzwonów zamiast cichej kontemplacji. Polska architektura sakralna rzadko sprzyja zadumie, wyciszeniu, kontemplacji. Trudno jednak generalizować i stwierdzać, że wszystkie rodzime, realizacje sakralne pozbawione są polotu, dobrego wykonania, pomysłu. Zdarzają się także wyjątki. Niestety wciąż zbyt rzadko.

bazylika_w_licheniu_design_po_polsku

bazylika_w_licheniu_design_po_polsku_2

Apogeum kiczu. Bazylika Matki Boskiej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu

Licheń na dobre stał się już synonimem kiczu i gigantomanii . A to za sprawa Bazyliki Matki Boskiej Bolesnej Królowej Polski – największego kościoła w Polsce i jednego z największych na świecie. Licheńska bazylika to monumentalny przykład kiczu rodem z Las Vegas, choć innym może kojarzyć się również z rumuńską architekturą socrealistyczną. Projekt Barbary Bieleckiej jest przerysowanym, eklektyczno-historycznym, przypadkowym melanżem form, które nie posiadają w sobie żadnego przesłania dla współczesnego człowieka. Zgodnie z zamysłem architektonicznym bazylika powinna przypominać falujący złoty łan zboża. W rezultacie jest to raczej nieudolna i przeskalowana scenografia architektoniczna niż miejsce do duchowej kontemplacji. Mimo to przyciąga tysiące wiernych. Dlaczego? Po prostu większości się podoba. Jego ogrom, przepych, dekoracja, ozdobność, blask złoceń i połysk wielobarwnych marmurów budzą zachwyt. Tak wiele jest tam do oglądania, że już niewiele czasu i miejsca zostaje na modlitwę. To rodzinny park rozrywki, oferujący możliwość bycia razem, całą rodziną, obejrzenia czegoś ciekawego, zjedzenia i odpoczynku, a jednocześnie uczestnictwa w czymś, co można nazwać pielgrzymką.



rydzyk_kosciol_design_po_polsku

Rydzykland. Polonia in Tertio Millennio w Toruniu

Swój Licheń planuje zbudować także Tadeusza Rydzyk. Ojciec Dyrektor planuje wybudować w Toruniu pierwszy w Polsce kompleks religijno - wypoczynkowy o wdzięcznej nazwie Polonia in Tertio Millennio. W samy sercu założenia zlokalizowany zostanie olbrzymi kościół dla 3000 wiernych. Świątynia redemptorystów będzie hołdem za pontyfikat Jana Pawła II. Monumentalny kościół na planie koła zwieńczy wielka ażurowa kopuła ze złotą korona na szczycie, mającą nawiązywać do majestatu Marii – Królowej Polski. Świątynia będzie miała dwa poziomy, które połączą schody oraz windy. Na górnej kondygnacji znajdzie się ołtarz - dokładna replika prywatnej kaplicy Jana Pawła II w Watykanie. Dolny poziom w połowie wypełni Kaplica Pamięci. Na czarnej granitowej ścianie zostaną wypisane nazwiska tych, którzy zginęli ratując ofiary Holocaustu. O.Rydzyk umieści tam również tablice miejsc męczeństwa narodu polskiego. Obok świątyni powstaną hotele z restauracjami i spa, aquaprk, centrum konferencyjne, sala widowiskowo-sportowa, a także marina i tor regatowy z amfiteatrem. W krytym basenie ma być możliwość kąpieli w gorącej wodzie pochodzącej z odwiertów redemptorystów. Projekt Polonia in Tertio Millennio autorstwa toruńskiego architekta Andrzeja Ryczka sprawia wrażenie konsumpcyjno - katolickiego założenia w postsocjalistycznej formie.

 

marek_budzynski_design_po_polsku_swiatynia_opatrznosci_zsah_polski_dizajn

Niekończąca się historia. Świątynia Opatrzności Bożej w Warszawie wg Marka Budzyńskiego

Historia Świątyni Opatrzności Bożej jest równie obszerna jak jej przyszłe wnętrze i liczy ponad 200 lat. Jest związana z Konstytucją 3 Maja z 1791, kiedy to uchwałą posłów Sejmu Czteroletniego podjęta została decyzja o wybudowaniu Świątyni, jako Wotum Wdzięczności za Konstytucję. Kolejne zakręty historii, zabory i wojny stały na przeszkodzie realizacji kolejnych projektów. Dopiero w III Rzeczpospolitej roku dzięki staraniom prymasa Józefa Glempa udało się rozpocząć budowę świątyni. Ale i tu nie odbyło się bez kontrowersji spotęgowanych przez dwukrotne rozpisany konkurs. W pierwszym, w 2000 roku, przyznano trzy równorzędne nagrody. Zapowiadało się, że największe szanse ma projekt prof. Marka Budzyńskiego wspierany przez prymasa Józefa Glempa. Praca Budzyńskiego przedstawiała kościół jako symboliczną górę, zwieńczoną kryształowym świetlikiem. W opinii jurorów praca ta wyróżniała się powiązaniem pomnikowej skali z romantycznym założeniem krajobrazowym, uwzględniającym polską tożsamość narodową. Projekt wywołał ożywioną dyskusję. Zyskał liczne pochwały środowiska artystycznego – za śmiałość i rozmach. Znacznie bardziej krytycznie przyjęła go część duchowieństwa archidiecezji. Ich wyrazicielem był m.in. ks. prof. Andrzej Luft, diecezjalny konserwator zabytków, który stwierdził, że projekt jest nieporozumieniem, gdyż swoim kształtem świątynia przypomina "słowiański kurhan lub egipską piramidę”. Pod wpływem krytyki Fundacja Budowy Świątyni odstąpiła od realizacji projektu Budzyńskiego. Decyzję motywowano kosztami planowanego przedsięwzięcia. Ostatecznie konkurs powtórzono i wybrano projekt zespołu Wojciecha i Lecha Szymborskich, który obecnie jest realizowany. Projekt Marka Budzyńskiego to bardzo ciekawa wizja Świątyni na miarę trzeciego tysiąclecia. Świątynia zbudowana według tego projektu na pewno budziłaby zachwyt i przyciągała swoją niezwykłością i atmosferą.



swiatyniaopatrznoscibozej

Betonowa Opatrzność. Świątynia Opatrzności Bożej w Warszawie wg Wojciecha i Lecha Szymborskich

Świątynia pracowni Szymborski & Szymborski wyrasta z planu krzyża greckiego, w którą wpisano rotundę nakrytą kopułą. Monumentalny kształt świątyni tworzą przede wszystkim masywne żelbetonowe słupy o wysokości 26 m, w których znajdą się m.in. klatki schodowe i windy. Łączą je także wykonane z betonu "mosty", przez które będzie się można przejść z jednej klatki do drugiej i będzie można dojść do okrągłego Muzeum Jana Pawła II i kardynała Stefana Wyszyńskiego. Na parterze znajdzie się przestrzeń sakralna z ołtarzami i kaplicami upamiętniającymi najważniejsze wydarzenia z historii Polski a nad ołtarzem zawiśnie gigantyczny krzyż. W nawie głównej będzie 1500 miejsc siedzących a poniżej, w kościele dolnym, stworzony zostanie tzw. Panteon Wielkich Polaków. Na górze, pomiędzy kaplicami rozmieszczonych będzie dziesięć ołtarzy. W części sakralnej pojawią się m.in. ciekłokrystaliczne telebimy wyświetlające prezentacje multimedialne. W projekcie pracowni Szymborski & Szymborski widać wyraźne nawiązanie do klasycyzującego pierwszego projektu Świątyni autorstwa Jakuba Kubickiego. Świątynia Opatrzności Bożej to zgodnie z ostatnimi trendami, nie tylko kościół, ale i cały kompleks sakralno-kulturalno-usługowy. Znajdą się w nim instytucje charytatywne jak hospicjum dla ok. 30 osób i stacja krwiodawstwa, Instytut Odrodzenia z amfiteatrem i place dla zgromadzeń religijno-patriotycznych. Projekt Wojciecha i Lecha Szymborskich, choć nieekstrawagancki przerzuca pomost między tradycją i współczesnością.

 

/lagiewniki_sanktuarium_design_po_polsku

Arka w stylu high-tech. Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach

Mieszane uczucia wzbudza także projekt Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach. Budowa nowego kościoła stała się koniecznością wraz ze stale powiększającym się kultem Miłosierdzia Bożego. Niewielka kaplica klasztorna, ze znanym wizerunkiem Chrystusa Miłosiernego, już dawno temu przestała zaspokajać potrzeby rosnącej liczby pielgrzymów. W przeciągu trzech lat (1999-2003) według projektu Witolda Cęckiewicza został wybudowany dwupoziomowy, elipsoidalny w swym kształcie kościół wraz z górującą nad całością założenia 77 metrową wieżą. Surowe, monochromatyczne wnętrze może pomieścić około 5000 osób. Dzięki dużym, sięgającym od podłogi do sklepienia oknom, jest bardzo dobrze oświetlone. Brak innych elementów wystroju sprawia, że wzrok skupia się na ołtarzu. Ciekawą konstrukcją jest sklepienie świątyni, które tworzą wielkie drewniane dźwigary, promieniście wybiegające z prezbiterium - mają symbolizować oddziaływanie Bożego Miłosierdzia na cały świat. Początkowy puryzm świątyni, całkowicie pozbawiony polichromii, sprzyjał kontemplacji i zadumie. Po wprowadzeniu witraży – szczególnie największego nad głównym wejściem do świątyni, operującym sakralną estetyką przetrenowaną już w Licheniu - oryginalny klimat wnętrza bazyliki został zatracony.

polski kościół XXI wieku cz.2

kosciol_matki_bozej_krolowej_swiata_w_radomiu_design

Rozkwitający kwiat. Kościół pw. Matki Bożej Królowej Świata w Radomiu

Bryła kościoła pw. Matki Bożej Królowej Świata w Radomiu przypomina kielich rozkwitającego kwiatka. Projekt kościoła, oryginalny w swej rzeźbie architektonicznej bardzo trudny konstrukcyjnie i technologicznie, okazał się również drogi i czasochłonny w realizacji. Prace ruszyły jeszcze w 1982 roku według projektu architekta Wojciecha Gęsiarka.
Obecnie trwaj ostatnie prace wykończeniowe. Radomski kościół został zaprojektowany na planie koła o promieniu 20 m. To budynek dwupoziomowy. Dolna część, amfiteatralna, z dużą sceną, przewidziana została jako sala audiowizualna (teatralna). Górna część kościoła o powierzchni 1200 m2 z trzema amfiteatralnymi antresolami, związana została czterema żelbetonowymi łupinami. Nad centralną częścią kościoła rozpościera się konstrukcja stalowa, przypominająca ostre sklepienia gotyckie. Między dachem stalowym a łupinami wprowadzone są świetliki, które wraz z witrażem za prezbiterium i oszklonymi wejściami z trzech stron stanowią naturalne, pełne załamań i światłocieni, oświetlenie wnętrza świątyni.

 

kosciolchrystusaodkupiciela_design_po_polsku_czechowice

Czytanie z murów. Kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela w Czechowicach-Dziedzicach.

Kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela w Czechowicach-Dziedzicach doceniają nie tylko wierni, ale i znawcy architektury. Zaliczany jest do ikon współczesnej architektury sakralnej w Polsce. Budowę kościoła, według projektu Stanisława Niemczyka ukończono zaledwie po 3 latach od rozpoczęcia prac w 1998 roku. Rok później kościół ten otrzymał nagrodę "Grand Prix" w konkursie "Architektura roku 1999", przyznawaną przez Wojewodę Śląskiego, Architekta Wojewódzkiego i katowicki odział SARP. Budowla nasycona jest symboliką, która nawiązuje do dwóch tysięcy lat dziejów chrześcijaństwa. To co szczególnie wyróżnia bryłę kościoła to trzy ceglane wieże symbolizujące kolejne tysiąclecia. Wejściowa, z krzyżem papieskim na szczycie, jest znakiem trzeciego millenium, w które wprowadził nas Jan Paweł II.

 

kosciolmilosierdziabozego_w_kaliszu_design_po_polsku

Niedoceniona bryła. Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Kaliszu

Niezwykle ciekawie architektonicznie prezentuje się także Kościół Miłosierdzia Bożego w Kaliszu. Jego architektura jest wybitnie nowoczesna i ciekawa, niestety pomijana przez historyków współczesnej architektury. Zapewne gdyby stał w jakimś dużym zachodnim mieście Europy byłyby jego wizytówką. Dwupoziomowy kościół został konsekrowany 26 września 1993 roku przez bp Stanisława Napierałę i ogłoszony jako sanktuarium Miłosierdzia Bożego Diecezji.

 

betonkosciolrowinskidesign_po_polsku

Wyciszający minimalizm. Votum Aleksa w Tarnowie nad Wisła

Całkiem odmienny od wcześniej opisywanych świątyń jest niewielki kościółek w Tarnowie nad Wisłą autorstwa warszawskiej pracowni Beton. Votum Aleksa powstał na zlecenie prywatnego fundatora, co dziś w Polsce jest ewenementem. To piękny niewielki kościółek (82 mkw. powierzchni) o prostej bryle, świetnie wkomponowanej w krajobraz na wysokiej wiślanej skarpie. Wycisza i sprzyja kontemplacji. Konstrukcja z drewna stoi na betonowej płycie. Dach schodzący do ziemi pokrywa osikowy gont. Ściana za ołtarzem jest przeszklona, widać przez nią Wisłę, drzewa, daleki krajobraz. Skromna forma kościoła, choć nawiązuje do tradycji, jest niezwykle współczesna. Czynnikiem, który miał przybliżyć nową świątynię mieszkańcom, było również zaangażowanie podczas jej budowy lokalnych wykonawców i mieszkańców wsi.

PIOTR WIŚNIEWSKI

poniedziałek, 23 sierpnia 2010
młodzi zdolni: Łukasz Natkaniec

Łukasz Natkaniec to tegoroczny absolwent Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Design traktuje jako świetną zabawę i narzędzie pozwalające na zmienianie otaczającego świata. W swoich projektach stara się wykraczać w przyszłość, dostrzegać nowe potrzeby i możliwości. Istotnym aspektem w projektach Łukasza jest ekologia i zastosowanie nowych technologii.

dolina_kreatywna_grot_natkaniec_zyska_design_po_polsku_zsah

W 2009 roku wraz z Fryderykiem Zyska Łukasz Natkaniec został laureatem IV edycji konkursu Dolina Kreatywna. Wspólnie przygotowany projekt zgłoszony do konkursu to ekologiczna łódź z napędem hybrydowym „Grot”. Projekt jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie sportami wodnymi. „Grot” jako łódź bez napędu spalinowego, może być eksploatowana w zamkniętych akwenach śródlądowych. Jest przewidziana zarówno do rekreacji jak i ratownictwa. Wykonana z lekkich kompozytów jest łatwa w produkcji i transporcie.

drop_gps_natkaniec_design_po_polsku_polski_dizajn_piotr_wisniewski

Na wyróżnienie zasługuje także projekt DROP – urządzenie, wykorzystujące technologie GPS i Tactile Display, które ma pomagać niewidomym w poruszaniu się po mieście. Zmienia ono mapę w gęstą siatkę rosnących punktów, odczytywanych za pomocą dotyku. Trójwymiarowa mapa przesuwa się w miarę przemieszczania się użytkownika. Urządzenie reaguje na komendy głosowe, wyszukuje i zapamiętuje nowe adresy. DROP nie zastępuje tradycyjnej laski, ale poszerza przestrzeń kontrolowaną przez niewidomego i czyni ją bezpieczniejszą. Projekt powstał we współpracy z Allan Sejer Madsen podczas stypendium Łukasza w Designskolen w Holding w Dani. DROP został nagrodzony w tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu IF w kategorii „koncepcja”.

natkaniec_uhu_design_po_polsku_polski_dizajn_piotr_wisniewski

Ciekawie prezentuje się także inny projekt Łukasza, mianowicie taboret UHA. Siedzisko powstało w ramach programu 60DAYS realizowanym w katedrze ergonomi na krakowskim Wydziale Form Przemysłowych. Celem programu było podjęcie tematu wykorzystania materiału z torby 60BAG w innych produktach, widząc w nim duży, nie odkryty jeszcze potencjał. UHA to taboret pomyślany jako tymczasowy, przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym. Przedmioty często nie nadążają za szybko rosnącymi dziećmi. Po swoim krótkim życiu UHA może być wyrzucony bez negatywnych konsekwencji dla środowiska. Krzesełko pełni także funkcję schowka. Jest również zabawką samą w sobie. UHA jest składane na płasko, co ułatwia transport oraz pozwala, na zaoszczędzenie miejsca w razie potrzeby przechowywania.

Poniżej prezentuje inne wybrane projekty mlodego projektanta.

lukasz_natkaniec_design_po_polsku_polski_dizajn_piotr_wisniewski

PIOTR WIŚNIEWSKI


niedziela, 15 sierpnia 2010
co to jest design zrównoważony?

Design zrównoważony (ang. sustainable design) to określenie, z którym spotkamy się coraz częściej czytając fachową prasę czy przeglądając portale poświęcone współczesnemu projektowaniu. Na czym on jednak właściwe polega? Design zrównoważony to inaczej design ekologiczny, design który zapewnia rozwój, a nie prowadzi do zniszczeń. Polega on na wyeliminowaniu negatywnego wpływu, na środowisko naturalne poprzez umiejętne i wrażliwe projektowanie. Przejawem designu zrównoważonego jest stosowanie zasobów odnawialnych, minimalny wpływ na środowisko naturalne oraz połączenie człowieka ze środowiskiem naturalnym.

Design zrównoważony jest przede wszystkim powszechną reakcją na globalny kryzys ekologiczny, gwałtowny wzrost gospodarczy i wzrost liczby ludności. W czasach, kiedy zasoby naturalne gwałtownie się wyczerpują, człowiek doprowadza do niszczenia ekosystemów i utraty bioróżnorodności niezwykle ważna jest zmiana naszego myślenia i przestawienie się na „gospodarkę zamkniętego koła”, funkcjonującą podobnie jak przyroda. W naturze istnieje nieustanne krążenie materii – z przejrzałych jabłek powstaje kompost, który następnie odżywia jabłoń, nic się nie marnuje. Taki też powinien być design XXI wieku.

Design zrównoważony, który jeszcze do niedawna był swoistym trendem powoli staje się standardem. Prowadzą do niego trzy drogi. Pierwsza to ograniczenie zużycia surowców i energii oraz ilości odpadów przy produkcji nowego produktu. Druga droga to tworzenie produktów w wyniku powtórnego użycia przedmiotów, które straciły już swoją funkcję. Ostania trzecia droga to z kolei tworzenie produktów wykorzystujących powtórnie przetworzone materiały. Podsumowując design zrównoważony to projektowanie w oparciu o zasadę: ogranicz, zużyj, wykorzystaj. To projektowanie odpowiedzialne, zmyślą o kolejnych pokoleniach. PIOTR WIŚNIEWSKI

design_zrownowazony_po_polsku_polski_dizajn_zsah_piotr_wisniewski

czwartek, 12 sierpnia 2010
zróbmy sobie logo!

Konkursy na logo mnożą się jak grzyby po deszczu. Najczęściej organizatorami są urzędy miast, gminy, starostwa… Miasta i regiony w Polsce są obecnie na etapie ekspansywnej promocji. Konkurują ze sobą w walce o zainteresowanie turystów, inwestorów, a także mieszkańców. Ciekawa oferta czy ułatwienia gospodarcze dla potencjalnych przedsiębiorców już nie wystarczają. Każdy dobry produkt - region powinien mieć swoją charakterystyczną identyfikację, by być lepiej kojarzonym i rozpoznawanym. Stad chęć posiadania swojego wyróżniającego logo. Masowo ogłaszane konkursy na opracowanie znaków promocyjnych nabierają jednak charakteru hurtowego. W koncu, jakie to proste. Wystarczy wybrać jury, rzucić sumą, napisać jakiś regulamin, żeby było w miarę ok, i po kłopocie. Za miesiąc, dwa mamy kilkadziesiąt propozycji. Można wybierać jak w hipermarkecie. Tylko pytanie czy jest, w czym wybierać. W projektowaniu przecież nie chodzi o ilość tylko o jakość. A z tą jest rożnie. O to efekty kilku ostatnich konkursów:

polskielogadesignpopols.

Komentarz chyba zbyteczny. Ale przejdźmy do rzeczy. To, co szczególnie mnie niepokoi to pewna bezmyślność osób ogłaszających konkursy „na logo promocyjne”. Bo co to właściwe znaczy? Samo logo nie rozreklamuje miasta czy regionu, jakie by ono nie było. Należy pamiętać, ze logo zaczyna działać dopiero w kontekście spójnej identyfikacji wizualnej i strategii promocyjnej. Identyfikacja wizualna to nie tylko logo, choć znak ten jest niewątpliwie jej podstawowym elementem. To również papier firmowy, koperty, wizytówki, teczki, itd. Całościowy wizerunek (czyli identyfikacja wizualna) marki na rynku powinien być świadomy, w sposób systematyczny zaplanowany oraz konsekwentnie wdrażany. Spójność jego poszczególnych składowych składa się na ogólny wizerunek danej marki. Aby lepiej zobrazować moje słowa przedstawiam poniżej kilka udanych identyfikacji wizualnych, które śmiało mogą posłużyć za wzór.

nowysaczidentyfikacjades

Nowy Sącz – dobrze wróży


Projekt nowej identyfikacji wizualnej Nowego Sącza przygotowało studio graficzne Papajastudio. Prace trwały prawie pół roku, a efektem jest nowe logo miasta w kształcie dłoni (na wzór widoku miasta z lotu ptaka) i hasło "Dobrze wróży”. „Otwarta dłoń to symbol przyjaźni, otwartości. Kojarzy się z miastem, które ma być niepowtarzalne. Miastem, które nie boi się nowych wyzwań, co dobrze wróży na przyszłość dla niego, mieszkańców i inwestorów” – tak o nowym logo mówią sami projektanci. Na kompleksowy system identyfikacji Nowego Sącza obok logo i hasła składa się również księga identyfikacji wizualnej, druki akcydensowe dla urzędu miasta oraz materiały promocyjne. Szczególnie warto zwrócić uwagę na dobre rozwiązanie, w akcydensach, występowania herbu i logo na jednym druku.

 

elki dentyfikacja design po

Ełk – tu wracam


Papajastudio jest również autorem nowej identyfikacji wizualnej miasta Ełk. Poza logotypem, systemem identyfikacji oraz komunikacji wizualnej miasta, agencja przygotowała także zeszłoroczną letnią kampanie reklamową miasta. Reklamy miasta przedstawiały zdjęcia satelitarne, na których jeziora i lasy układają się w sylwetkę wioślarza oraz piosenkarza. A tak autorzy nowego logo miasta tłumaczą oparcie go na wizerunku ptaka: „Co roku wiele rzadkich gatunków ptaków latem wraca właśnie w okolice Ełku. Jako symbol marketingowo niewyeksploatowany, ptak to znakomita wizytówka miasta (…) Konstruując znak chcieliśmy, aby przywoływał on także inne symbole - oprócz ptaka odczytać można również jezioro, liść, a nawet rzekę - wszystkie zgodne z wizerunkiem Ełku, jaki chcemy utrwalić.”

 

powiat legionowskii dentyfikacja

Powiat legionowski – przystań w centrum Mazowsza

Z kolei opracowanie identyfikacji powiatu legionowskiego powierzono studiu brandingowemu Bakalie. Zadaniem agencji było opracowanie strategii komunikacji marketingowej oraz logo wraz z całą identyfikacji wizualną powiatu. Identyfikację przygotowano w oparciu o analizę otoczenia oraz warsztaty strategiczne przeprowadzone wspólnie z pracownikami administracji powiatu. Projektanci szczególny nacisk położyli na podkreśleniu unikalnych cech powiatu takich jak bezpieczeństwo, czyste środowisko, wysoki standard życia mieszkańców. Spójne z tymi wartościami jest hasło: „Powiat legionowski - przystań w centrum Mazowsza”. Logo powiatu również odwołuje się do specyfiki regionu. Studio Bakalie zaproponowało koncepcję identyfikacji wizualnej opartej o kolorystykę i kształty odwołujące się do skojarzeń z przyrodą, zielenią lasów, wodą, ale także aktywnym wypoczynkiem, bezpiecznym i komfortowym życiem. Całość projektu niewątpliwe wyróżnia spójność i czytelność przekazu.

 

ubuskie identyfikacja design po polsku

Lubuskie – warte zachodu

Na wyróżnienie zasługuje także kreacja marki „Lubuskie” przygotowana także przez studio Bakalie. Pierwszym etapem prac nad projektem były szeroko zakrojone badania służące ustaleniu atutów regionu oraz jego słabych stron. W drugim etapie prac określono wartości i osobowość przyszłej marki „Lubuskie”. W trzecim etapie prac na podstawie wszystkich uzyskanych informacji dokonano ostatecznej modyfikacji koncepcji, która zyskała największą przychylność badanych, a wynikiem ostatecznym jest nowe hasło „Lubuskie - warte zachodu!” oraz nowe logo regionu. Studio Bakalie opracowało ponadto Księgę Marki oraz programy wdrażania strategii do 2016 roku. Jednym z najważniejszych elementów kończących prace nad nową marką „Lubuskie” było opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej będącego integralną częścią "Księgi Marki Lubuskie". Obok prezentacji logotypu, znalazły się tu także przykłady zastosowania nowego brandingu. Między innymi na tak podstawowych elementach jak dokumenty i druki, ale także w miejscach reprezentacyjnych np. na elewacji Urzędzie Marszałkowskim oraz jednostek podległych Urzędowi.

PIOTR WIŚNIEWSKI

sobota, 07 sierpnia 2010
dworzec po polsku

W Polsce jest ponad 2640 dworców, w tym 1010 działających. Większość w opłakanym stanie. W tym roku PKP rozpoczęło remont 36 z nich. W wielu przypadkach będzie pierwszym od momentu powstania budynku. Do końca 2012 roku na modernizacje polskich dworców Polskie Koleje Państwowe chcą przeznaczyć łącznie 670 mln zł. Oprócz PKP środki na inwestycję dostarczy Unia Europejska oraz budżet państwa. Trzy główne dworce we Wrocławiu, w Krakowie i Gdyni zostaną całkowicie zmodernizowane dzięki funduszom unijnym. W części projektów udział wezmą również prywatni inwestorzy. Tak powstaną dworce w Poznaniu, Katowicach czy Dworzec Warszawa Zachodnia. Szacuje się, że do końca 2012 roku na modernizację dworców przeznaczone zostanie więcej środków niż na wszystkie inwestycje dworcowe od 1989 roku - blisko 2,5 mld zł. Nie ma pewności, czy chociaż część będzie gotowa na Euro 2012, ale na pewno cieszy fakt, że coś się zmienia. Poniżej prezentuje wybrane projekty modernizacji najważniejszych polskich dworców.

 

dworzec_w_poznaniu_zsah_polski_dizajn

Dworzec Główny w Poznaniu

Nowy Dworzec Główny w Poznaniu o ażurowej konstrukcji, ma nawiązywać do czoła nowoczesnego pociągu. Budynek ma mieć przeszkloną fasadę, hale obsługi pasażerów na parterze, a na piętrze punkty gastronomiczne i usługowe. Pod ziemią znajdą się trzy perony, które będą połączone z pozostałymi - naziemnymi. Obiekt będzie przystosowany dla niepełnosprawnych i wyposażony w windy i ruchome schody. Nowy dworzec wejdzie w skład Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, obejmujący również obiekty handlowe, biurowe, hotelowe, apartamenty mieszkalne, połączenie z trasą PST, a także terminal autobusowy. W miejscu starego dworca ma powstać parking dla ok. 900 samochodów. Prace budowlane ruszą na przełomie roku, a zakończą się jeszcze przed Euro 2012. Nowy dworzec w Poznaniu wybuduje węgierska firma TriGranit, która w Polsce przeprowadziła kilka dużych inwestycji, m.in. centra handlowe w Katowicach i Krakowie. Koszt całej inwestycji jest szacowany na ok. 160 mln euro.

 

dworzec_katowice_zsah_polski_dizajn

Dworzec Główny w Katowicach

Projekt nowego dworca kolejowego w Katowicach przygotowała francuska pracownia SUD Architectes, znana w Polsce z projektu łódzkiej Manufaktury. Francuscy architekci podkreślają, że ich celem jest stworzeniu w tym miejscu nowej ikony Katowic. Koncepcja zakłada powstanie nowoczesnego kompleksu, łączącego funkcje dworca kolejowego i autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Projektanci wzięli pod uwagę "lokalne tradycje" i zdecydowali się zachować 16 betonowych kielichów w głównej hali dworca PKP. Słynne, brutalistyczne kielichy mają zostać dodatkowo wyeksponowane - będą okalały główne wejście, od ul. Młyńskiej. Przed nim powstanie nowy, znacznie mniejszy plac Szewczyka z fontannami, ławkami i kawiarniami oraz olbrzymią galerią handlową. Elewacja galerii będzie wykonana z perforowanej stali. Dzięki temu za dnia katowickie budynki będą się w niej odbijać, zaś wieczorem z ulicy będzie widać, co się dzieje w środku. Galeria handlowa będzie połączona z halą dworcową. Dzisiejszy taras dworca zostanie przykryty szklanym dachem i według wizji architektów zamieni się w elegancką "aleję mody". Do 2012 roku jest planowany lifting dworca: naprawione zostaną tunele, wymieniona nawierzchnia na peronach, odnowione wiaty. Prawdziwa przebudowa dworca będzie możliwa dopiero po 2012 roku w ramach modernizacji linii kolejowej E30. Koszt przedsięwzięcia to 240 mln euro.

 

lodz_centalna_design_po_polsku_zsah

Dworzec Łódź Centralna

Sześciopoziomowy budynek dworca, tory i perony piętnaście metrów pod ziemią, szybka kolej jadąca z prędkością 300 km na godzinę specjalnym tunelem pod centrum miasta. Tak ma wyglądać nowy dworzec Łódź Centralna. Nowy dworzec główny Łodzi ma znaleźć się pod ziemią w miejscu obecnego Łódź Fabryczna. Byłyby to niewątpliwe bodziec do rewitalizacji całego centrum i przekształcenia okolicznych terenów poprzemysłowych. Tam, gdzie obecnie są tory i straszące budynki fabryczne powstałoby tzw. Nowe Centrum Łodzi, obejmującej 90-hektarowy obszar z dziesiątkami nowych budynków, m.in. galerią handlową, hotelem, strefą sztuki. Zakończono już prace koncepcyjne nad projektem dworca i czterokilometrowego tunelu pod śródmieściem. Koszt inwestycji szacuje się na około 4 miliardy złotych. Aby zrealizować to zamierzenie, niezbędna jest budowa tymczasowej stacji Łódź Widzew, która do 2020 roku przejęłaby funkcje głównego dworca miasta.

 

dworzec_wroclaw_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

Dworzec Główny we Wrocławiu

Modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu już się rozpoczęła i potrwa do 2012 roku. Po zakończeniu przebudowy wrocławski dworzec stanie się przyjaznym pasażerom, nowoczesnym węzłem komunikacyjnym. Przestrzeń wewnątrz budynku dworca zostanie na nowo zaaranżowana. W holu zainstalowane zostaną schody ruchome, którymi osoby odwiedzające dworzec będą mogły dostać się na kondygnację +1. Oprócz tego z poziomu +1 będzie można wyjść na otoczony zielenią ciąg spacerowy, zlokalizowany pomiędzy halami peronowymi a kopułą wieńczącą hol główny. Nowością i znacznym ułatwieniem dla pasażerów będzie taśma bagażowa, przy schodach prowadzących na peron. Korzystając z materiałów archiwalnych projektanci szczególny nacisk położyli na zachowaniu maksymalnej ilości historycznych detali i rozwiązań konstrukcyjnych, jednocześnie wprowadzając elementy współczesne, nawiązujące do pierwotnych rozwiązań. Jednym z nich jest rozbudowa zabytkowego przeszklonego zadaszenia hali peronowej o nowe przęsła zaprojektowane jako przykrycie membranowe. Inwestycja obejmie również plac przed dworcem, który docelowo ma zamienić się w oazę zieleni w formie zielonych wysp. Po obu stronach wejścia głównego od strony ul. Piłsudskiego pojawią się fontanny. Odtworzone zostaną tarasy restauracyjne przylegające do budynku od frontu. Miła niespodzianka spotka również zmotoryzowanych. Pod placem przed dworcem powstanie parking na ponad dwieście miejsc, z wjazdami od strony ulicy Peronowej i Piłsudskiego. Na powierzchni zostanie zlokalizowany dodatkowy parking oraz miejsca, gdzie będzie można zostawić rowery. Łączna wartość inwestycji to niemal 300 mln zł.

 

lodz_widzew_dworzew_design_po_polsku_zsah

Dworzec Łódź Widzew

Dobiega końca modernizacja dworca Łódź Widzew. Modernizacja jednego z głównych dworców Łodzi to pierwszy krok do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W ramach remontu dworca Łódź Widzew m.in. zbudowano nowe zachodniego skrzydło dworca oraz przeprowadzono kompleksowy remont istniejącej wschodniej części budynku, a także stworzono parkingu dla ok. 350 samochodów. Koszt wszystkich prac wyniósł blisko 6 mln zł. Wiosną przyszłego roku, kiedy rozpocznie się wyburzanie starego dworca Łódź Fabryczna i budowa podziemnej stacji, Widzew przejmie część ruchu pasażerskiego i kolejowego.

 

warszawa_wschodnia_dworzec_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

Dworzec Warszawa Wschodnia

Nieremontowany od wielu lat Dworzec Warszawa Wschodnia jest jednym z najbardziej zaniedbanych i jednym z najmniej przyjaznych dworców w Polsce. Mimo to architektura dworca jest charakterystycznym obiektem o wyrazistej formie. Ciekawym elementem są szczególnie pionowe żaluzje, tzw. żyletki, maskujące słupki konstrukcji i kierujące światło słoneczne. Głównym założeniem projektu przebudowy dworca jest zachowanie jego pierwotnej bryły i formy przy jednoczesnym uporządkowaniu układu przestrzenno -funkcjonalnego oraz podniesienie walorów użytkowych przez zastosowanie współczesnych rozwiązań materiałowych i instalacyjnych. Dworzec zyska nowy system informacji dla pasażerów, poczekalnie, klimatyzację, oświetlenie, kasy i parking. Budowa już ruszyła, zakończy się przed Euro 2012 i kosztować będzie 38 mln zł.

 

warszawa_centralna_dworzec_design_po_polsku_zsah

Dworzec Centralny w Warszawie

Modernizacja Dworca Centralnego obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne. Unowocześniony charakteryzować ma się lepszym oświetleniem, czystością oraz bardziej czytelnym układem przestrzennym. Dworzec ma stać się przyjazny, wygodny dla podróżnych, dostępny dla osób niepełnosprawnych. Zyska spójny system komunikacyjny i informacyjny. Dzięki nawiązaniu architektonicznego dialogu między modernizmem a współczesnością główna hala zyska funkcje handlową, informacyjną i usługową. Centralna przestrzeń hali zaaranżowana zostanie zaprojektowanymi od nowa przeszklonymi formami architektonicznymi. Jedna z nich będzie punktem informacji kolejowej, połączonym z funkcją zwrotu biletów oraz informacją i sprzedażą biletów dla osób niepełnosprawnych. Analogiczne elementy rozmieszczone pośrodku hali pełnić będę funkcje usługowe dla pasażerów. Szacowana wartość prac na Dworcu Centralnym wynosi ok. 22 mln zł. Prace zakończą się w pierwszej połowie 2012 roku. W 2014 roku dworzec ma zostać zburzony, a w jego miejsce prywatny inwestor zbuduje nowy z częścią komercyjną. Jego projekt ma zostać wyłoniony w międzynarodowym konkursie.

 

szczecin_dworzec_design_po_polsku_zsah.

Dworzec Główny w Szczecinie

Szczecin jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym szlaków z zachodniej Europy i Skandynawii. Zgodnie projektami przygotowanymi jeszcze w 2006 roku obecny dworzec nie zostanie zburzony, a zamieniony na zaplecze gastronomiczno – sklepowo - usługowe. Nowy zaś wzniesiony zostanie obok starego i podwieszony na wysokich palach nad terenem między ulicami Kolumba i Czarnieckiego. Mieścić będzie nie tylko kasy, informacje, hale, miejsca wypoczynku, kawiarnie. Będzie też centralnym punktem przyszłego Szczecińskiego Centrum Komunikacyjnego. Tam powstaną zaplecza biurowo-administracyjne, hotele, kolejne sklepy, sauny, kluby fitness i inne. Wstępne prace projektowe wielkiej przebudowy tej części Szczecina są już gotowe. Teraz trwają można szukać inwestora.

wtorek, 03 sierpnia 2010
drewno jest ok!

Niezwykle trwałe, odporne, umie się dostosowywać do zmiennych warunków, pracuje, oddycha, pachnie. Magia drewna polega na tym, że im starsze tym piękniejsze. Dziś drewno triumfalnie powraca w architekturze, we wnętrzach i we wzornictwie. Pojawia się w niezliczonych rodzajach i ilościach. Drewniane podłogi, stropy, meble i dodatki niczym nie przypominają swoich poprzedników sprzed kilkudziesięciu lat. Drewno coraz częściej zastępuje ceramikę w wykończeniu łazienek czy tarasów. Wysokiej klasy sprzęty hi-fi czy pendrivy zyskują równie wyrafinowaną oprawę z wykorzystaniem drewnianej okleiny. Rozwój technologii sprawił, że wytwory z drewna, na czele z meblami mogą przybierać coraz bardziej wymyślne formy i kształty. Drewno można giąć, wycinać, łączyć różne jego rodzaje, tworzyć najbardziej wymyślne konstrukcje. Designerzy wciąż prześcigają się w swoich najnowszych pomysłach. Drewno jest materiałem ponadczasowym, zawsze towarzyszącym ludziom niezależnie od szerokości geograficznej, czy postępu cywilizacyjnego. Dzięki słojom, fakturze, kolorowi i swojemu zapachowi sprawia, że każdy projekt  staje się nieprzeciętny i po prostu piękny w swojej prostocie. zsah@op.pl

drewno_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

drewno_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn_2