niedziela, 30 sierpnia 2009
mindsailors design studio

„Głęboko wierzymy w to, że w każdej dziedzinie życia jest miejsce dla dobrego designu. Niezależnie czy będzie to coś nieskomplikowanego niczym guzik od koszuli, czy też coś dużo bardziej złożonego niczym przenośny komputer – każdy z naszych projektów jest traktowany z jednakowo wielką uwagą, porównywalną do tej, jaka dobry rodzić poświęca swojemu dziecku.”

Mindsailors Design Studio to obecne już cztery lata na polskim rynku profesjonalne studio wzornictwa przemysłowego. To grupa profesjonalistów, dla których pojecie „niemożliwe” to większa zachęta do podjęcia wyzwania. Studio specjalizuje się w szeroko pojętym designie – począwszy od kompleksowego projektowania produktów, po przez rapid prototyping, badania rynku i trendów kończąc na doradztwie technologicznym i opracowywaniu koncepcyjnym i inżynieryjnym. Mindsailors Design Studio ma na swoim koncie 120 ukończonych projektów wdrożonych do produkcji oraz 30 mln sprzedanych produktów na całym świecie. zsah@op.pl

mindsailors_design_po_polsku_polski_dizajn

fot. mindsailors design studio

sobota, 15 sierpnia 2009
notes na 6 tygodni

notes_na_6_tygodni_design_po_polsku

Notes na 6 tygodni to magazyn informacyjny wydawany od 2003 roku przez Fundację Bęc Zmiana, przedstawiający najnowszą polską kulturę, sztukę, design i architekturę. Wszystko, począwszy od cyklu ukazywania się, jest w Notesie niestandardowe. Notes jest na 6 tygodni a nie na miesiąc jak to zwykle bywa. Miejsca i czasu na rutynę brak także w opracowaniu graficznym notesu, który nigdy nie wygląda tak samo. Intensywne kolory, oryginalna typografia zintegrowana z obrazem… każdy numer magazynu projektowany jest przez innego grafika. Notes na 6 tygodni jest zdobywcą nagród w Międzynarodowym Konkursie Projektowania Prasowego Chimera: najlepszy nowy magazyn na rynku 2003, Złota Chimera 2007 w kategorii Magazyn, Srebrna Chimera 2007 w kategorii Spis Treści oraz Brązowa Chimera 2007 w kategorii Typografia. Otrzymał także wyróżnienie w europejskim konkursie projektowania graficznego EDAwards 2008. Notes jest bezpłatny i dystrybuowany na terenie całego kraju, dostępny jest także w wersji elektronicznej na stronie fundacji. zsah@op.pl

 

czwartek, 13 sierpnia 2009
z kart historii polskiego designu: polski plakat filmowy

Dzisiaj dobry plakat filmowy praktycznie nie istnieje. Przeciętny plakat w Polsce wygląda teraz tak samo, jak u naszych sąsiadów w Czechach, Rosji, Niemczech, czy w Ameryce. Dawniej było inaczej. Projekty polskich plakatów filmowych były dziełem wybitnych grafików. Często stosowano w nich abstrakcyjne bądź surrealistyczne interpretacje treści filmu oraz minimalną, konieczną ilość informacji. Dobry plakat wywoływał ciąg skojarzeń wykraczających częstokroć poza ramy określone tytułem filmu. Intrygował, niepokoił, ciekawił. Zmuszał do intelektualnego wysiłku. Fenomenalnie uchwycone zależności pomiędzy treścią i formą, kolorem i kompozycją sprawiły, że polski plakat filmowy zaczął funkcjonować poza kontekstem. Zyskał własną tożsamość i niezależność. Stał się fenomenem światowej sztuki plakatu. Swoistym paradoksem jest, że do rozkwitu polskiego plakatu przyczynił się ówczesny system polityczny. Centralizacja władzy w ustroju komunistycznym sprawiła, że uległ jej również polski plakat. Plakaty do obcojęzycznych filmów musieli projektować polscy graficy. Grafikowi niczego nie narzucano ani niczego nie sugerowano. Pozostawiało mu się swobodę realizacji dowolnej idei, w wyborze stylu, techniki czy kolorystyki. Jedynym tabu była oczywiście krytyka sytemu komunistycznego, ale ponieważ filmów o takiej tematyce nie zakupywano, problem ten niejako był z głowy. Brak jakichkolwiek materiałów pomocniczych jak np. fotosów z odtwórcami głównych ról zmuszał grafika do uruchomienia wyobraźni i do bardziej abstrakcyjnego myślenia. W miejsce realnego zdjęcia pojawiał się, więc skrót, metafora lub symbol. Polski plakat filmowy, ten historyczny, to unikalne zjawisko, które przez ponad 50 lat fascynowało i inspirowało grafików na całym świecie i na zawsze wpisało się do historii światowego plakatu. zsah@op.pl

swierzy_waldemar_nocny_kowboj_design_po_polsku

Waldemar Świerzy, Nocny kowboj

wiktor_gorka_kabaret_design_po_polsku

Wiktor Górka, Kabaret

mlodozeniec_jan_konformista_design_po_polsku

Jan Młodożeniec, Konformista

swierzy_waldemar_powiekszenie_design_po_polsku

Waldemar Świerzy, Powiększenie

swierzy_waldemar_szepty_i_krzyki_design_po_polsku

Waldemar Świerzy, Szepty i krzyki

zelek_bronislaw_ptaki_design_po_polsku

Bronisław Zelek, Ptaki

jan_lenica_noz_w_wodzie_design_po_polsku

Jan Lenica, Nóż w wodzie

gorowski_ostatni_cesarz_design_po_polsku

Mieczysław Górowski, Ostatni cesarz

jan_mlodozeniec_klute_design_po_polsku

Jan Młodożeniec, Klute

edward_lutczyn_rocky_design_po_polsku

Edward Lutczyn, Rocky

wtorek, 11 sierpnia 2009
z cyklu polskie firmy: PROFIm

profim_meble_design_po_polsku_polski_dizjan

Nowoczesny design plus ergonomia to cechy wyróżniające produkty PROFIm na rynku. Powstała na początku lat dziewięćdziesiątych firma zatrudniała początkowo trzy osoby. Dziś zatrudnia ponad 1100 pracowników i jest czołowym producent krzeseł biurowych w kraju. Priorytetem PROFIm jest projektowanie i wdrażanie ergonomicznych, czyli „przyjaznych” dla kręgosłupa rozwiązań. W dzisiejszych czasach takie podejście to konieczność, gdyż w pozycji siedzącej spędzamy od kilku do kilkunastu godzin dziennie. Projektowanie krzeseł odbywa się z myślą o ułatwieniu ludziom pracy, by w jak największym stopniu uchronić ich przed negatywnymi skutkami siedzenia przy biurku. Stąd PROFIm posiada własne profesjonalne laboratorium, w którym każdy nowy model krzesła jest badany na kilku etapach zanim opuści zakład. Czym jest design w wydaniu PROFIm? Rozpoznawalnym wzornictwem, które łączy sobie zalety funkcjonalności z charakterystyczną dla marki linią. Wzornictwo produktów PROFIm nawiązujące do najnowszych trendów wyposażenia wnętrz biurowych a to zasługa znakomitych projektantów takich jak Tomasz Augystyniak czy Piotr Kuchciński. zsah@op.pl

profim_design_po_polsku_dizjan_polski_meble

fot. www.profim.pl

sobota, 08 sierpnia 2009
z cyklu twórcy polscy: Bogdan Kosak

Porcelana Bogdana Kosaka pokazuje jak ceramika może być niesamowitą przygodą. W swoich projektach łączy tradycje produkcji porcelany europejskiej z inspiracjami czerpanymi z życia codziennego, lubi zacierać granice pomiędzy formą i funkcją przedmiotów, dzięki czemu jego projekty zyskują dekoracyjny i abstrakcyjny rys, który pozwala traktować je jak rzeźby. Perfekcyjne projekty Kosaka, najczęściej proste, nowoczesne, praktyczne, białe i nierzadko delikatne, zawierają w sobie odpowiednią dawkę humoru, której inspiracją mogą być zarówno polskie motywy ludowe, jak i sztuka origami czy otaczająca nas rzeczywistość. „Jeśli chodzi o inspiracje – myślę, że tak jak w każdej innej dziedzinie sztuki, podsuwa je życie. Wystarczy tylko dobrze rozejrzeć się dookoła. Często podczas pracy na czymś nowym odkładam na bok jakiś niedokończony albo niepotrzebny fragment. Potem okazuje się, że jest to początek nowej pracy. Rzeźba też może być przedmiotem użytkowym, a przedmiot użytkowy może być rzeźbą”. zsah@op.pl

bogdan_kosak_porcelana_ceramika_design_po_polsku_polski_dizajn

fot. www.ceramikakosak.pl

sobota, 01 sierpnia 2009
la la la

Ściany pokryte czarnym futrem, łóżko na nogach obutych w baletki, fluorescencyjne figury baletnic - to tylko niektóre atrakcje sopockiego hotelu Lalala. To hotel niezwykły. Jedyny taki w Trójmieście, jedyny w Polsce, a może i w Europie. Liczy tylko 7 pokoi a każdy z nich to inna historia, inna narracja, inny świat. Każdy pokój jest inny, ponieważ ma innego autora, w każdym można spotkać niezwykłe elementy wystroju, począwszy od nietypowych kolorów i wzorów na ścianach po niezwykłe przedmioty. zsah@o2.pl

lalala_hotel_design_po_polsku.jpg

fot. www.lalala.lu