sobota, 27 czerwca 2009
światowe wzornictwo z Polski...

Jakie jest dzisiejsze polskie wzornictwo? Czy jest ono czytelne dla odbiorców poza naszym krajem, a jednocześnie ma rys rodzimości, który potrafi wykorzystać nasze odrębne obyczaje i upowszechnić w świecie? Na te i inne pytania dotyczące stanu polskiego designu próbuje odpowiedzieć wystawa „Wartość dodana. Światowe wzornictwo z Polski” zorganizowana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Celem wystawy jest odnalezienie wartości dodanej polskiego wzornictwa. Dzisiaj to nie cena, ale właśnie wartości dodane stały się najważniejszymi argumentami przy dokonywaniu wyboru – podkreśla Beata Bochińska prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego i kurator wystawy. Tę wartość dodaną zapewnia dobre wzornictwo. I to we wzornictwie właśnie należy upatrywać podniesienia konkurencyjności, a co za tym idzie zysków – dodaje Krzysztof Bielski dyrektor Pionu Upowszechniania Wzornictwa w IWP i drugi kurator.
Na wystawie można zobaczyć 40 produktów polskich projektantów, w postaci gotowych produktów, prototypów czy prezentacji multimedialnych, w siedmiu działach tematycznych: Rodzimość, Potencjał przemysłu, Estetyka, Inżynieria, Projektowanie uniwersalne, Ergonomia oraz Cyfrowe technologie. Jakie rodzą się refleksje po obejrzeniu wystawy? Niewątpliwie w polskim wzornictwie drzemie niezwykły potencjał, cały czas intensywnie się rozwija. Wciąż jednak przed nami długa droga. Pozycja polskiego wzornictwa nie jest mocna, ale cos drgnęło. Zwiększa się liczba młodych, zdolnych projektantów, wciąż jednak poruszają się oni po obszarze designu, który można nazwać bardziej rzemieślniczym niż masowym. Często projektanci zmuszeni są być producentami i sprzedawcami. Natomiast projektantów, którzy mogą się pochwalić projektami produkowanymi w tysiącach egzemplarzy wciąż jest za mało. Projektów zaawansowanych, wymagających wysokich technologii i co za ty idzie nie małych pieniędzy właściwe nie ma. Wciąż siłę naszego wzornictwa opieramy głownie na branży meblarskiej. Bazą współczesnego wzornictwa przemysłowego są nowe materiały i zaawansowane technologie. Dopóki krajowa gospodarka nie stanie się bardziej innowacyjna, a producenci nie będą korzystać z osiągnięć współczesnej nauki, mamy małe szanse na zdobycie znaczącej pozycji w designie o zasięgu globalnym. zsah@op.pl

wozek_cat_ergo_design_design_po_polsku

wózek CAT, ergo design

tilt_single_double_grip_anna_ostrowska_design_po_polsku

tilt, single, double grip, Anna Ostrowska

forel_biurowy_uwu_tomasz_augustyniak_design_po_polsku

fotel biurowy UWU, Tomasz Augustyniak

Stolek_Plopp_oskar_zieta_design_po_polsku

stołek Plopp, Oskar Zięta

/lampa_critters_puff_buff_design_po_polsku

lampa critters, puff buff

cabo_okinczyc_peczkowski_design_po_polsku

przedłużacz CABO, Katarzyna Okińczyc, Igor Peczkowski

Groszek_barbara_lewandowska

pokrowiec na piłki Groszek, Barbara Lewandowska

wartosc_dodana_deisgn_po_polsku

Wystawę "Wartośc dodana. Światowe wzornictwo z Polski" można zobaczyc w IWP do 6 lipca.

 

wtorek, 23 czerwca 2009
między sztuką a designem: Jadwiga Sawicka

Jadwiga Sawicka (urodzona w 1959 roku) jest niewątpliwe jedną z najbardziej znaczących artystek, które po 1987 roku postanowiły poszerzyć obszar swych działań o przestrzeń miejską. Jej powściągliwe ale silnie oddziałujące realizacje wywodzą się z praktyki malarskiej – ukończyła studia w pracowni Jerzego Nowosielskiego na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nie zarzucając rzemiosła malarskiego, Sawicka wykorzystuje narzędzia i techniki charakterystyczne dla akcji marketingowych, tworzy plakaty i bilbordy, produkuje przedmioty codziennego użytku. Zarówno te drobne obiekty, jak i wielkoformatowe bilobordy i instalacje stają się nośnikiem niepokojących treści. Artystka stworzyła bardzo charakterystyczny styl – „tłuste”, odręcznie malowane litery, pozbawione znaków diakrytycznych, często źle podzielone, skontrastowane z cielisto-różowym tłem. Źródłosłów prac Sawickiej jest prozaiczny – to nagłówki gazet, publikowane horoskopy, prognozy pogody… Sawicka traktuje sensacyjne tytuły jako zjawisko estetyczne i odwzorowuje niektóre z nich na swoich obrazach lub wielkoformatowych wydrukach. Artystka uświadamia nam, jak bardzo jesteśmy epatowani, osaczani sensacyjnymi doniesieniami. Te szokujące komunikaty, budowane koślawo malowanymi słowami nie zawsze mieszczącymi się w przestrzeni obrazu, wprowadzają niepokój i napięcie, jakie towarzyszą złym wiadomościom. Świat Sawickiej utkany jest z emocji – głęboko skrywanych, czasem wstydliwych. Artystka rejestruje i małe ludzkie dramaty, i skrajne uczucia. Trudne do wyrażenia słowami, a jeszcze trudniejsze do przelania na płótno. zsah@op.pl

jadwiga_sawicka_pudlko_nic_w_srodku_2003_design_po_polsku

Pudełko "nic w środku", 2003 (fot.www.jadwigasawicka.webfabryka.pl)

jadwiga_sawicka_zapalki_zaluje_2007_design_po_polsku

zapalki ŻAŁUJE, 2007 (fot. www.artboomfestiwal.pl)

jadwiga_sawicka_nawracanie_oswajanie_Cos_mi_sie_robi_instalacja_2008_design_po_polsku

Coś mi się robi, 2008 (fot. artaktualia.blogspot.com)

jadwiga_sawicka_design_po_polsku

Pudełka z nadrukiem, 2003 (fot.Piotr Wiśniewski)

jadwiga_sawicka_czy_polska_cie_kocha_2002_design_po_polsku

Czy Polska Cię kocha?, 2002 (fot. 2plus3d, nr 30)

jadwiga_sawicka_posluszna_2009_design_po_polsku

Posłuszna, 2009 (fot. www.artboomfestiwal.pl)

jadwiga_sawicka_nawracanie_oswajanie_tresowaie_1998_design_po_polsku

nawracanie oswajanie tresowaie, 1998 (fot.www.writing.upenn.edu)

czwartek, 18 czerwca 2009
z kart historii polskiego designu: Maria Chomentowska

„Urodziła się w 1924 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po dyplomie w 1951 roku (…) związała się z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego. Jej najlepsze meble powstały właśnie w ramach blisko 20-letniej współpracy z IWP.” „Marii Chomentowskiej udało się osiągnąć to, o czym marzyła większość polskich powojennych twórców – jej projekty były realizowane przez przemysł, powielane nierzadko w tysiącach egzemplarzy.” „Wygodne, lekkie, zgrabne i dość neutralne, naznaczone stonowanym odcieniem nowoczesności… każda z prac Marii Chomentowskiej „zawiera jakąś myśl, realizuje założony przez projektantkę program. Jednocześnie są ciekawe plastycznie – narysowane z rozmachem, a zarazem zdyscyplinowane. Warto spojrzeć na nie również z szerszej perspektywy. Prace Marii Chomentowkiej są doskonałym świadectwem twórczego okresu w historii IWP i historii wzornictwa w Polsce.”



maria_chomentowska__design_po_polsku

maria_chomentowska_2_design_po_polsku

 

 

Źródło:

Siła pracy, vox design, nr 12, 2008

Anna Maga, Maria Chomentowska. Pod znakiem IWP, 2+3D, 29 (IV/2008)

Zdjęcia pochodzą z nr 29 kwartalnika 2+3D oraz Słownika Projektantów Polskich


sobota, 13 czerwca 2009
piękno w szkle zaklęte. Agnieszka Bar

Agnieszka Bar należy do grona młodej obiecującej generacji polskich designerów, którzy prostymi środkami uzyskują efekt świeżego spojrzenia na najaktualniejsze trendy panujące w designie światowym, często filtrujących ze sztuką. Rocznik 82. Absolwentka ASP we Wrocławiu i członkini grupy projektowej Wzorowo. Studiowała sztukę użytkową na Uniwersytecie Technicznym w Libercu. Była także stypendystką na Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie. Jej praca dyplomowa w zakresie szkła użytkowego (na palec) znalazła się wśród najlepszych dyplomów projektowych 2006/2007 wytypowanych przez kwartalnik 2plus3d. W twórczości Agnieszki Bar design przeplata się ze sztuka. W projektowaniu obiektów użytkowych testuje kondycje materii, bawi się forma i kontekstem. Jej naczynia charakteryzuje subtelna linia, w pełni wyrażająca esencje szklanej materii. zsah@op.pl

agnieszka_bar_napalec_design_po_polsku

na palec

agnieszka_bar_group_vase_design_po_polsku

group vase

agnieszka_bar_labo_design_po_polsku

labo

agnieszka_bar_melt_bottle

melt bottle

agnieszka_bar_set_wave

set wave

zdjęcia pochodzą ze strony www.coroflot.com

czwartek, 11 czerwca 2009
trendy w designie: efekty samoprzylepne

To już nie moda. To prawdziwy szał. Ścienne naklejki zdobywają kolejne zakątki naszych domów. Wzory roślinne, graficzne, biegną przez przedpokoje, salony aż do kuchni. Możemy je kupić przez Internet, a potem w zaledwie kilka minut odmienić swoje mieszkanie, nadać mu oryginalne i niepowtarzalny charakter. Naklejki to doskonała metoda na ożywienie naszego wnętrza po przez kolor i kształt. Nudne drzwi czy stare kafelki w łatwy sposób mogą odzyskać swój blask. Nie mamy miejsca na kwiatki lub czasu by o nie zadbać, doskonałym rozwiązaniem będzie naklejka. Naklejki dekoracyjne zmieniają nasze wnętrze, inspirują, pozwalaj wyrazić siebie. Wszystko zależy od Ciebie i Twojej wyobraźni. zsah@op.pl

decardi_design_po_polsku

www.decardi.pl

jvd_design_po_polsku

www.jvd.pl

taradecor_design_po_polsku

www.taradecor.pl

naklejki_pl_design_po_polsku

www.naklejkiscienne.pl

sobota, 06 czerwca 2009
z cyklu twórcy polscy: Renata Kalarus

O swoich meblach mówi, ze to „takie funkcjonalne anegdoty”, bo opowiadają o funkcji i genezie swoich kształtów. Jest perfekcjonistką. „Trudno powiedzieć sobie dość. Zawsze pozostaje niedosyt i pytanie czy czegoś nie dało się zrobić inaczej.”  Renata Kalarus jest absolwentką Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Specjalizuje się w projektach mebli tapicerowanych. W latach 1998-2006 pracowała dla nowo-sądeckiej firmy Iker odpowiadając za jej wizerunek, budowę sieci handlowej i wdrożenia nowych produktów. Obecnie prowadzi własne studio METAFORMA, w ramach,którego zajmuje się także sprzedażą mebli i wyposażenia wnętrz. Wielokrotnie nagradzana. W 2001 roku nagrodzona za projekt mebli Kiwi (iker) w kategorii „okrycie roku” w konkursie Rzecz Doskonała 2000.  W 2006 roku sofa bibik (NOTI) otrzymała godlo prodeco 2006. W 2007 roku Renata Kalarus została laureatką polskiej edycji konkursu Henkel Award za krzesło Comma (METAFORA). Krzesło Comma otrzymało także wyróżnienie w konkursie  red dot award 2009. zsah@op.pl

renata_kalarus_design_po_polsku_polski_dizajn

renata_kalarus_2_design_po_polsku_polski_dizajn

fot. www.kalarus.com