poniedziałek, 27 kwietnia 2009
polskie plecy

plecy_design_po_polsku_polski_dizajn

PLecy to nieformalna grupa, którego celem jest stworzenie platformy umożliwiającej niczym nieskrępowaną, otwartą i kreatywną fuzję myśli projektowej. Założony został przez trzy ekipy projektowe: AZE, BETON, MALAFOR, które połączył sposób myślenia, doświadczenia godzenia pracy projektanta z samodzielną produkcją oraz dystrybucją i promocją własnych produktów. Pierwsza wystawa kolektywu Plecy odbędzie się w Berlinie podczas tegorocznego DMY (03-07 czerwca). Efekt właściwy – który chcą osiągnąć założyciele kolektywu – to wirusowe „zarażenie” polskim dizajnem światowego odbiorcy. „…Mamy wyjątkową możliwość i dobre warunki do rozprzestrzeniania się. Kryzys i osłabienie gospodarcze starej Europy nam sprzyjają. Naszym celem jest wywołanie ogólnoeuropejskiej infekcji” – mówi Lech Rowiński, współtwórca kolektywu. zsah@op.pl

aze_plecy_design_po_polsku_polski_dizajn

obrus MESSY, aze design

beton_plecy_desig_po_polsku_polski_dizajn

ściemniacz, beton

malafor_plecy_design_po_polsku_polski_dizajn

kostka, MALAFOR


 

 

czwartek, 23 kwietnia 2009
pg13

pg13_design_po_polsku

PG13 to grupa studentów Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie działających w pracowni gościnnej prowadzonej przez Tomka Rygalika. Od początku funkcjonuje jako eksperymentalny kurs alternatywnego myślenia na temat projektowania, coś czego tak bardzo brakuje w Polsce. „Mam nadzieję, że studenci, którzy zostali przyjęci do mojej pracowni nastawieni są na bardzo ciężką pracę. Jest duża różnica między tym jak się pracuje tutaj, a jak się pracuje za granicą. Chodzi o intensywność. W Polsce robi się jeden, dwa projekty w czasie semestru, a w w Royal College of Art w Londynie robi się ich nawet kilkanaście. Chcę zintensyfikować pracę studentów, bo kiedy nie ma czasu na myślenie, wtedy rodzą się fajne nowe rzeczy. To trochę tak jak z gotowaniem na wielu palnikach” mówi Tomek Rygalik.
Szczególny nacisk projektanci kładą na wzmocnieniu związku między projektantem nadającym kształt mającego trafić w ręce odbiorcy produktu a użytkownikiem, dla którego produkt ten jest przeznaczony. W procesie projektowania praktykowanym przez Tomka Rygalika i PG13 użytkownicy nie są odseparowani od procesu powstawania przedmiotów, których używają. Podobnie jak producenci, dzięki którym projekty trafiają w ręce odbiorców.
zsah@op.pl

ola_mirecka_poduchy

Ola Mirecka, poduchy

ola_mirecka_pasozyty

Ola Mirecka, pasożyty

ola_szymanska

Ola Szymańska

styrolamp_wysoczynski_design_po_polsku

Łukasz Wysoczyński, styrolamp

lukasz_wysoczynski_two_tu_pg13_design_po_poslku

Łukasz Wysoczyński, two tu

przemek_ostaszewski_pg13_design_po_polsku

Przemek Ostaszewski

Gosia_Lipinska__dyfun_pg13_design_po_polsku

Gosia Lipińska, dyfun

zdjęcia pochodzą ze strony www.pg13.pl

wtorek, 21 kwietnia 2009
z cyklu twórcy polscy: Krzysztof Ingarden

Prodziekan i profesor Krakowskiej Szkoły Wyższej, Generalny Konsul Honorowy Japonii w Krakowie. Przede wszystkim jednak architekt. Autor takich budynków jak Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie, Pawilon Wyspiański 2000 również w Krakowie czy polski pawilon na światowej wystawie EXPO 2005 w Aichi. Krzysztof Ingarden urodził się w 1957 roku we Wrocławiu. Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej (1982), następnie odbył staż doktorancki w School of Art and Design oraz Tsukuba University w Japonii. Pracował w biurach Arata Isozaki w Tokio oraz J.S.Polshek & Partners w Nowym Jorku. Od 1998 roku wraz z Jackiem Ewym prowadzi biuro Ingarden & Ewy Architekci.
„W 1977, po roku studiów, na 8 miesięcy przyjechałem do Japonii. Wiele wówczas jeździłem po całym kraju. Zachwyciła mnie spójność japońskiej architektury pod względem estetycznym i konstrukcyjnym. W japońskiej architekturze wszystko ma znaczenie. Każdy element, każdy fragment budowli ma nie tylko wartość estetyczną, ale też i filozoficzną. W projektach Tadao Ando, Araty Isozaki czy Seiichi Shirai znajdowałem ogromne pokłady przemyśleń. To sprawiło, że po ukończeniu w 1982 roku Politechniki Krakowskiej postarałem się o stypendium na dalsze kształcenie w Japonii. Przez 1,5 roku studiowałem na uniwersytecie w Tsukuba, a potem przez rok terminowałem u Araty Isozaki. W swoich projektach oczywiście wykorzystuję to, czego nauczyłem się w Japonii. Przede wszystkim staram się o zachowanie czystości koncepcji. Oznacza to konsekwentne stosowanie pewnych typów materiałów do wyrażania określonych myśli. Do czego innego służy kamień, do czego innego szkło, a jeszcze do czego innego drewno. Człowiek, bowiem inaczej reaguje na różne materiały.”
zsah@op.pl

pawilon_polski_aichi_ingarden_design_po_polsku_polski_dizajn

Polski Pawilon na Światowej Wystawie Expo 2005 w Aichi, Japonia 2005

pawilon_wyspianski_ingarden_design_po_polsku_polski_dizajn

Pawilon Wystawienniczo Wyspiański 2000 w Krakowie, 2007

centrum_manggha_ingarden_design_po_polsku_polski_dizajn

Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" w Krakowie – współpraca z Arata Isozaki

dom_jednorodzinny_ingarden_design_po_polsku_polksi_dizajn

Dom jednorodzinny w Warszawie, 2008

krakowskie_centrum_kongresowe_ingarden_design_po_polsku

Projekt Krakowskiego Centrum Kongresowego, 2008

wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony www.ingarden-ewy.com

czwartek, 16 kwietnia 2009
z kart historii polskiego designu: Henryk Tomaszewski

"przez całe życie starałem się znaleźć znaki, zrozumiałe dla wszystkich"

"Jeden z największych artystów plakatu w dziejach tej dyscypliny sztuki. Wybitny grafik, ilustrator, współtwórca polskiej szkoły plakatu. Wychował dziesiątki znanych dziś grafików, projektantów plakatów.  (...) Do jego pracowni przyjeżdżali na staże młodzi artyści z różnych zakątków świata. Zawsze zachęcał swoich studentów i stażystów do chodzenia własnymi drogami. (...) Laureat licznych nagród i wyróżnień artystycznych na całym świecie. W 1948 roku na Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wiedniu otrzymał pięć pierwszych nagród. W swoim plakacie "wprowadzał prowokującą grę z wyobraźnią widza, wyrafinowaną poetykę, minimalizm formy. Poprzez znakomicie zaprojektowany znak graficzny, literę, symbol, metaforę wyraziście i celnie komentował teatralne i operowe spektakle, wystawy, filmy, koncerty, wydarzenia kulturalne. Tworzył lapidarne, wyrafinowane wypowiedzi plastyczne, posługiwał się skrótem myślowym, wysublimowaną syntezą idei ujętą w znak graficzny lub malarski. Jego dzieła wyróżniają się prostotą, precyzją myślenia, niebywałym poczuciem humoru, swobodnym, lakonicznym rysunkiem. Podpatrując wymykające się uwadze przeciętnego obserwatora zjawiska życiowe, starał się ukazać się w nich głębsze i ogólniejsze prawdy." Taka była właśnie twórczość Henryka Tomaszewskiego

henryk_tomaszewski_design_po_polsku_dizajn_polski

Źródło:

Jerzy Brukwicki, Henryk Tomaszewski, culture.pl



piątek, 10 kwietnia 2009
plakat dla małopolski

ewa_natkaniec_1_design_po_polsku_polski_dizajn

 

fot.www.wrotamalopolski.pl

Projekt „Kulturalna Małopolska” realizowany jest od stycznia 2007 roku przez Departament Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Turystyki. W nietypowy, ciekawy sposób comiesięczne plakaty pod hasłem Kulturalna Małopolska  prezentują najciekawsze imprezy kulturalne realizowane na terenie Małopolski w danym miesiącu. Sukcesem plakatów jest ich oryginalność, wieloznaczność, artystyczność. Plakaty przyciągają nietypową symboliką, kolorystyką, wieloznacznością przedstawianych obrazów. To oryginalna i nowoczesna forma promocji kulturalnej regionu. Plakaty można zobaczyć na terenie całej Małopolski. Od samego początku projektu plakaty dla "Kulturalnej Małopolski" projektuje Ewa Natkaniec.  

ewa_natkaniec_3_design_po_polsku_polski_dizajn

ewa_natkaniec_2_design_po_polsku_polski_dizajn

 

fot.www.wrotamalopolski.pl

 

wtorek, 07 kwietnia 2009
znalezione na digarcie
 

Dziś w "znalezione na digarcie" przedstawiam dwa ciekawe projekty koncepcyjne - projekt farelki oraz projekt identyfikacji wizualnej fikcyjnej kawiarni o nazwie "Mała Czarna". zsah@op.pl

farelka_design_po_polsku

http://zmywak.digart.pl/digarty/

mala_czarna_design_po_polsku

http://kr00p.digart.pl/digarty/

 

 

piątek, 03 kwietnia 2009
dobry wzór 2009. laureaci i nie tylko.

handbike_dobry_wzor_design_po_polsku

Handbike Jetstream rower wyczynowy dla niepełnosprawnych sportowców, proj. Jarosław Baranowski, wzór roku 2009, laureat w kategorii strefa publiczna

plopp_zieta_design_po_polsku

PLOPP ławka, proj. Oskar Zięta

RIBBONGrzejnikdekoracyjny_design_po_polsku

RIBBON grzejnik dekoracyjny, proj. Bartłomiej Drabik

lomme_lozko_design_po_polsku_dobry

lomme łożko, kier. proj. Agnieszka Bernacka

owal_dobry_wzor_design_po_polsku_polski_design

OVAL torba ekologiczna wielorazowego użytku, proj. Katarzyna Okińczyc, Remigiusz Truchanowicz, laureat w kategorii strefa domu

hype_dobry_wzor_design_po_polsku

HYPE system mebli gabinetowych, proj. Michał Tomiczek

dual_dobry_wzor_design_po_polsku

DUAL FLEX odzież dla płetwonurków, proj. Anna Stępkowska-Nowak, laureat w kategorii strefa pracy

cebula_dobry_wzor_design_po_posksu

CEBULA dekoracja świetlna, proj. Daria Burlińska

wykorzystane zdjęcia pochodzą ze strony www.iwp.pl