niedziela, 28 marca 2010
dzisiejsza heraldyka

Choć czasy rycerskie i szlacheckie dawno już minęły heraldyka wciąż pozostaje żywą nauką. Kilkusetletnia tradycja używania herbów rycerskich i szlacheckich została przerwana wraz z odrodzeniem demokratycznej Polski. "Współcześnie znów pojawia się jednak okazja do projektowania herbów, tym razem głównie samorządowych." Zasady tworzenia herbów są przejrzyste i logiczne - w przeciwieństwie do projektowania znaków firmowych, gdzie można sobie pozwolić na dużą swobodę przy doborze motywów, stylizacji, koloru czy proporcji. "Herb musi być wytworem fachowej wiedzy – treść przedstawienia herbowego musi być precyzyjna i historyczne uzasadniona." Każdy element, zastosowany kolor niesie za sobą określone treści symboliczne. "Ważna jest stylizacja heraldyczna. Jej cechą jest znaczne uproszczenie kładzionych na tarczy wszystkich wyobrażeń, uwydatniające jednak łatwo czytelne i charakterystyczne ich właściwości. Unikać należy zbędnych ozdób i skomplikowanych form - naczelne zasady w heraldyce to prostota i umiar. Przestrzegając reguł projektowania herbów, jednocześnie powinno się nadać każdemu cechy indywidualne."

herby_polskich_miast_design_po_polsku_restyling_zsah

Lata 90 przyniosły wielką zmianę w polskiej heraldyce. Nowy podział administracyjny kraju dał szansę stworzenia jednolitego, współczesnego sytemu stylistycznego, wspólnego dla wszystkich regionów Polski. "Nowe ustawy o samorządach gmin, powiatów i województw zezwoliły na używanie herbów, chorągwi, flag oraz pieczęci. Rozpoczęto wiec wielkie porządkowanie symboliki." Wiele miast, jak choćby Kraków, dokonało restylingu wcześniejszych wzorów, niezgodnych z zasadami heraldycznymi. Z kolei powiaty czy gminy wcześniej nie posiadały prawa do posługiwania się herbem, wiec ich symbole należało stworzyć na nowo. Niestety praca nad stworzeniem systemów dla poszczególnych regionów została powierzona różnym zespołom heraldyków, historyków i projektantów – stad przepadła szansa stworzenia spójnego sytemu dla całego kraju. "W poszczególnych regionach Polski udało się jednak stworzyć wiele udanych herbów i ocalić od zapomnienia dawne herby ziemskie." W województwie wielkopolskim oraz małopolskim podjęto także udane próby stworzenia systemu herbów i flag powiatowych i gminnych. 

heraldyka_herby_wojewodztw_design_po_polsku_zsah

heraldyka_herby_wojewodztw_design_po_polsku_zsah

Źródło:

Barbara Widłak, Figury zaszczytne i szczerbione, 2+3D nr 25 2007 (w tym również źródło zdjęć)



sobota, 27 marca 2010
przegląd polskich szkół projektowych: Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie

wfp_muzeum_techniczno_przemyslowe_zsah_design_po_polsku

Przegląd polskich szkół projektowych to nowy cykl na zsah.blox.pl mający na celu przybliżyć czytelnikom „design po polsku” ośrodki kształtujące młodych polskich projektantów. W pierwszej odsłonie zaczynam od najstarszej uczelni wzornictwa w Polsce, czyli Wydziału Form Przemysłowych na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wydział Form Przemysłowych został utworzony w 1963 roku dzięki staraniom Zbigniewa Chudzikiewicza, Andrzeja Pawłowskiego (pierwszego dziekana) oraz Antoniego Hajduckiego. Siedziba wydziału mieści się w zabytkowym budynku dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego. Jest to miejsce o doniosłym znaczeniu dla historii polskiej sztuki użytkowej. To tu 50 lat wcześniej, krakowscy architekci i artyści założyli Warsztaty Krakowskie. Od początku funkcjonowania wydziału kształcenie w zakresie wzornictwa było prowadzone dwutorowo: projektowanie produktu oraz projektowanie komunikacji wizualnej. Te dwa obszary były zawarte w programie kształcenia jako komplementarne, wspierane o wiedzę humanistyczną, techniczną oraz sztukę. Studia na Wydziale Form Przemysłowych odbywają się w systemie dwustopniowym, stacjonarnym i niestacjonarnym. Studia I stopnia przygotowują do zawodu projektanta w zakresie projektowania produktu i komunikacji wizualnej. Kształcenie obejmuje zagadnienia związane z teorią projektowania, wiedzą o człowieku, wiedzą techniczną, technikami wspomagającymi projektowanie. Integralną częścią studiów są zajęcia ze sztuk wizualnych oraz praktyki zawodowe. Studia drugiego stopnia umożliwiają pogłębiony rozwój kandydata. Przygotowują do prowadzenia samodzielnej praktyki zawodowej, pracy w zespołach interdyscyplinarnych oraz podejmowania prac badawczych i organizacyjnych z zakresu wzornictwa. Kształcenie obejmuje zagadnienia związane z organizacją procesu projektowego z uwzględnieniem problematyki ekonomicznej, technologicznej, ekologicznej i prawnej. Ważną częścią programu są zajęcia ze sztuk wizualnych, historii kultury i filozofii. zsah@op.pl

wydzial_form_przesmyslowych_krakow_asp_wfp_zsah_design_po_polsku

sobota, 20 marca 2010
z cyklu twórcy polscy: Piotr Kuchciński

„Staram się projektować z umiarem, ale wyraziście. Zawsze fascynowała mnie i inspirowała geometria, ze swoja logiką i porządkiem. Dążę do tego, by posługiwać się prostymi, podstawowymi formami bez zdobnictwa, ornamentu, stworzyć mebel-znak, charakterystyczny, zapamiętywany kształt do nakreślenia paroma kreskami.”

Piotr Kuchciński to architekt i projektant z Poznania. Po ukończeniu studiów IAPP Politechniki Poznańskiej współpracował z jednym z poznańskich biur architektonicznych przygotowując projekty urbanistyczne, koncepcje osiedli mieszkaniowych oraz budynków użyteczności publicznej. Przygodę z designem rozpoczął w 1996 roku, kiedy to trafił do młodej firmy meblarskiej – Balma. Początkowo miał za zadanie zadbać o wizerunek graficzny firmy. Zaczynał od projektów graficznych katalogów, projektów ekspozycji. Dopiero po paru latach pojawiły się pierwsze projekty mebli, które wraz z konsekwentną, przemyślaną oprawa marketingowa zaczęły tworzyć zdecydowany, oparty na designie i technologii wizerunek tej marki. Od wielu lat intensywnie współpracuje z czołowymi polskimi producentami mebli biurowych i wypoczynkowych takich jak NOTI, PROFIm czy Bejot. Projekty Piotra Kuchcińskiego otrzymały wiele prestiżowych nagród, m.in: Produkt Roku 2006 dla lady Horizon, Godło Prodeco 2005 oraz Złoty Medal MTP 2006 dla foteli Mula, Godło Prodeco 2005 dla mebli gabinetowych Xeon, Dobry Wzór 2006 dla kolekcji Mixt. zsah@op.pl

piotr_kuchcinski_design_po_polsku_zsah_noti_balma

piotr_kuchcinski_2_design_po_polsku_zsah_noti_balma

niedziela, 14 marca 2010
grafika z empiku

Empik stawia na polski design. Agata Endo Nowicka, Andrzej Wieteszka, Ania Goszczyńska czy Bożena Rydlewska to projektanci, którzy przygotowali specjalne kolekcje autorskie dla empiku. Ich autorskie grafiki możemy podziwiać na okładkach zeszytów, kubkach, puszkach torbach, a także na ścianach kawiarni epik cafe. Jak zapowiada Empik już wkrótce na półkach pojawią się kolejne nowe wzory i nowi twórcy. zsah@op.pl

endo_empik_zsah

agata_endo_nowicka_empik_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

Agata Endo Nowicka

bozena_rydlewska_bozka_empik_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn.

Bożena Rydlewska Bożka

Ania_Goszczynska_empik_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

Ania Goszczyńska

andrzej_wieteszka_empik_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

Andrzej Wieteszka

andrzej_tylkowski_empik_design_po_polsku_zsah_polski_dizajn

Andrzej Tylkowski

sobota, 13 marca 2010
trendy w designie: vintage po polsku

Vintage to powrót do przeszłości. To trend, widoczny przede wszystkim w modzie odzieżowej, ale stopniowo ogarniający również inne dziedziny życia, w tym także urządzenie domu i jego wyposażenie. Vintage obejmuje wszystko, co ma styl, duszę i historię, bez względu na wartość materialną. Ta moda, która do Europy przybyła ze Stanów Zjednoczonych, ograniczała się do fascynacji latami 50. i 60., ale stopniowo trend objął obiekty z początków produkcji przemysłowej, aż po lata 90. wieku XX. Dobrze zaprojektowane przed laty przedmioty świetnie wpasowują się we współczesne wnętrza. Niekiedy wręcz zaskakują nowoczesnością rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych, ponadczasowym dopasowaniem do potrzeb użytkownika. Już w latach dziewięćdziesiątych na fali rodzącej się mody na PRL, zaczęło stopniowo narastać zainteresowanie polskim designem lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Modne stało się  posiadanie użytkowych przedmiotów o asymetrycznych bryłach i abstrakcyjnych kompozycjach, charakterystycznych dla polskiego nurtu poodwilżowej nowoczesności. Ich niepowtarzalność wynika z faktu, iż w fabrykach sztuki użytkowej w latach 50 i 60, pracowało wielu wybitnych artystów i designerów. Dzisiaj polskie wyroby z czasów Polski Ludowej przestają już być tylko brzydotą komunizmu, lecz nabierają nowego wymiaru. zsah@op.pl

vintage_retro_design_2_po_polsku_zsah

vintage_retro_design_po_polsku_zsah_prl

vintage_retro_design_3_po_polsku_zsah_prl

sobota, 06 marca 2010
rewitalizacja - modne słowo

W całej Polsce roi się od różnego rodzaju starych magazynów, fabryk, obiektów przemysłowych. Jedne z nich wyburzono, inne niszczeją lub w najlepszym wypadku zostały przerobione na magazyny. Do Polski dociera jednak nowa moda, która daje szanse ich wykorzystania. Rewitalizacja. O to najciekawsze przykłady adaptacji architektury poprzemysłowej powstałe w Polsce w ostatnich latach:

bolko_loft_zsah_design_po_polsku

Bolko loft w Bytomiu
Bolko-loft był jednym z pierwszych loftów w Polsce. Przemo Łukasik z meduza group zakupił i zaadoptował na cele budynek starej lampiarni przy szybie Bolko zamkniętych już Zakładów Górniczo-Hutniczych ''Orzeł Biały'' w Bytomiu. Bolko-loft trafił do grona 20 budynków uznanych za ikony polskiej architektury po 1989 r.

stary_browar_design_po_polsku_zsah

Stary Browar w Poznaniu
To co jedyne i wyjątkowe niekoniecznie musi być stare i zabytkowe. Żywym dowodem na to jest Stary Browar w Poznaniu. Stanowi on wyjątkowe połączenie starej architektury z nowoczesnym wzornictwem, gdzie harmonijnie, niemal niewidocznie przeplata się historia z współczesnością. Elementy architektury XIX – wiecznego browaru Huggera są częścią składową nowoczesnych wnętrz, nawiązując tylko nazwami poszczególnych uliczek do swoich pierwotnych funkcji, jak np. Kotłownia, Słodownia czy Willa. To nowoczesne Centrum Handlu, Sztuki i Biznesu szybko stało się jedną z wizytówek Poznania. Projekt powstał w studiu architektonicznym ADS.

manufaktura_design_po_polsku_zsah

Manufaktura w Łodzi
Manufaktura to największa rewitalizacja w Europie. To połączenie nowoczesnych form, materiałów i architektury z przeszłością - dawną świetnością, potęgą i monumentalizmem XIX - wiecznych fabryk. Centrum powstało na terenach dawnej fabryki Izraela Poznańskiego, jednego z największych fabrykantów łódzkich. Manufaktura zajmuje powierzchnię 27 ha. Składa się z 13 budynków o łącznej powierzchni 90 000 m kw. Manufaktura - miasto w mieście, łączy komercję ze sztuką, historię z współczesnością i niezwykłość z codziennością. Architekturę obiektu zaprojektowała firma Virgile&Stone z Londynu współpracująca z biurem architektonicznym z Lyonu – Sud Architectes. Pierwotnym architektem kompleksu budynków fabrycznych był od 1872 roku Hilary Majewski.

hotel_andels_lodz_design_po_polsku_zsah

Hotel Andel’s w Łodzi
Oddany w połowie 2009 roku hotel andel’s w zaadoptowanej dawnej przędzalni fabryki Izraela Poznańskiego dosłownie stoi na krawędzi dwóch światów. Na jego tyłach rozciąga się centrum handlowe Manufaktura, a naprzeciwko wejścia frontowego marnieją famuły – domy robotnicze – również część dawnego imperium przemysłowca. Z dawnej fabryki z 1878 roku, powstał obiekt będący połączeniem starannie odrestaurowanej, monumentalnej architektury przemysłowej z elegancką, nowoczesną architekturą 4-gwiazdkowego hotelu. Zaprojektowano obiekt o wyjątkowo harmonijnej formie, w którym zabytkowe detale wydobyte są na tle współczesnej architektury nadając hotelowi niepowtarzalny charakter. Szczególnie zaskakuje niezwykła bryła basenu wyrastająca ze struktury dachu. Przestrzeń basenu to przenikanie się wnętrza z zewnętrzem, gra światła i iluzja przestrzeni sprawiające, że pobyt w tym obszarze możemy traktować jako wyjątkową przygodę obcowania z architekturą. Rewitalizacja pod nadzorem konserwatorskim połączona z całkowitą zmianą funkcji i przebudową monumentalnego budynku przemysłowego, prowadzona była przez polsko-austriacki zespół OP ARCHITEKTEN pod kierownictwem Wojciecha Popławskiego.

centrum_nauki_i_biznesu_gliwice_design_po_polsku

Centrum Edukacji i Biznesu w Gliwicach
Budynki cechowni i maszynowni kopalni Gliwice powstały w latach 1910-1912 według projektu berlińskich architektów Emila i Georgia Zillmannów. W 2000 roku kopalnia została zlikwidowana. Maszyny i elementy wyposażenia usunięto, jednak budynki udało się uchronić przed dewastacja. Rozległe, położone niedaleko centrum tereny z pokopalnianymi reliktami – hałdami, szybami wyciągowymi – stały się własności miasta. Projekt przekształcenia poprzemysłowych terenów kopalni w Centrum Edukacji i Biznesu miasto powierzyło pracowni architektonicznej MAXEM. Centrum Edukacji i Biznesu to wzorcowy przykład rewitalizacji obszaru terenów dawnej kopalni.

city_park_poznan_design_po_polsku_zsah

City Park w Poznaniu
City Park powstał na terenach zabytkowych koszar wojskowych, gdzie przed laty stacjonował słynny 15 Pułk Ułanów Poznańskich. Ideą projektu było połączenie historii z nowoczesnością. Mieszkańcy City Parku maja do dyspozycji galerie handlową, basen z plażą na dachu jednego z apartamentowców, siłownię i saunę. W hali garażowej czeka na nich myjnia samochodowa, a przy drzwiach wejściowych czytniki linii papilarnych i kart magnetycznych. W związku z historycznym znaczeniem miejsca, nad realizowaną inwestycją czuwał miejski konserwator zabytków. Architektura osiedla nawiązuje do istniejących tam historycznych zabudowań wojskowych zarówno w sferze elementów elewacyjnych (dominuje czerwona cegła), jak i detali architektonicznych. Osiedle zaprojektował Sławomir Rosolski.
zsah@op.pl