sobota, 29 marca 2008
euro 2012 a design cz.2

stadion we wrocławiu

Swoją konstrukcją wrocławski stadion przypominać będzie chiński lampion. Trybuny zbudowane będą z betonu i stali, a całość osłonięta zostanie przezroczystą pokrywą z włókna szklanego. Przezroczysty będzie również dach obiektu, który osłoni wszystkie miejsca dla widzów. Taki projekt pozwoli na całkowite oświetlenie stadionu z zewnątrz w dowolnych barwach. Rozświetlony obiekt będzie widoczny z bardzo daleka. Podobne rozwiązania iluminacyjne zastosowano między innymi na jednym z najnowocześniejszych stadionów świata - Allianz Arena w Monachium. Wysokość obiektu wyniesie około 35 metrów, a trybuny będą wznosiły nad murawą boiska pod takim kątem, że widoczność z trybun będzie doskonała. Stadion pomieści 44 tysiące widzów. Jego koszt jest szacowany na 466 milionów złotych. Zwycięski projekt opracowała niemiecka firma J.S.K., która wcześniej była autorem obiektu w Duesseldorfie zbudowanego na piłkarskie mistrzostwa świata, a teraz rozbudowuje wrocławski terminal lotniczy. zsah@op.pl


 

piątek, 28 marca 2008
co z tą promocją Polski?

logo polska

Na targach Career & Education 2008 w Singapurze polskie stoisko zostało opatrzone nowym logo promocyjnym Polska, choć jeszcze całkiem niedawno oficjalnym znakiem był kontrowersyjny „latawiec”. Odwiedzając oficjalną stronę Polskiej Organizacji Turystycznej mamy do czynienia z jeszcze innym znakiem promocyjnym. Więcej propozycji znajdziemy w każdej lepszej wyszukiwarce pod hasłem „logo polska”. Skąd się bierze taka różnorodność? Odpowiedź jest prosta. Brak wspólnej i jednolitej strategii promocji dla Polski. Mimo usilnych starań wielu organizacji nie zanosi się na zmiany. Co jest przyczyną? Oczywiście polityka. W kraju, w którym co cztery lata potrafi zmienić się strategia pracy, służby zdrowia, Ministerstwa Edukacji, chyba nie dziwi brak spójnej marketingowo kampanii promocyjnej. Wśród osób odpowiedzialnych za promocję kraju brak chyba świadomości, że promocja to proces długotrwały, a nie sezonowy. Jest jeszcze jadna bardzo ważna przyczyna tego stanu rzeczy. Wciąż zbyt mało przeznacza się funduszy na promocje z budżetu państwa.
A wracając do znaków promocyjnych Polski należy stwierdzić, że na dzień dzisiejszy żaden z istniejących znaków nie ma wystarczająco ogólnego charakteru, aby firmować zarówno krajowe, jak i zagraniczne przedsięwzięcia promocyjne o charakterze politycznym, gospodarczym, kulturalnym czy turystycznym. A szkoda, bo dobre logo to gwarantowany sukces. zsah@op.pl

wtorek, 25 marca 2008
dywan mohohej!DIA zwycięzcą nagrody RED Dot 2008

mohohejDIA

Nagrody Red Dot Design Awards nazywane są Oskarami w dziedzinie designu. Przyznawane od 1955 roku w Design Zentrum Nordrhein Westfalen w Essen, są jednym z największych konkursów wzornictwa przemysłowego na świecie. Co roku międzynarodowe jury złożone z renomowanych ekspertów przyznaje produktom wyróżniającym się ambitną i innowacyjną formą oraz najwyższą jakością nagrodę, będącą symbolem najlepszego wzornictwa. W tym roku zwycięzcą nagrody RED Dot została polska firma Moho Design za dywan mohohej!DIA projektu Magdy Lubinskiej i Michała Kopaniszyna. Radosne, kontrastowe kompozycje, będące wspomnieniem tradycyjnych wycinanek ludowych nie po raz pierwszy zostały wyróżnione. W 2005 roku dywan wygrał w kategorii Produkt w konkursie “Śląska Rzecz” organizowanym przez Zamek Cieszyn. Rok później został nagrodzony przez prestiżowy międzynarodowy magazyn Wallpaper tytułem„The Best Textile” oraz uznany w tym samym roku przez polski magazyn „2+3D” jako jeden z dwudziestu najlepszych polskich projektów przeciągu ostatnich 5 lat. zsah@op.pl

niedziela, 23 marca 2008
z kart historii polskiego designu: krzesło z 1904 roku

karol tichy

Krzesło, które Karol Tichy zaprojektował w 1904 roku odznacza się tak wspaniałą prostotą, że właściwe nie mieści się w pojęciu moderny początku wieku. "Krzesło Tichego można porównać z najlepszymi projektami Marcela Breuera czy Josefa Albersa z Bauhausu z lat dwudziestych. Wykonane z drewnianej listwy jednej grubości, wsparte na trzech nogach powiązanych w najprostszy sposób z oparciem i siedzeniem, można traktować jako antytezę dekoracyjnych ideałów żywej wówczas secesji, a zarazem wizjonerską zapowiedź mającego się narodzić konstruktywizmu."

 

Źródło:

 

Irena Huml, Polska Sztuka Stosowana, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1978, str. 35 (w tym również źródło zdjęcia)



sobota, 22 marca 2008
z cyklu twórcy polscy: Jarosław Kozakiewicz

Jarosław Kozakiewicz to jeden z najciekawszych artystów ostatnich lat. Jego prace stanowią próbę przełożenia rzeźbiarskiego myślenia na architekturę. Tym samym jego projekty, niezależnie od tego czy zostaną zrealizowane w przestrzeni urbanistycznej czy też nie, stanowią samodzielne dzieła sztuki. Punktem wyjścia dla Kozakiewicza zawsze jest ludzkie ciało. Przywołując nowożytną tradycję astrologiczną artysta umieszcza człowieka w perspektywie uniwersum kosmicznego i traktuje jego ciało jako odzwierciedlenie w mikroskali Układu Słonecznego. Jego Wieże Miłości , Wieże Tlenowe i Geometria Wnętrza to projekty budowli o rzeźbiarskich formach wywiedzionych z mapy ludzkiego ciała. Ich przeznaczenie jest funkcjonalne i użyteczne, stanowią jednak nową jakość w myśleniu o najbliższym środowisku człowieka żyjącego w wielkim mieście: mają zaspokoić przede wszystkim jego potrzeby estetyczne i relaksacyjne. Projekty Kozakiewicza, pokrewne w swojej filozofii trosce o poprawę jakości funkcjonowania człowieka w jego środowisku, wskazują na możliwości, jakie posiada sztuka w realnym kształtowaniu obrazu rzeczywistości. I jeszcze jedno - realizowane obecnie projekty Jarosława Kozakiewicza (Projekt Mars czy Most Duchów) udowadniają, że architektoniczne ograniczenia leżą raczej w naszej wyobraźni niż w możliwościach konstrukcyjnych i technologicznych. Stefan Hamiga

transfer

TRANSFER

muzeum sztuki współczesnej w poznaniu

MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ W POZNANIU

PROJEKT MARS

PROJEKT MARS

WIEŻA MIŁOŚCI

WIEŻA MIŁOŚCI

MOST DUCHÓW

MOST DUCHÓW

GEOMETRIA WNĘTRZA

GEOMETRIA WNĘTRZA

ZIELONY OBŁOK

ZIELONY OBŁOK

WIEŻE TLENOWE

WIEŻE TLENOWE

PUNCTUM W POZNANIU

PUNCTUM W POZNANIU

Jarosław Kozakiewicz urodził się w 1961 roku w Białymstoku. Ukończył Wydział Rzeźby Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Cooper Union School of Art. w Nowym Jorku. W 1997 r. uzyskał stopień doktora na Akademii Sztuk Pięknych Warszawie. Prace Kozakiewicza wystawiane były między innymi w: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Zachę-cie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Galerii Wyspa w Gdańsku, Alexandre De Folin Galery w Nowym Jorku. Został laureatem prestiżowej nagrody pisma „ARTeon” za 2006 rok. zsah@op.pl

 

 

piątek, 21 marca 2008
powiew art deco

sofa nicea

Zestaw wypoczynkowy NICEA firmy Gawin, którego formę wykreowała Magdalena Kornaś, projektantka współpracująca z Fabryką Mebli Gawin, idealnie nawiązuje do współczesnych interpretacji Art Deco - geometryczne kształty i płynne, eleganckie linie harmonijnie realizują koncepcję tego nurtu. Sofa NICEA nie szokuje nas zbędnymi dodatkami dekoracyjnymi, różnorodnością koloru, skomplikowaną bryłą. Wręcz przeciwnie - cała jej estetyka i urok pochodzą z prostoty kształtu i subtelnej, stonowanej barwy. zsah@op.pl

sobota, 15 marca 2008
dobry wzór: karafka crystal

karafka crystal

autor: Artur Antkowiak surowiec wykorzystany: tektura falista

piątek, 14 marca 2008
strona na 5+ > www.kreownia.com

kreownia

Kreownia to małe studio projektowe. Specjalizuje się w tworzeniu identyfikacji wizualnych, kampanii reklamowych w Internecie, projektowaniu stron www  i animacji. Chcesz je poznać lepiej? Odwiedź http://www.kreownia.com/

czwartek, 13 marca 2008
najlepsze dyplomy w krakowie

najlepsze dyplomy projektowe

Dwadzieścia sześć dyplomów. Szkło, meble, lampy, środki transportu, obuwie. Jednostka pływająca, telefon, nowe wzory tkanin czy pomysł na wykorzystanie energii odnawialnej. Projekty formularzy podatkowych, systemów identyfikacji wizualnej teatru i festiwalu teatralnego, igrzysk olimpijskich oraz wytwórni muzycznej. Oprawa graficzna wydawnictwa muzycznego, plakaty pokazujące kobiecość na scenie, promujące koncerty jazzowe, czy komentujące ideę świętowania, nowy krój pisma a nawet projekt gry planszowej. To wszystko można zobaczyć na wystawie Najlepszych dyplomów projektowych 2006/2007, którą do końca marca można zobaczyć w krakowskim Bunkrze Sztuki. Choć wystawa była już eksponowana w Cieszynie dopiero teraz, udało mi się ja odwiedzić. I nie żałuje. Prezentowane dyplomy prezentują oczywiście różny poziom. Są lepsze i gorsze. Jedne to prace stawiające ambitne pytania i rozważające konkretne problemy projektowe, inne z kolei to projekty, dzięki którym niedawni studenci mogą po prostu pokazać poziom umiejętności, które zdobyli. Chciałbym wyróżnić trzy prace, które szczególnie zwróciły moją uwagę. Pierwsza to dyplom Bogusława Parucha – projekt nowoczesnej ciężarówki – Muskulos 2020 – projektu będącego koncepcją przyszłościowego podejścia do transportu drogowego. Przełamuje utarty schemat, w którym załadunek i rozładunek odbywa się za pomocą urządzeń zewnętrznych jak w przypadku wózka widłowego.

najlepsze dyplomy projektowe

Bogusław Paruch - ASP Wrocław -  Muskulos 2020

Druga to propozycja nowego układu formularza podatkowego autorstwa Seweryna Puchały. Autor miał odwag podjąć temat istotny ze względów społecznych, a niewdzięczny i trudny ze strony projektowej – mnogość wymagań treściowych i formalnych szalenie ogranicza rozwiązania estetyczne i przenosi akcent na kwestie funkcjonalności. Mimo trudnego zadania autor wybrnął z niego doskonale.

najlepsze dyplomy projektowe

Seweryn Puchała - ASP Kraków - Formularz podatkowy

Ostatnim projektem, który chciałbym wyróżnić jest dyplom Doroty Kulawik – latający dywan – czyli mebel łączący w sobie cechy sofy i dywanu. Propozycja adresowana jest do tych, którzy lubią spędzać czas, leżąc bądź siedząc na dywanie, oparci plecami o meble. Dla nich zwykła sofa to za mało. Prototyp wykonano z gąbki obszytej lekkim suknem co daje niezwykłą wygodę. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów przenoszenie mebla-dywanu i modyfikowanie jego kształtu nie wymaga wysiłku i pozwala na samodzielnie dopasowywanie go do swoich potrzeb.

najlepsze dyplomy projektowe

Doroty Kulawik - ASP Warszawa - Latający dywan

Wystawa do 31 marca w Bunkrze Sztuki w Krakowie.  Od 28 do 3 maja można będzie ją zobaczyć także na Międzynarodowych Targach Poznańskich, z kolei w październiku w Galerii Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Polecam! zsah.op.pl


 

niedziela, 09 marca 2008
z przymrużeniem oka czyli o nowej kampanii reklamowej house

nowa kampania house

nowa kampania house

Polska marka odzieżowa House ponownie sięga po kontrowersyjną koncepcję reklamową. Motywem przewodnim nowej kampanii wizerunkowej marki House jest promocja, z przymrużeniem oka, mody na dziewictwo. "Pokój dziewic. Jak pukać, to palcem!" - takie hasła reklamowe wykorzystywane są w najnowszej kampanii. Billboardowa wersja reklamy już sprowokowała skargi. Nastolatka kieruje oczy ku niebu i chce coś wymodlić. Jej rówieśnik w skupieniu wyprasza jakąś intencję. Oboje na billboardach wznoszą błagania za pomocą koralików wyglądających jak różaniec. Wspierają się hasłem „Strzeż mnie, Ojcze”. Ale już na kolejnych plakatach ten sam chłopak wsuwa język między palce, a dziewczyna zmysłowo oblizuje środkowy palec. Najwyraźniej para znalazła kompromis między pożądaniem a zachowaniem niewinności. Już dawno na polskich ulicach nie pojawiły się tak odważne billbordy. Szczególnie zabawne są jednak napisy na uchwytach w autobusach: dziewice ręce do góry. Można się naprawdę uśmiać, gdy starsi (ale nie tylko starsi) ludzie muszą z wykrzywionymi minami podnosić ręce, aby się czegoś złapać.
Kreację kampanii przygotowała agencja kreatywna Koledzy. zsah@op.pl

 

 
1 , 2