poniedziałek, 29 grudnia 2008
z cylku twórcy polscy: Tomasz Rygalik

Projektuje dla takich firm jak Moroso, Artek i Heal, czy polski Iker. Jest lauraetam takich nagród jak: Rosenthal Design Award (2004), BSI Enviromental Design Award (2005), British Council Design Selection (2005), Heal’s Discovers 2006, zwycięzcą światowego finału Bombay Sapphire Martini Glass Competition 2006 i Złotego Medalu Międzynarodowych Targów Poznańskich 2007. Tomasz Rygalik to jeden z najbardziej utalentowanych projektantów młodego pokolenia. Jest pierwszym Polakiem, który został pracownikiem naukowym londyńskiego Royal College of Art. Wcześniej studiował architekturę i design w Łodzi, Nowym Jorku i Londynie. W Rogal Collage of Art. Objał stanowisko Research Assiociate, a jego praca polega na prowadzeniu projektów badawczo-rozwojowych. Jest wciąż w rozjazdach. Połowę czasu spędza w Londynie, a połowę w Polsce. W rodzinnej Łodzi ma własne studio projektowe, a w Warszawie raz w miesiącu prowadzi wykłady z design menagment.
„Design to sztuka odpowiedzialnego projektowania rzeczy pięknych i użytecznych. Odkrywania często nieuświadomionych, trudnych do wyrażenia potrzeb klientów, które można poznać jedynie w bezpośrednim kontakcie z przyszłym użytkownikiem.”


tomasz_rygalik_2_design_po_polsku_polski_dizajn

tomasz_rygalik_design_po_polsku_polski_dizajn.

piątek, 26 grudnia 2008
znalezione na digarcie: Adam Koniuszewski

Adam Koniuszewski. Grafik, ilustrator. Mając do dyspozycji ołówek, pędzel, photoshopa i ilustratora potrafi stworzyć naprawdę coś niezwykłego. Przekonajcie się sami. zsah@op.pl

adam_koniuszewski_1_design_po_polsku_polski_dizajn

adam_koniuszewski_2_design_po_polsku_polski_dizajn

niedziela, 21 grudnia 2008
z cyklu polskie firmy: vedia

vedia_logo

Z produktami firmy VEDIA zetknąłem się po raz pierwszy całkiem niedawno. To, co szczególnie zwróciło moją uwagę to ich wzornictwo. Prosta, minimalistyczna stylistyka na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl produkty od Apple. Design odtwarzaczy VEDII nie pochodzi jednak z biur projektowych giganta z Richmond, lecz z polskiego studia MELOUNGE Design. Sopockie Studio odpowiedzialne jest nie tylko za design odtwarzaczy, ale także za layout pudełek, menu czy ulotek produktów VEDIA. „Jest to niezwykła szansa pokazania, że polscy projektanci mają bardzo wiele do pokazania. Cieszymy się, że VEDIA S.A. zaufała nam. Mogę zapewnić, że wspólnie z VEDIA stworzymy wiele projektów” – deklaruje Marcin Lasowski, autor designu odtwarzaczy VEDIA.

VEDIA to pierwsza polska marka, która tworzy własne odtwarzacze. Powstała w październiku 2007 roku, jak łatwo policzyć istniej wiec dopiero czternaście miesięcy. Produkty oferowane przez VEDIA zdobyły jednak już liczne wyróżnienia oraz nagrody, od liczących się miesięczników, czasopism oraz portali. Tak o sukcesie firmy, mówi sam prezes Vedii - Mirosław Włodarczyk - „W mniej niż rok udało nam się zbudować grono stałych klientów dzielących się z nami uwagami o produktach, dzięki czemu są one coraz lepsze. Bardzo udanie zadebiutowaliśmy na rynku giełdowym New Connect, a teraz otrzymaliśmy tak ważną nagrodę. „Laur Konsumenta – Odkrycie Roku 2008” to dla nas najcenniejsza nagroda, jaką do tej pory zdobyliśmy. Obiecujemy dalej rozwijać się i rozbudowywać Polski rynek mobilnej elektroniki użytkowej”. VEDIA planuje poszerzyć sieć sprzedaży. Jednak nie o kolejne województwa a o inne kraje i kontynenty. W planach na przyszły rok jest pojawienie się produktów VEDIA na rynkach Unii Europejskiej, Europy Wschodniej, Rosji oraz USA. zsah@op.pl

1_vedia_odtwarzacze_mp3_sluchawki_design_po_polsku_polski_dizajn

2_vedia_odtwarzacze_mp3_sluchawki_design_po_polsku_polski_dizajn

3_vedia_odtwarzacze_mp3_sluchawki_design_po_polsku_polski_dizajn

niedziela, 14 grudnia 2008
między sztuką a designem: Karina Marusińska

Karina Marusińska, rocznik 83 to absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Wzornictwo, Projektowanie Ceramiki), stypendystka na Uniwersytecie Pais Vasco w Bilbao (Hiszpania) oraz w Instytucie Ceramiki w Guebwiller (Francja). Animatorka kultury, organizatorka festiwali artystycznych, warsztatów, plenerów. Członek grupy artystycznej Łuhuu! Zajmuje się zarówno designem jak i kreacją artystyczną, często zacierając granicę między nimi. „W swoich pracach gram ze zmysłami odbiorcy i jego świadomością. Poszukuję rozwiązań polegających na łączeniu różnych dziedzin sztuki, nauki, ekologii. Badam zjawisko recyklingu na wszelkich możliwych płaszczyznach. Szczególnie interesuje mnie problem twórczego gospodarowania odpadami przemysłowymi.”

karina_marusinska_replate_recap_design_po_polsku_dizajn_polski.

Cykl „REplate" i „REcup" to seria talerzy, misek, filiżanek i kubków przeznaczonych uprzednio na stłuczkę porcelanową ze względu na niewielkie wady technologiczne (deformacje, pęknięcia, zarysowania, przebarwienia itd.). Zdobina pochodzi z odpadowych elementów kalkomanii ceramicznej w postaci próbników kolorów i fragmentów informacji tekstowych. Taki zabieg nadaje produktom niepowtarzalnego wyglądu, ale przede wszystkim porusza problem REcyklingu w kilku aspektach, przyczyniając się tym samym do wzrostu świadomości ekologicznej. Z jednej strony jest to propozycja ponownego wykorzystania fabrycznych odpadów (występujących w ogromnych ilościach) i dostrzeżenie w nich twórczego potencjału. Z drugiej zaś strony uwrażliwienie konsumentów na problem „odpadów" w naszej kulturze, skłonienie do zastanowienia się do czego dąży obecny model konsumpcjonizmu. 
W tym projekcie wszelkie wady (z punktu widzenia przemysłu) nabierają dodatkowych walorów i stają się istotnym elementem dekoracji. Baczny obserwator odnajdzie w nich między innymi zabawę słowem, ironię, niedorzeczność, prowokację, przekorę…

karina_marusinska_uszczerby_design_po_polsku_dizajn_polski

„Uszczerby" to artystyczna reanimacja odpadów, alternatywa dla porcelanowych śmieci przemysłowych, które swój żywot najczęściej kończą jako utwardzacz do budowy autostrad. Znacznie szlachetniejszym rozwiązaniem jest przywrócenie tym wyrobom pierwotnej funkcji. Defekty w postaci uszczerbień i pęknięć zostały ponownie poszkliwione (w celu bezpiecznego użytkowania), a następnie zabarwione złotem i lustrami (jako element dekoracji).

karina_marusinska_konserwowe_design_po_polsku_dizajn_polski

„Konserwowe" to seria niezwykłych pojemników. Dzięki kontrastowemu zestawieniu powszechnie stosowanego słoika z metalowym wiekiem (imitującym kolor złota) oraz uchwytów ze szlachetnej porcelany (niekiedy zdobionej złotem), całość przybiera charakter hybrydy. Nieco humoru i ironii w jednym. Elementy porcelanowe pochodzą od waz, cukierniczek, dzbanków, pojemników -przemysłowych odpadów odrzuconych na etapie produkcji z powodu nie spełnienia norm jakościowych.

czwartek, 11 grudnia 2008
z cyklu polskie firmy: NOTI

noti_meble_design_zdjecia_reklamowe_po_polsku_polski_dizajn

"Tworząc nasze meble dbamy o to by były wygodne, dobieramy najwyższej jakości materiały gwarantujące trwałość i bezpieczeństwo. Zwracamy szczególną uwagę na perfekcyjne wykonanie, ale nasza naczelna zasada jest... po pierwsze DESIGN."

NOTI to marka nowoczesnych mebli wypoczynkowych przeznaczonych zarówno do wnętrz mieszkalnych jak i publicznych. Meble od NOTI to wzornictwo na najwyższym poziomie, idealne proporcje oraz przemyślane detale. Połączenie prostoty z funkcjonalnością. Ciekawe faktury oraz starannie dobrana kolorystyka tkanin dodatkowo podkreśla unikalny charakter mebla.
Meble NOTI zostały docenione przez środowisko architektów oraz osoby ceniące sobie nowoczesny design. Dowodem tego jest przyznanie prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Godło PRODECO 2005 i 2006, Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich 2006, Produkt Roku 2006 i Trendy Dobrego Wnętrza 2006, wyróżnienie Złota Villa 2006.

noti_meble_design_po_polsku_polski_dizajn

Wszystkim zainteresowanym NOTI gorąco polecam wystawę mebli „PREMIERY NOTI 2008” i fotografii reklamowej z cyklu „NOTI presents noti girls” prezentowaną do 20 lutego w krakowskim Studiu METAFORMA (Hala Fabryki TELKOM-TELOS, Ul. Lubelska 14-18). Poniżej kilka zdjęć z wystawy. zsah@op.pl

noti_meble_design_metaforma_wystawa_po_polsku_polski_dizajn

wtorek, 09 grudnia 2008
historia designu w pigułce. polska i świat. cz.3

historia_designu_w_pigulcedesign_po_polsku3podglad

Lata 30 to dla polskiego wzornictwa niewątpliwe bardzo dobre czasy. Wiele wyrobów polskiego przemysłu mogło poszczycić się wówczas doskonałym wzornictwem, sporo z nich otrzymało międzynarodowe nagrody i wyróżnienia. Warto tu wymienić porcelanę z Ćmielowa, szkło stołowe i toaletowe hut Niemen i Zawiercie, lampy firmy Marciniak, motocykl Sokół, lokomotywe Pm-36, samoloty Łoś i Wicher. W przedmiotach tych można często dostrzec wpływ charakterystycznej dla wzornictwa lat 30. ewolucji - od europejskiego modernizmu do amerykańskiej linii opływowej. Innym nurtem, który rozwijał się w drugiej połowie lat 30. zgodnie z międzynarodowymi tendencjami był regionalizm, bliski ówczesnym poszukiwaniom skandynawskim. Polegał on na pogodzeniu funkcjonalizmu z tradycyjnymi materiałami i technologiami, które zawsze bliższe były człowiekowi niż metal i szkło "maszyny do mieszkania. W Finlandii nurt ten zainicjował Alvar Aalto, który już na początku lat 30. zastąpił w swoich meblach stalową rurkę giętym laminowanym drewnem i sklejką. W Szwecji w podobnym kierunku szedł Bruno Mathsson, a w Danii Kaare Klint. Wszyscy oni przyczynili się do powstania skandynawskiego regionalnego wzornictwa, które po II wojnie światowej odniosło międzynarodowy sukces. W Polsce ta nowa postawa widoczna była głównie w twórczości Jana Kurzątkowskiego i Mariana Sigmunda. W latch 30. polskie wzornictwo zaczęło dostrajać się do tego, co wówczas działo się w tej dziedzinie na świecie. Wybuch drugiej wojny światowa definitywnie jednak przekreślił ten proces. Trzecią część historii designu w pigułce można pobrać w formacie PDF lub JPG.

 

piątek, 05 grudnia 2008
studio otwarte

studio_otwarte.j

„Ubieramy marki w znaki, żeby znaczyły i wyglądały. W znaczenia, żeby je kochać, lubić albo szanować. W litery, żeby się łatwo czytało i żeby napisy mądrze wyglądały. W kolory, nie za dużo i nie za mało – żeby pasowały. W style, żeby było dobrze i ładnie. Tak robimy.” Tak właśnie robi Studio Otwarte. Ciekawe, niebanalne prace graficzne twórców ze Studia Otwartego pozwalają z optymizmem myśleć o stanie polskiej grafiki użytkowej. Studio Otwarte zajmuje się głównie opracowywaniem koncepcji identyfikacji graficznej firm i instytucji, ale w sposób naprawdę przemyślany, co w tej kategorii oznacza jedno - jakość. zsah@op.pl

studio_otwarte_design_po_polsku_dizajn