piątek, 26 listopada 2010
poznań wart poznania

W zeszłym tygodniu miał premierę nowy spot reklamowy Poznania. Od wtorku oglądać go mogą widzowie kilku europejskich telewizji. Efektowną, nakręconą z lotu ptaka reklamówkę miasta wyreżyserował najmodniejszy ostatnio polski reżyser Xawery Żuławski, autor między innymi "Wojny polsko-ruskiej". Podczas zdjęć Żuławski spędził w helikopterze ponad 70 godzin. Na filmie można zobaczyć zarówno charakterystyczne poznańskie budynki - ratusz czy Stary Browar - jak i np. wyścigi na Torze Poznań. Władzom Poznania chodziło o to, żeby Europejczycy poznali Poznań jako nowoczesne miasto z europejskimi "zachodnimi" standardami w biznesie, edukacji, kulturze i rozrywce. Zostały przygotowane trzy wersje 30 sekundowa oraz jedna 60 sekundowa. Produkcja i emisja spotów kosztowała budżet miasta 3 miliony złotych. W przyszłym roku powstanie film, który ma promować Poznań w Polsce. Poznań, podobnie jak województwo małopolskie, a wcześniej także Śląsk, realizuje pewien trend promowania się poza granicami Polski. Jest to z pewnością bardzo dobry pomysł, który jeszcze przed EURO 2012, przynajmniej częściowo, zagranicznym turystom pokaże piękno i największe atrybuty naszego kraju.


niedziela, 21 listopada 2010
młodzi zdolni: oh&ah studio

oh_ah_studio_zsah

ah&oh to kreatywne studio projektowe z Poznania działające od 2008 roku. Założyło je dwóch absolwentów poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych - Magda Kałek oraz Kamil Jerzykowski. Zajmują się szeroko pojętym projektowaniem graficznym – komunikacją wizualną, brandingiem, projektowaniem opakowań, ilustracją a także projektowaniem produktu. To mało znane jeszcze w Polsce studio projektowe na pewno już wkrótce da o sobie znać! Tymczasem prezentacja najciekawszy projektów ah&oh na blogu „design po polsku”.

oh_ah_design_po_polsku_polish_design

oh_ah_design_po_polsku_dizajn_polski_zsah


 

czwartek, 18 listopada 2010
usiądź publicznie!

Często zdarza nam się przyjść gdzieś i usiąść na chwilkę. Czy to na zakupach w galerii, u dentysty, będąc z wizytą u prawnika, czekając na rozmowę o pracę. Zazwyczaj nie zwracamy wtedy uwagi na to, na czym siedzimy. Meble naszej rodzimej przestrzeni publicznej z reguły są bardzo charakterystyczne, nie jest to jednak standard, który odpowiada naszym ambicjom. Daleko jeszcze, aby polskie wzornictwo przestrzeni publicznych zrównało się ze światowym. Należy nie zapominać, że meble – fotele, krzesła, ławki – wykorzystywane w przestrzeniach publicznych pełnią dwie zasadnicze role: siedzisk i obiektów aranżujących przestrzeń. Za ich pomocą architekci wnętrz dokonują podziałów przestrzennych, wydzielają strefy, kształtują architekturę miejsca a tym samym wpływają na jakość komunikacji i poziom integracji społecznej. Stąd tak ważne jest, aby szczególnie tą strefę projektowania nie zaniedbywać. Poniżej prezentuje wybrane rozwiązania, które mogą posłużyć za wzór do naśladowania.

siedziska_publiczne_lawki_design_po_polsku_zsah_polish_dizajn

siedziska_publiczne_lawki_design_po_polsku_zsah_polish_dizajn_2

PIOTR WIŚNIEWSKI

poniedziałek, 15 listopada 2010
historia designu w pigułce. polska i świat. cz.8

historia_designu_w_pigulce_lata_80_piotr_wisniewski_podglad

Lata 80 to trudny czas dla polskiego wzornictwa. A to za sprawą niestabilnej sytuacji politycznej w kraju. To "okres destrukcji starego systemu politycznego, solidarnościowego zrywu społecznego (rozpoczęty w sierpniu 1980 roku) zakończonego wprowadzaniem 13 grudnia 1981 roku stanu wojennego. ""Poziom braku towarów konsumpcyjnych na rynku osiągnął wówczas taki stan, że wszelkie rozważania na temat estetyki produktów wydawały się czysto abstrakcyjne (...) Przez ponad dwadzieścia lat kształcono projektantów, dla których ostatecznie prawie nie było perspektyw pracy w zawodzie. W latach 1982-1985 zlikwidowano większość powiązanych z przemysłem ośrodków wzornictwa.Nieliczni tylko designerzy (...) zakładali własne firmy, w których łączyli projektowanie z niewielką produkcją, na przykład lamp lub zabawek. Wielu zmieniało zawód, inni emigrowali." "Wraz z końcem PRL-u, przypieczętowanym obradami Okrągłego Stołu, w 1989 roku przestała istnieć Rada Wzornictwa Przemysłowego." "Straty poniesione przez Polskę w tym okresie mają nie tylko charakter materialny, ale i cywilizacyjny, co tyczy się to także wzornictwa. W tym czasie szczególnie pogłębiła się znacząco luka technologiczna - dystans do zaawansowanych technologii światowych wynosił zależnie od branży od 25 do 50 lat!"

Ósmą część historii designu w pigułce można pobrać w formacie PDF lub JPG.

 

Źródło:

Józef A. Mrozek, Polskie wzornictwo XX wieku, www.culture.pl

Krystyna Łuczak-Surówka, Historia Polskiego Wzornictwa, www.iwp.pl

Wojciech Wybieralski, Wzornictwo w Polsce do 1989 roku, ASP w Warszawie, Warszawa 2007



czwartek, 11 listopada 2010
łódź design 2010

lodz_design_2010_design_po_polsku_zsah

Czwarta edycja Łódź Design Festiwal za nami. Tegoroczny program festiwalu zachęcał do zwrócenia uwagi na otaczający nas, niesamowity świat – stąd hasło przewodnie Amazing life. Jak postanowili odczytać je artyści? Jedni postawili na komfort, poprawę jakości życia. Bo tak rozumieją swoją misję. Poszukują nowych rozwiązań, materiałów i ich nieznanej dotąd funkcji. Stawiają na technologie, oswajają je, adoptując na potrzeby procesu tworzenia przedmiotów codziennego użytku oraz designu. Drudzy na piedestale postawili człowieka, jego relację z przedmiotem i emocje, jakie temu towarzyszą. Zaprezentowane w łódzkiej postfabrycznej przestrzeni projekty łączy zamknięta w przedmiocie, zjawisku, instalacji myśl: zatrzymaj się na chwilę, zobacz i poczuj jak (nie)zwykłe może być życie.

design_po_polsku_lodz_design_zsah_polish_design

Tegoroczny program główny tworzyły dwie wystawy kuratorskie. Pierwsza „Rumple Zone/Strefa Zgniot” pod kuratelą Agnieszki Jacobson-Cieleckiej mówiła o wykorzystaniu procesu niszczenia, zgniatania, zginania i łączenia poszczególnych elementów. Druga to jej pozorne przeciwieństwo. Wystawa Oskara Zięty „Underpressure” skupiła się z kolei na projektach i projektantach zainspirowanych powietrzem, ciśnieniem, dmuchaniem i lekkością. Na obu wystawach nie zabrakło inspirujących, nowych projektów. Zabrakło mi jednak „dobrego” polskiego designu. W zaprezentowanych na obu wystawach projektach pochodzących z polski wyraźnie można było zaobserwować tendencje „zrób to sam”. Patrząc na zestaw siedzisk OXO od AZE Design, 3diabły od kolektywu Plecy czy lampę autorstwa Kosmos Project zaczynam się zastanawiać, w jaką stronę podąża nasz polski design i czy obrana droga jest na pewno słuszna.…

lodz_design_polski_design_zsah_polish

Dla mnie osobiście znacznie ciekawiej od wystaw głównych prezentowały się w tegorocznej edycji festiwalu wystawy towarzyszące. Wspomnieć tu na pewno należy o wystawie przypominanej twórczość wybitnego polskiego projektanta Romana Modzlewskiwego, wystawie re:architektura’10 będącej próbą pokazania rożnych znaczeń, jakie mogą kryć się pod określeniem „architektura ekologiczna”, ekspozycja świetno-graficzne prezentująca polską grafikę reklamową począwszy od odzyskania niepodległości w 1918 roku po koniec PRL czy prezentacja projektów jednego z najbardziej wszechstronnych polskich projektantów nowego pokolenia – Janusza Kaniewskiego.

IMG_4917.jpg

Roman Modzelewski - wystawa

lodz_design_2010

kaniewski_design_po_poslku_lodz_design

Nie można zapomnieć także o wystawie pokonkursowej „make me!”. Konkurs z każdą kolejną edycją nabiera coraz bardziej międzynarodowy charakter powoli wyrastając na najważniejszy polski konkurs skierowanych do młodych projektantów. W tegorocznej, trzeciej edycji konkursu o nagrodę główną ubiegało się 250 młodych projektantów. Pojawiło się wiele interesujących propozycji. O to kilka z nich.

make_me_2010_lodz_design_po_polsku_dizajn

Na tegorocznej odsłonie festiwalu nie zabrakło nowości. Jedną z nich był  Remade Market, czyli jednodniowa możliwość zakupu wybranych produktów. Nowym wydarzeniem był także przegląd portfolio. Uczestniczyli w nim młodzi polscy projektanci, których przysłowiowe "teczki" oglądali specjaliści z branży.

lodz_design_2010_design_po_polsku_zsah_polish

Łódź Design z roku na rok rozwija się bardzo dynamicznie stając się już rozpoznawalną marką. Ponad 40 wystaw, 800 artystów prezentujących swoje prace, warsztaty, wykłady i 10.000 osób, które odwiedziło tereny wystawowe w trakcie samego Weekendu Głównego dają nadzieje, że świadomość czym jest design w Polsce będzie coraz większa.

PIOTR WIŚNIEWSKI

piątek, 05 listopada 2010
trendy w designie: zielone dachy

centrum_kopernik_design_po_polsku_zsah

Dziś uroczyste otwarcie warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. "Na całym świecie, tego typu instytucje, umożliwiają samodzielne przeprowadzanie eksperymentów, wyjaśniających skomplikowane prawa nauki. Odwiedzający będą tu przeprowadzać doświadczenia na ponad pięciuset specjalnie zaprojektowanych urządzeniach i stanowiskach, dostosowanych do potrzeb różnych wiekowo odbiorców. Supernowoczesne, interaktywne centrum edukacji naukowej dla dzieci i dorosłych jest usytuowane w bliskim sąsiedztwie Wisły w Warszawie." To co wyróżnia gmach centrum od otaczającej zabudowy to niezwykły ogród na dachu centrum.

centrum_kopernik_ogrod_dach_warszawa_design_po_polsku_zsah_1

CENTRUM NAUKI KOPERNIK

Projekt ogrodu zainspirowany został zjawiskiem erozji. Jeśli popatrzeć na niego z góry, to ścieżki nawiązują do charakterystycznego rysunku, jaki w terenie żłobi woda, np. drążąc skały, czy rzeźbiąc koryta. Na powierzchni dachu widoczne są elementy przypominające kratery, które przebijają strop i tworzą wewnątrz budynku patia z zielenią. Projekt powstał w Pracowni RAr-2 Laboratorium Architektury Jan Kubec z Rudy Śląskiej, która wygrała konkurs międzynarodowy. "Intencją autorów projektu było wpisanie ogrodu w pejzaż nadwiślański poprzez wykorzystanie roślinności zbliżonej do tej, jaką można spotkać nad brzegiem rzeki. Dominują więc niskie krzewy, trawy i kwiaty. Łącznie posadzonych zostało około 40 tys. bylin i 50 tys. krzewów na powierzchni ponad 8,5 tys. Metrów kwadratowych. Nawiązując do edukacyjnego charakteru Centrum, w ogrodzie znajduje się fontanna autorstwa Jarosława Kozakiewicza, zainspirowana modelem białka błonowego, akwaporyny, uczestniczącego w procesie transportu wody przez błonę komórkową."

centrum_kopernik_ogrod_dach_warszawa_design_po_polsku_zsah_2


Centrum Nauki Kopernik  to drugi, obok Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, budynek w Warszawie który jej mieszkańcom oraz turystom zaoferuje wypoczynek na świeżym powietrzu. "Ponad hektarowy ogród na dachu Biblioteki to jeden z największych tego typu ogrodów w Europie. Składa się z dwóch części, górnej i dolnej, połączonych nowocześnie zaaranżowanymi schodkami i mostkami. Dużą atrakcją większego ogrodu dolnego, oprócz drzew, krzewów i bylin jest woda, która wypływa ze sztucznej kaskady i szerokim strumieniem wpada do malowniczego stawu z rybami. W skład ogrodu górnego, założonego na 30-centymetrowej warstwie podłoża, wchodzą cztery mniejsze: złoty, srebrny, karminowy, zielony. W każdym rosną rośliny w innej tonacji. Projektantka ogrodu Irena Bajerska miała niełatwe zadanie - musiała tak dobrać gatunki, by były przystosowane do ekstremalnych warunków panujących na dachu: odporne na wiatr i niedobór wody, płytko się korzeniące. Ogród BUW-u to miejsce, gdzie można wypocząć i pospacerować, a także przyprowadzić zagranicznych gości - to atrakcja na światowym poziomie."

biblioteka_uniwersytetu_warszawskiego_ogrod_dach_design_po_polsku_zsah

biblioteka_uniwersytetu_warszawskiego_ogrod_dach_design_po_polsku_zsah_2

BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

"Ogrody na dachach budynków zdobywają sobie coraz większą popularność. Zielony dach sprawia, że mieszkańcom żyje się wygodniej, mikroklimat jest korzystniejszy, a poza tym zielony dach upiększa szary miejski krajobraz. Taki dach zapewnia skuteczną ochronę przed hałasem, upałem i ogniem. Trend tworzenia zielonych dachów, który powoli wkracza do Polski, na zachodzie jest już bardzo popularny. W Niemczech ok. 12% powierzchni dachów pokrytych jest dachami zielonymi. Jeszcze większy procent zazielenienia dachów można spotkać w USA, Szwajcarii oraz Austrii." Przykłady Centrum Nauki Kopernik oraz Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego dają nadzieje, że ten nowy trend będzie się cieszył coraz większą popularnością także w naszym kraju.

Źródło:

Blog budowy Centrum Nauki Kopernik - www.warbud.pl

 

Ogród na dachu Centrum Nauki Kopernik - wirtulana polska

 

Ogród na dachu Centrum Nauki Kopernik - bryla.pl

 

Zielone dachy w Polsce - Garden Blog

 

Ogród na dachu - www.dachy.org

 

Zielone dachy BUW-u - www.e-ogrody.pl