piątek, 27 lutego 2009
art of packaging 2008

art_of_packaging_design_po_polsku

Perły wśród opakowań zostały znalezione…Podczas uroczystej gali 23 lutego w Teatrze Polskim w Poznaniu poznaliśmy tegorocznych zwycięzców ART OF PACKAGING 2008. ART OF PACKAGING to konkurs na najlepsze opakowanie roku, nagradzający twórcze, designerskie, innowacyjne, marketingowe, technologiczne i przede wszystkim funkcjonalne rozwiązania zaspokajające gusta coraz bardziej wybrednych konsumentów. Konkurs ma dwie edycje – professional – konkurs na najlepsze opakowanie komercyjne istniejące już na rynku oraz debiuty – edycja dla debiutantów, nagradzająca pomysły na najlepszy projekt opakowania, który jeszcze nie istnieje. W tegorocznej – trzeciej już - odsłonie ART OF PACKAGING szklana statuetka w edycji „debiuty” powędrowała do Joanny Chabielskiej z Akademii Sztuk Pieknych we Wrocławiu, za projekt opakowania na pralinki „City story” i „Monkey business”.

Joanna__Chabielska_design_po_polsku_ART_OF_PACKAGING

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Pudełka maja trafić do konkretnego odbiorcy – wymagającego, młodego, kreatywnego konsument. Opakowanie „City story’ nawiązuje kolorem i kształtem do struktury miasta. Ścianki o różnych wysokościach przewodzą na myśl metropolie. Surowa pokrywka pokazuje cząstkę tego świata. W drugim opakowaniu „Monkey business” znajdują się małe pudełeczka. Podobnie jak puzzle, choć niezależnie od siebie, tworzą jedną całość. Można je wyjmować, układać, dzielić. Element rozrywki oraz humoru to mocny impuls do docenienia produktu przez konsumenta znudzonego monotonią dostępnego asortymentu.

W edycji „professional” główną nagrodę ART OF PACKAGING 2008 przyznano Krakowskiemu Kredensowi za linie słodyczy tzw. linia brązowa projektu Igora Banszewskiego. Jury doceniło linie brązową opakowań Krakowskiego Kredensu przede wszystkim za profesjonalizm w budowaniu marki, jakość ich wykonania oraz koncepcje marketingową.

krakowski_kredens_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Na tegoroczna edycję ART OF PACKAGING nadesłano wiele projektów. Nie dało się wszystkich nagrodzić. Warto jednak wyróżnić kilka opakowań, które wyraźnie na to zasługują.

Melt_Bottle_Agnieszka_Bar_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Melt Bottle, Agnieszka Bar, ASP Wrocław, Debiuty
Prosta subtelna linia butelki została „zdeformowana” poprzez nadtopienie w dolnej części i „zatrzymana” w momencie najwyżej plastyczności. Prezentowana konstrukcja pokazuje, z jaką precyzją można formować idealne, techniczne kształty w szkle, uzyskując jednocześnie bardzo plastyczne detale.

Wine_Curry_Bag_Joanna_Figurniak_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Wine Curry Bag, Joanna Figurniak, Debiuty
Nosidło jest połączeniem prostego, nowoczesnego designu z tradycyjnym i w pełni ekologicznym materiałem, jakim jest filc. Nosidło to wygodna torba ułatwiająca transport wina. Pozwala nie tylko jednak zabezpieczyć szklane butelki podczas transportu, ale również ograniczyć używanie niewytrzymałych jednorazówek.

Marta_Slyk_utopije_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Opakowanie na wódkę i żujki „Utopie”, Marta Słyk, ASP Warszawa, Debiuty
Projekt „Utopie” wprowadza nowy sposób picia wódki. Tradycyjna szklana butelka zastąpiona została zestawem jednorazowych kieliszków. W zestawie „Utopia” znajduje się już rozlana wódka oaz żujki w pięciu smakach dostosowanych do różnych okazji. Projekt „Utopie” nawiązuje do szybkiego tempa naszego życia oraz kreuje nowy rytuał picia.

3_Pak__Bartosz_Lisiecki_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

3 Pak, Bartosz Lisiecki, ASP Poznań, Debiuty
„3 Pak” to proste opakowanie w formie opaski zamykającej typowe styropianowe pudełko na gorące dania. Jednocześnie jest uchwytem na kubek i sztućce.

Bigimilk_Sebastian_Studniarski_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Bigimilk, Sebastian Studniarski, Opakowanie z szuflady
BigiMilk to opakowanie dla całej rodziny z przeznaczeniem na wszystkie produkty mleko-pochodne. Butelka o pękatym kształcie osadzona jest na czterech przysadzistych „nóżkach” nasuwa na myśl „kreskówkową” formę krasulich wymion. Udało się przez to uzyskać dodatkowy, nieprzewidywalny wcześniej efekt – kształt określa zawartość bez zapakowanej etykiety.

viola_spiechowicz_zubranko_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Dossier ART OF PACKAGING

Żubranko, Viola Śpiechowicz, Proffesssional
To był mój faworyt do narody głównej w edycji „professional”. Elegancie ubranko dla żubrówki – kurteczka zaprojektowana przez znaną polską projektantkę Violę Śpiechowicz.

I na koniec jeszcze jeden projekt opakowania, szczególnie ważny dla mnie, bo mojego autorstwa – Irys box (nominacja w kategorii „opakowanie smakowite)

piotr_wisniewski_irys_box_art_of_packaging_design_po_polsku

fot. Piotr Wiśniewski

Irys box, Piotr Wiśniewski, ASP Kraków, Debiuty
Irys box to nie tylko opakowanie na cukierki, to tez zabawa i nauka. W rękach dziecka Irys box może stać się ulubioną zabawka, rozwijająca umiejętności manualne i umysłowe. Opakowanie składa się z ośmiu ruchomych segmentów – po przez odpowiednie manewry można nie tylko tworzyć nowe układy kompozycyjne, ale też odnaleźć ukryte nawy zwierząt. Opakowanie zostało wykonane z jednego kartonu papieru formatu A4, bez użycia kleju.

piątek, 20 lutego 2009
trendy w designie: design z odzysku

Słowo recykling kojarzy się nam po pierwsze z ekologią, po drugie z ponownym wykorzystaniem materiałów, po to by chronić zasoby naturalne. Idea ta zyskuje coraz wiecej entuzjastów w świecie wzornictwa. Możliwości wykorzystania nikomu nie potrzebnych przedmiotów bywają zaskakujące. Krzesło z kartonu, lampa z butelek pet, zegar z kapsli po piwie… przedmioty z odzysku często mają bardzo atrakcyjną formę, są ciekawie wykonane i mają to coś - pomysł, dzięki któremu nasze mieszkanie może nabrać indywidualnego charakteru i nie będzie kolejnym powielonym przykładem aranżacji prezentowanych w magazynach wnętrzarskich. Wyrzucając do kosza niepotrzebny przedmiot - przeanalizujmy, czy faktycznie nie nadaje się do użytku. Poniżej kilka przykładów twórczych zmagań polskich recyclingerów. zsah@op.pl

Marta_Wycech_i_Ania_Skalska__zegar_ze_szczotki_design_po_polsku

Fot. Pawel Kiszkiel / AG

Marta Wycech i Ania Skalska, zegar ze szczotki polerskiej

marek_zlotkiewicz_lampa_z_butelek_pet_design_po_polsku

Fot. Pawel Kiszkiel / AG

Marek Złotkiewicz, lampa z butelek typu pet

marta_bojenko_lampa_z_kartonu_design_po_polsku

Marta Bojenko, lampa z kartonu po jajkach

natalia_bienkowska_dywan_z_pocietych_ubran_design_po_polsku

Fot. Pawel Kiszkiel / AG

Natalia Bienkowska, dywan wykonany ze starych, pociętych ubrań

jadwiga_husarska_chmielar_pasedo_design_po_polsku                                                              

Fot. makultura.blogspot.com

Jadwiga Husarska Chmielarz, Pasedo - siedzisko wykonane ze ścinków papieru

franciszka_kornecka_tuboret_design_po_polsku

Fot. makultura.blogspot.com

Franciszka Kornecka, tuboret - siedzisko wykonane z tub papieroych

janek_godlewski_kaddelabr_z_pleksiglasowych_odpadow_po_reklamowych_szablonach

Fot. Pawel Kiszkiel / AG

Jan Godlewski, kaddelabr z pleksiglasowych odpadow po reklamowych szablonach

beza_projekt_lampy_z_butelek_design_po_polsku                                                          

Fot. www.bezaprojekt.pl

Beza projekt, lampy z butelek

dominik_zacharski_llampa_enenka_design_po_polsku                                                            

Fot. www.rzeczy.net

Dominik Zacharski, lampa enenka - wykonana z bębna pralki

malgorzta_bronikowska_lampa_qubek_jednorazowe_kubeczki_design_po_polsku                                                       

Fot. www.rp.pl

Małgorzta Bronikowska, lampa qubek - wykonana z jednorazowych kubeczków

dbwt_vivaled_iwp__produkt_mleczny2_design_po_polsku                                                            

Fot. www.dbwt.pl

dbwt, produkt mleczny - lampa wykonana z buteleczek po actimelu

 

 

czwartek, 19 lutego 2009
z cyklu młodzi zdolni: Grzegorz Rozwadowski

Młodzi zdolni to nowy cykl na zsah.blox.pl. Design po polsku chce promować młodych polskich projektantów. Wszystkich zainteresowanych zachęcam do nadsyłania swoich projektów na adres: zsah@op.pl. W pierwszej odsłonie chciałbym zaprezentować dwa projekty Grzegorza Rozwadowskiego, studenta III roku wrocławskiej ASP.

grzegorz_rozwadowski_avispa_desig_po_polsku

fot. www.asp.wroc.pl

Projekt motocykla sportowego AVISPA

grzegorz_rozwadowski_taxiprojekt_design_po_polsku

fot. www.asp.wroc.pl

Projekt koncepcyjny Taxi

poniedziałek, 16 lutego 2009
między sztuką a designem: twożywo

drupa_twozywo_polski_design_dizajn_po_polsku

fot.www.twozywo.art.pl

Duet artystyczny, który tworzą Mariusz Libel (ur. 1978) i Krzysztof Sidorek (ur. 1976), powstał w 1998 roku. Ich prace łączą prostą grafikę z przewrotną grą słów. Korzystają z wszelkich możliwych sposobów komunikowania się z odbiorcą: Internetu, telewizji, prasy, sztuki ulicy, zabierając głos we wszystkich istotnych sprawach: polityki, gospodarki, mass mediów, kultury masowej, obyczajów, religii. Za pomocą lapidarnych komunikatów słowno-plastycznych wnikliwie komentują otaczającą nas rzeczywistość. Twożywo inspiruje się konstruktywizmem, pop artem, futuryzmem, reklamą, poezją konkretną. Swoje prace z zasady prezentują w przestrzeni publicznej, by z przekazem móc dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Tworzą plakaty, billboardy, murale, ilustracje prasowe. Rozwijają intensywnie również projekty internetowe, traktując internet jako równie istotny fragment przestrzeni publicznej co miejska ulica. Materią plastyczną Twożywa jest język. Artyści często stosują gry językowe i eksperymenty lingwistyczne, zbliżając się do poezji wizualnej. Sztuka tworzona przez duet Libel-Sidorek nastawiona jest na dialog. Świadczy o tym nie tylko wybór miejsc jej ekspozycji, lecz także jej otwarty przekaz, który wymyka się wszelkiej próbie ukonkretnienia w jednej interpretacji. Umiejętne żonglowanie słowami, znakami i obrazami sprawia, że wielość ścieżek interpretacyjnych rozrasta się w nieskończoność. W 2006 Grupa Twożywo została laureatem nagrody Paszport Polityki w kategorii sztuki wizualne za "za sztukę łączącą w nowatorski sposób słowo z obrazem, za śmiałe wkraczanie ze swymi pracami tam, gdzie sztuka dotychczas nie docierała". zsah@op.pl

grupatwozyuwo_design_po_polsku_polski_dizajn

grupatwozyuwo3_design_po_polsku_polski_dizajn

grupatwozyuwo2_design_po_polsku_polski_dizajn

fot.www.twozywo.art.pl

czwartek, 12 lutego 2009
kultowe polskie reklamy

Są reklamy, które drażnią lub pozostają obojętne ze względu na swoją nijakość. Są też takie, które śmieszą, są ciekawie zrealizowane lub mają wpadającą w ucho muzykę. Są wreszcie takie, które na długo zapadają w pamięci. Przykładem tych ostatnich jest kampania Żywca "PRAWIE JAK". Hasło to zyskało popularność dzięki telewizji, ale prawdziwą furorę zrobiło w Internecie. Co więcej, weszło również do języka potocznego i wszystko wskazuje na to, że zadomowiło się w nim na dobre.
 
 
 
"Warto mieć własne zdanie" - hasło przewodnie kampanii miało podkreślić opiniotwórczą rolę Dziennika i zachęcić do jego codziennej lektury. Hasło odnosiło się do różnorodności opinii na łamach Dziennika, do publikowanych poglądów różnych opcji politycznych i społecznych, z których czytelnik sam może wybrać stronę najbliższą swojemu światopoglądowi. Reklama Dziennika to chyba jedna z najlepszych, jeśli nie najlepsza reklama gazety, jaką widziałam - i co ważne - słyszałam. Dotychczas reklamy dzienników były tylko nudnymi komentarzami zapowiadającymi kolejne dodatki albo tematy…
 
 
 
Reklamy Królewskiego to już klasyki. Nie zawsze jednak świetna reklama powoduje wzrost sprzedaży – a tak było właśnie w przypadku Królewskiego. Kampania Królewskie rządzi nie sprawdziła się, choć spoty były dowcipne nikt nie chciał identyfikować się z pijaczkami spod bloku, w dodatku oszukującymi swoje żony…
 
 
 
Napoje FRUGO produkowane przez firmę Alima- Gerber weszły na rynek w roku 1996 i były wielkim wyzwaniem dla producenta znanego do tej pory z odżywek dla dzieci, soków Bobo-Fruit, Junior-Fruit. Ewentualny sukces FRUGO pozwoliłby wejść firmie na nowy rynek- rynek konsumenta młodzieżowego. Podstawą miała być kampania reklamowa, chyba pierwszy raz w Polsce skierowana do tak wąskiej grupy odbiorców, jaką jest młodzież. Kampania przygotowana przez agencje Gray okazała się wielkim sukcesem. Sprzedaż skoczyła o czterysta procent, czego nikt nie przewidywał. Świeże, odkrywcze, czasem kontrowersyjne, ale zawsze z jajem… takie właśnie były reklamy Frugo.
 
 
Rok 1997 to był szczyt obostrzeń w reklamie alkoholu. Na bilbordach wermutu Cinzano zamalowywano szarą farbą mieszczące się w centrum plakatu logo. PARPA groziła nie tylko zdejmowanie plakatów, ale i pociąganiem wszystkich uczestników łamania ustawy - od klientów, poprzez agencje reklamowe i domy mediowe po firmy outdorowe - do odpowiedzialności karnej. I wtedy powstaje reklama piwa Bosman "z mrugnięciem oka", propagująca walory piwa... bezalkoholowego. Dziś o spotach reklamowych piwa Bosman przeczytamy w każdej książce poświeconej polskiej reklamie. Są dowodem na to, że Polak potrafi. Nawet zakaz reklamy piwa obejdzie pomysłowo i zabawnie.
 
 
 
Wejście Heyah na rynek dało nowy wymiar spojrzenia na świat reklamy. To co wyróżnia reklamy Heyah spośród innych, przeciętnych spotów w telewizji, to przede wszystkim ciekawe pomysły. Reklamy Heyah są zabawne, idą z duchem czasu i stanowią alternatywną propozycję pośród zwykłych, "szarych" reklam w polskich mediach. Każdy nowa reklama Heyah to gwarancja świeżości i oryginalności.
 
 
Reklamy Plusa z udziałem kabaretu Mumio okazały się strzałem w dziesiątkę. Ich wielkim atutem jest m.in. to, że przykuwają uwagę, nie drażnią i rozmawia się o nich tworząc dodatkowy szum wokół marki. Członkom Mumio udała się rzecz niesłychana: nie tracąc swojego charakteru, posługując się ciągle humorem absurdalnym, poruszyli tłumy. Niektóre słowa , które zostały użyte w spotach: kopytko, wstrzyczasowymacz, hucznie, zostały częścią języka potocznego. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

piątek, 06 lutego 2009
z cyklu twórcy polscy: Lex Drewiński

"W plakacie odejmować znaczy dodawać"

Lex Drewiński (rocznik 1951) urodził się w Szczecinie. Studiował na ASP w Poznaniu. Od 18 lat mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. Zdobywał I nagrody na całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji (2000), na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny (2001). Jego autorski plakat Lexicon A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w. Prace Lexa Drewińskiego charakteryzują się ascetyczną formą, którą uzyskuje przez manipulację powszechnie znanymi symbolami. W maksymalnie uproszczonych plakatach Drewiński zwraca uwagę na podstawowe problemy współczesnej cywilizacji: wojnę, rasizm, totalitaryzm, głód trzeciego świata i przesyt świata zachodniego. Opowiada wiec o tym samym, o czym krzyczą pierwsze strony gazet i telewizyjne wiadomości. Plakaty Drewińskiego zaskakują, onieśmielają i nawet rozśmieszają. Mówią to, czego nie da się opowiedzieć inaczej niż poprzez prostą formę graficzną. Czasami opowiadają więcej niż temat, którym są zainspirowane. Swoje plakaty realizuje jako swoiste znaki. Znaki drogowe, które powinny obowiązywać na ścieżce życia. 

lex_drewinski_plakaty_design_po_polsku_polski_dizajn

wtorek, 03 lutego 2009
lampeluna workshop

lampeluna_0_zsah.blox.pl_design_po_polsku

Lampeluna Workshop to multidyscyplinarna pracownią projektową o profilu architektura wnętrz, wzornictwo, komunikacja wizualna. Lampeluna Workshop specjalizuje się w projektowaniu architektonicznym wnętrz o wysokich wymaganiach projektowych, funkcjonalnych i estetycznych. Wszystkich zainteresowanych odsyłam na stronę www.lampeluna.com. Naprawdę warto.

lampeluna_2_zsah.blox.pl_design_po_polsku

lampeluna_3_zsah.blox.pl_design_po_polsku

niedziela, 01 lutego 2009
z cyklu polskie firmy: kafti design

kafti_design_dizajn_po_polsku_zsah.blox.

Kafti Design to młoda polska firma zajmującą się projektowaniem, produkcją oraz sprzedażą przedmiotów użytku codziennego. Produkty Kafli Design to oryginalny koncept, prosta forma i wyszukana detal. „Zależy nam na tym, żeby oferowane przez nas produkty urozmaiciły, ożywiły i dodały charakteru Waszym wnętrzom. Tworzymy, bo uważamy, że na naszym rynku brakuje akcesoriów wystroju wnętrz, które byłby równocześnie piękne, funkcjonalne i przystępne cenowo. Chcemy, żeby nasze produkty były dla Was ciekawą alternatywą wobec tego, co obecnie można znaleźć w polskich sklepach.”
Produkty Kafti wytwarzane są w niewielkich nakładach, co gwarantuje indywidualność nabywanych wyrobów. Podczas gdy handel zdominowany jest masowo produkowanymi seriami, wykorzystującymi tanią siłę roboczą, nabywcy coraz częściej zastanawiają się nad źródłem pochodzenia produktów oraz sposobem ich wytwarzania. Głównym założeniem Kafti Design jest działanie w sposób odpowiedzialny wobec otoczenia. Tworząc swoje produkty współpracuje z lokalnymi przedsiębiorstwami, zakładami rzemieślniczymi i polskimi wytwórcami. W ten sposób chce się przyczyniać do wzrostu lokalnej przedsiębiorczości i promowania polskich produktów. Kafti to również sklep internetowy, gdzie znajdują się także produkty innych firm, w tym zagranicznych.
zsah@op.pl

kafti_design_2_dizajn_po_polskuzsahblox

kafti_design_3_dizajn_po_polskuzsahblox