Blog > Komentarze do wpisu
IM MNIEJ TYM LEPIEJ, CZY ZAWSZE?

Jak w każdej dziedzinie projektowej, także w projektowaniu logotypów panują trendy. Pojawiają się i znikają. Kilka lat temu pod wpływem rozwoju programów graficznych oraz pojawienia się nowych możliwości aplikacji na materiały reklamowe zapanowała moda na logotypy wielokolorowe i transparentne, następnie znaki imitujące 3D. Po tej fascynacji właściwe nieograniczonymi możliwościami następuje powoli powrót do prostoty. Po głośnych, niejednokrotnie kontrowersyjnych rebrandingach przeprowadzonych prze takie marki jak Pespi czy Microsoft inne firmy wybierają tą sama drogą. Czy prościej znaczy jednak zawsze lepiej? Poniżej prezentuję wybrane przykłady rebrandingów z Polski i ze świata.

Pepsi

pepsi_logo

Pepsi należy do marek, które jako jedne z pierwszych zdecydowały się na zmianę swojego logotypu w duchu minimalizmu. Nowa wersja logotypu wprowadzona w 2008 roku jest 11 już wersją znaku napoju w jego długiej 115 letniej historii. W porównaniu do głównego rywala - Coca-Coli widać, że Pespi lubi zmiany, Coca-Cola bowiem nie zmieniła swojego logo od 1885 roku. Rebranding Pespi przygotowany przez agencję reklamową Arnell Group kosztował bagatela 1,2 miliarda dolarów (samo logo 1 mln) i zajął 3 lata. Patrząc na efekt końcowy można odnieść wrażenie, że to chyba jakiś przekręt. Logo po zmianie wydaje się znaczniej słabiej oddziaływać. Swoją formą miało nawiązywać do emotikon – internetowych buziek – lecz ten zamysł zupełnie nie jest czytelny. Więcej inspiracji twórców można poznać zagłębiając się w 27-stronicową prezentację pod tytułem "Breathtaking Design Strategy". Jest tam nawiązanie do starożytnej historii, tworów przyrody, Ying-Yang, Leonarda da Vinci a nawet magnetyzmu ziemi. Czytając go można odnieść jednak wrażenie, że ludzie od reklamy są gotowi wymyśleć wszystko, żeby sprzedać swój pomysł. Krótko mówiąc przerost treści nad forma!

pepsi_design_po_polsku

 

Microsoft

mircosoft_logo_design_po_polskuNa zmianę logo Microsoft zdecydował się po 25 latach. Pierwszy raz w logo firmy pojawił się symbol, dotąd znany z loga systemów Windows. Tym razem jednak znikł charakterystyczny kształt falującej flagi, uproszczony znak ma nawiązywać natomiast do nowego interfejsu Metro. Zmieniona został również font w logotypie na Segoe, znany z oprogramowania stron internetowych i materiałów marketingowych Microsoftu. Nie dziwi decyzja o potrzebie zmiany logo. Stare logo o charakterystycznej tłustej typografi raptem z lat 80, nie było zbyt chętnie ostatnimi czasy wykorzystywane. Początkowo nowe logo wydawało mi się nieporozumieniem, jak z allegro za 25 zł. Po obejrzeniu jednak spotu pt. „Microsoft unveils a new look” stwierdzam ze logotyp choć niezwykle prosty niesie duży potencjał i dobrze wpisuje się w najnowsze trendy.

microsoft_logotypy_design_po_polsku


 

Ebay

/ebay_logo_design_po_polsku

Rebranding logo jednego z najbardziej znanych na świecie serwisów aukcyjny – Ebay – to kolejny przykład na to, że jeśli nie ma się pomysłu lepiej nic nie zmieniać. Logo Ebay nigdy nie należało do wybitnych (wręcz raziło nienaturalnie zniekształconymi literami) ale na pewno było zdecydowanie ciekawsze niż obecne. To pierwsza zmiana logotypu w 17-letniej historii serwisu Nowa grafika ciągle jest jednak mocno zbliżona do pierwowzoru. Zachowana została kolorystyka, oraz stykanie się liter ze sobą. Zmienił się jednak krój pisma i litery nie są już przezroczyste. Autorom logo - agencji brandingowej Lippincott - zdecydowanie zabrakło odwagi oraz kreatywności przy tworzeniu nowego logotypu, stad nowy znak wieje nudą.

Getin Bank

/getinbank_logo

Nowe logo Getin Bank to kolejny przykład sięgnięcia po minimalistyczna stylistykę. Zielona strzałka z białym napisem “Get In” oraz zielony dopisek Bank ma symbolizować zachętę do działania. Nowe logo jest na pewno dużo prostsze, ale czy charakterystyczne? Pomysł wydaje się zbyt prosty, nie ma w nim chyba nic innowacyjnego, czegoś co można zapamiętać. Samo logo wydaje się kiepskie, broni je kreatywne zastosowanie: użycie strzałki z logo, jako drogowskazu czy billboardu, wskazującego drogę do najbliższego oddziału banku wydaje się ciekawym zastosowaniem na kreowanie wizerunku banku. Motyw strzałki jest jednak już trochę wyeksploatowany.

getinbank_design_po_polsku

 

PZU

pzu_logo_design

Nowe logo PZU nie od razu przypadło mi do gustu. Przede wszystkim wydawało mi się totalnie nieproporcjonalne (okrąg wydaje się zbyt ciężki do typografi). Gdy jednak zagłębiłem się w cały system największego polskiego ubezpieczyciela musiałem stwierdzić ze rebranding został przeprowadzony nieprawdę z głową. Tu niewątpliwe gratulacje należą się Michałowi Łojewskiemu z White Cat Studio, autora nowego logo. Odświeżone logo PZU nawiązuje do znaku, kory obowiązywał w firmie od 1952 roku do lat 90. Nowy znak stał się bardziej nowoczesny, prostszy i bardziej czytelny. Charakterystyczna obręcz posłużyła do wykreślenia nawiasów wykorzystywanych w pozostałych materiałach promocyjnych. Symbolizuje ochronę i opiekę, którą oferują swoim klientom PZU.

/pzu_design_po_polsku

 

Poczta Polska

/poczta_polska_logo

Poczta Polska już od dłuższego czasu planowała odświeżenie wizerunku. W 2010 roku zaprezentowała nowe logo, które zmieniało kolorystkę marki z granatowej na czerwoną, odwołując się do "królewskiej tradycji" i "królewskich barw". Uproszczeniu uległ tez charakterystyczny róg pocztowy. Logo nie zostało przyjęte entuzjastycznie, do tego wysokie koszty rebrandingu wpłynęły na władzę spółki aby odłożyć rebranding. Ostatnio temat powrócił. Poczta zaprezentowała kolejną propozycje logo i wprowadza je w życie. Nowe logo poczty to przestroga że upraszać trzeba z głową. Poczta Polska zawsze kojarzyła nam się z charakterystyczną trąbką. Teraz ciężko stwierdzić z czym mamy do czynienia. Typografia tez niczego sobie – standardowa czcionka z MS Office - Calibri. Koszty operacji wymiany logo i całej kolorystyki Poczta szacuje się na 6 mln złotych. I po co?

poczta_polska_design_po_polsk

 

Żywiec

/logo_zywiec_design_po_polsku

Żywiec wprowadzając w zeszłym miesiącu nowe opakowania postanowił również odświeżyć swoją dotychczasową identyfikację wizualną. Agencja BNA odpowiedzialna za przygotowanie nowego wizerunku Żywca postawiła na prostotę. Zdecydowanie uproszczeniu uległa kolorystyka– zostawiając trzy główne barwy marki: biel, czerwień i granat. Na etykietach opakowań pojawiło się srebro, które ma wyrażać nowoczesność. Natomiast tańcząca para, która w zamierzeniu miała nabrać dynamizmu w rzeczywistości przestała być widoczna na półkach sklepowych. Jeszcze większe zmiany przeszedł sam logotyp. Obok zmiany kroju pisma na bardziej masywny, powrócono też do historycznej pisowni „Ż” - z tym że obok poziomej kreski nadal pozostała kropka! W ten sposób powstała nowa litera nie istniejąca w polskim języku Taki błąd językowy w przypadku takiej marki nie powinien mieć miejsca.

zywiec_design_po_polsku


PIOTR WIŚNIEWSKI

poniedziałek, 08 kwietnia 2013, zsah

Polecane wpisy

  • MIASTO JAKO MARKA. PRZYPADEK KRK

     Czy miasto może być marką? Oczywiście że tak. W końcu podobnie jak przedsiębiorstwa, miasta oferują produkty i usługi. Konkurują między sobą tak jak fi

  • NOWE OBLICZE MASMIXA

    Rynek jest ciężki. Aby utrzymać się na półce sklepowej producenci muszą się nieźle nagłowić. Jak wyróżnić się od konkurencji, jak zwrócić uwagę konsumenta na sw

  • czas na zmiany!

    Od dłuższego czasu na blogu niewiele się działo. Blog „design po polsku” jednak powraca i to w nowej formie. Dotychczas na zsah.blox.pl było o szero

Komentarze
2013/07/15 14:21:55
PZU i Get in Bank zrobili najlepszą robotę. PZU świetnie adaptuję obramowanie do reklam, get in bank z tą strzałką równie dobrze. Mają dobrych ludzi którzy mają dobre głowy znaczy się kotły. Co?
-
2013/08/14 14:35:07
Robiłem rebranding dla mojego klienta pkbroker.pl/ i minimalistyczne logo mu pasowało jak najbardziej, więc mniej znaczy lepiej to zawsze działa. Przejzysta strona, wizulacja i indentyfikacja jest dobra.
-
Gość: ggargi, *.dynamic.mm.pl
2013/09/22 14:27:48
Częściowo mogę się zgodzić z autorem tekstu ale tylko częściowo "Get in" bardzo trafiony pomysł, świetnie wykorzystany w materiałach, inteligentny. Co do PZU to niestety nie mogę się zgodzić z opinią, logotyp jest nudny, infantylny, tłumaczenie go tym że część okręgu wykorzystano jako nawiasy w materiałach to zwykłe przegadanie. PZU to tradycja i doświadczenie to logo zniszczyło cały wizerunek, zmiany w firmie na "nowoczesne" nie powinny iść równocześnie ze zniszczeniem tradycji a to właśnie zrobiono :(
Jest jeszcze jedna sprawa bardzo mnie niepokojąca to maksymalne upraszczanie, "emiotikonowanie" w polskim projektowaniu. Projektanci unikają koloru (wszystko czarne), unikają formy, ograniczając się do koła, prostokątu i tyle. A najbardziej przerażające jest ot że takiemu "logo" towarzyszy zawsze rozbudowany opis co to logo niby przedstawia, jakie treści niesie, itd. itp. W czasie moich studiów na takie działanie mówiono - Przerost treści nad formą.
Oto kilka przykładów:
www.muzeum.gliwice.pl/
stgu.pl/muzeumsybiru/
-
Gość: basiula, 89.174.231.*
2013/11/18 15:53:05
Nie jestem do końca przekonana czy wszechogarniający nas minimalizm jest naprawdę korzystny. Choć sama lubie minimalistyczne projekty, to bardzo często minimalizm niebezpiecznie zbliża się do granicy gdzie nie ma minimalizmu a jest zwykła, prostacka forma bez polotu. Ale owszem, jeśli jest to naturalna kolej rzeczy to nie mam nic przeciwko. Tak jak lubię naturalne kosmetyki, tak minimalizm jako następstwo (lub przerwa) bogatej formy jak najbardziej mi odpowiada.
-
2013/12/19 14:44:21
Idzie zauważyć trend minimalistyczny - coraz więcej marek chce zmieniać swoje logo na nieco prostsze, bardziej zapadające w pamięć. Jak widać dobrze się to sprzedaje i coraz więcej firm idzie w tym kierunku
-
2016/05/19 18:52:35
ciekawie