Blog > Komentarze do wpisu
MIASTO JAKO MARKA. PRZYPADEK KRK

krk_design_po_polsku

Czy miasto może być marką? Oczywiście że tak. W końcu podobnie jak przedsiębiorstwa, miasta oferują produkty i usługi. Konkurują między sobą tak jak firmy z jednej branży o zainteresowanie turystów, inwestorów i w końcu samych mieszkańców. Miasto w ten sposób staje się takim samym przedmiotem reklamy jak produkt czy usługa. Marketing miast, bo o nim mowa to dziedzina dziś niezwykle modna, i choć w Polsce dopiero raczkująca, na zachodzie znana już bardzo dobrze. W dużym skrócie ma prowadzić do większego zainteresowania miastem , co prowadzi do wzrostu inwestycji, wzrostem gospodarczym i w rezultacie polepszeniem życia mieszkańców. Strategie na promocję miast mogą być rożne. Wspomnieć tu można choćby logo „I love New York” z 1977 roku autorstwa Miltona Glasera, które stało się już ikoną popkultury czy logo „I amsterdam”.

ilovenewyork

Loga promocyjne Nowego Jorku oraz Amsterdamu

Świadomość budowania marki rośnie powoli również wśród polskich miast. Ostatnio Urząd Miasta Krakowa zaprezentował nowy system identyfikacji wizualnej miasta, który stopniowo jest wdrażany. System opiera się na prostym znaku KRK. Te trzy litery mają nawiązywać do symbolu krakowskiego lotniska oraz popularnego wśród młodzieży skrótu.

krakow_design_po_polsku

KRK jest znakiem bardzo plastycznym, dającym duże możliwości kreacyjne (różne faktury, wypełnienia, kolorystyka). Jak przekonują autorzy nowego systemu - Agencja Reklamowa Yoho - konstrukcja logo odwołuje się szeroko do skojarzeń i treści związanych z wielowątkowym dziedzictwem Krakowa. Sam skrót można też w różnych kontekstach interpretować jako akronim, np.: K R K: Kultura Rozwój Kreatywność; Kraków Ruch Kierunek; Kraków Rozwój Konsekwencja; Kraków Rozkwit Kreatywność; Kraków Rozrywka Kultura.

system_identyfikacji_miasta_krakowa_design_po_polsku

System identyfikacji wizualnej Krakowa

Nie chciałbym koncentrować się na stronie graficznej samego logo. Logo może się podobać lub nie, to kwestia gustu. Dla mnie osobiście jest zbyt ciężkie i z nieczytelne zwłaszcza patrząc z większej odległości. Problem w tym, że Kraków już ma logo promocyjne skutecznie wykorzystywane w różnych materiałach promocyjnych od ponad 12 lat.

logo_krakow_design_po_polsku

Stare logo miasta Krakowa

Układające się w kształt Rynku rozpikselowane kwadraty, a pośrodku nich łacińska nazwa Cracovia" zapisały się w pamięci mieszkańców i są rozpoznawalne przez przyjezdnych . Skąd wiec potrzeba wprowadzenia nowego znaku kiedy już funkcjonuje jedno dobrze znane? Według władz miasta brakuje w nim nowoczesności. Co więcej Urząd Miasta nie zmierza wycofywać z użytku starego logo!

„Wprowadzenie znaku KRK nie oznacza, że rezygnujemy z logo Krakowa. Ono jest wciąż obowiązujące, tyle że planujemy je stosować w bardziej oficjalnych sytuacjach. W promocji miasta i komunikacji z mieszkańcami sięgamy po bardziej dynamiczny i nowoczesny symbol KRK” - wyjaśnia wiceprezydent Sroka. Na mieście można spotkać plakaty gdzie występują razem zarówno stare jak i nowe logo. Do pełnej grozy brakuje jeszcze tylko herbu miasta….

Jeszcze większe kontrowersje budzi sam system identyfikacji. Zgodnie z manualem nowego systemu wszystkie materiały promocyjne wydawane prze instytucje kultury finansowane z budżetu miasta muszą być opatrzone znakiem KRK w górnym lewym rogu. Co z tego wynika? Oceńcie sami. Poniżej przedstawiam przykładowe plakaty promocyjne dwóch krakowskich instytucji – Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK oraz krakowskiego chóru Capella Cracoviensis – przed i po wprowadzeniu nowego systemu.

mocak_plakaty_design_po_polsku

 Plakaty MOCAK-u przed i po wprowadzeniu systemu (w czerwonej ramce logo instytucji)

capella_design_po_polsku

 Obecne plakaty chóru Capella Cracoviensis z dwoma logotypami miasta Krakowa

Obie instytucje mają opracowany własny grid plakatów promocyjnych. Wprowadzenie znaku KRK w górnym lewym rogu powoduje, że ta informacja staje się najważniejsza, a tak być nie powinno. Najlepiej obrazuje to plakat MOCAK-u gdzie KRK zdominowało logo samej instytucji i ostatecznie nie wiemy z czym mamy do czynienia. Nowy znak jest tak mocny, że ingeruje bardzo w każdy layout, osłabiając go. Jest to tym bardziej niepokojące, że Kraków na tle innych polskich miast od lat wyróżniał się wysokim poziomem graficznym plakatów kulturalnych. Znak i system, który w założeniu miał być otwarty na kreatywność ostatecznie ją zabija.

poznan_design_po_polsku

Zdecydowanie lepiej wybrnęli z systemu identyfikacji miejskiej poznaniacy. Marketingowcy z Poznania przed Krakowem sięgnęli po nowoczesny, lotniczy skrót. Marka Poznań jest skutecznie budowana już od kilku lat wokół hasła "Miasto know-how". Miasto dla biznesu, miasto, w którym "wiemy jak". Celem strategi wizerunkowej jest zakomunikowanie niezwykłego potencjału, jaki posiada Poznan i jego mieszkańcy oraz zwrócenie uwagi na realne miejsca i faktyczne osiągnięcia, które składają się na jego wyjątkowość. Stąd odwołanie się do niepowtarzalnych marek, instytucji i wydarzeń, związanych z Poznaniem. Stąd także symbol gwiazdki, odnośnika, który odsyła do konkretnej rozszerzonej wiedzy związanej z oznaczanym słowem. Symbol gwiazdki jawi się nam jako synonim najwyższej jakości. Na gadżetach miasta tradycyjny Poznań bywa zastępowany dwoma wersjami. W pierwszej występuje jako POZnan*, w drugiej ograniczono się do samej gwiazdki. Wszystkie materiały promocyjne wydawane prze Urząd Miasta są niezwykle spójne graficznie i charakterystyczne na tle innych miast.

system_identyfikacji_miasta_poznania_design_po_polsku

System identyfikacji wizualnej Poznania


Wracając jednak do Krakowa - sam pomysł na system wydaje się trafny natomiast Urzędowi Miasta należy się pochwała za świadomość potrzeby budowania świadomości marki miasta. Budzi on jednak we mnie mieszane uczucia. Z jednej strony system działa i mocno komunikuje – z drugiej jednak strony zabija indywidualność plastyczną danych wydarzeń kulturalnych. Nie rozumiem polityki miasta z dwoma logotypami – starym i nowym. W systemie, który miał budować spójność wizerunkową zabrakło jednego najważniejszego: spójności.

PIOTR WIŚNIEWSKI

 

czwartek, 14 marca 2013, zsah

Polecane wpisy

  • IM MNIEJ TYM LEPIEJ, CZY ZAWSZE?

    Jak w każdej dziedzinie projektowej, także w projektowaniu logotypów panują trendy. Pojawiają się i znikają. Kilka lat temu pod wpływem rozwoju programów grafic

  • czas na zmiany!

    Od dłuższego czasu na blogu niewiele się działo. Blog „design po polsku” jednak powraca i to w nowej formie. Dotychczas na zsah.blox.pl było o szero

  • Już wkrótce Wirtualne Muzeum Polskiego Wzornictwa

    Na początku tego wpisu jestem winien czytelnikom „design po polsku” wyjaśnienie dotyczące blisko rocznej przerwy w redakcji bloga. Moja nieobecność

Komentarze
2013/08/06 11:01:10
Uwielbiam blogi o designie, typografii i róznych kampaniach dzięki nim przeprowadzane, z tyj kolekcji najbardziej podoba mi sie akcja amsterdamu, świetnie im to wyszło, utaj więcej plus.google.com/115602654777272209625 takich przykładów ;]
-
Gość: Marcin, *.static.chello.pl
2013/09/08 21:38:14
Dla mnie koncepcja identyfikacji krakowa jest wprost kopia z Nowego Jorku, wystarczy zestawic www.wolffolins.com/work/new-york-city

Tylko ze ta z Nowego Jorku to klasa wyzej...
-
2014/03/26 15:13:43
Poznań zrobił najlepszą akcję jeśli chodzi o rozwój marki z zaproszeniem specjalistów do pracy. Dużo studentó teraz projektuje piece gazowe co itd. dla mnie fajna akcja.
-
Gość: , *.static.ip.netia.com.pl
2015/05/30 14:45:19
identyfikacja Poznania wygląda jak reklama firmy farmaceutycznej.. ma sie nijak do loga krakowa