Blog > Komentarze do wpisu
dobrze pokierować...

Na co dzień spotykamy się w naszym życiu z ogromną ilością informacji. Jednym ze sposobów na jej uporządkowanie są systemy informacji wizualnej.  To nic innego jak systemy oznakowania danej przestrzeni , łączące w sobie branding, znaki graficzne, mapy i urządzenia nawigacyjne. Informują nas, gdzie się właśnie znajdujemy, podpowiadają kierunek, w którym powinniśmy się poruszać lub wskazują, jak do danego celu dotrzeć. System informacji wizualnej, nomen omen, potrzebny jest wszędzie tam, gdzie liczy się właściwy drogowskaz i nawigacja. Najczęściej  możemy natknąć się na nie w  centrach handlowych, biurowcach, szpitalach czy lotniskach. Żeby uzmysłowić sobie rolę nośników informacji w życiu, wystarczy wyobrazić sobie świat bez wizualnych oznaczeń przestrzeni. - Jak zaczęłyby się nasze wakacje od wizyty na nie oznakowanym lotnisku? Jak znaleźlibyśmy samochód na parkingu czy odpowiedni sklep w centrum handlowym, czy wreszcie jak wyglądałaby nasza praca w miejscu, gdzie żadne z drzwi  nie są odpowiednio oznaczone? W Polsce projektowanie informacji wizualnej w przestrzeni publicznej wciąż jest jedną z najbardziej zaniedbanych dziedzin grafiki użytkowej. Powoli pojawiają się jednak przykłady dobrych systemowych rozwiązań w przestrzeni publicznej. O to wybrane z nich.

 

warszawa_identyfikacja_informacji_miejskiej_design_po_polsku_zsah

Miejski System Informacji Warszawy, Towarzystwo Projektowe
Miejski system informacji Warszawy to jedno z niewielu tak dużych i kompleksowych, przedsięwzięć tego typu zrealizowanych w naszym kraju. System wdrażany od 1997 roku został opracowany przez Towarzystwo Projektowe (Grzegorz Nawiński, Jerzy Porębski, Michał Stefanowski). Projekt obejmuje informacje przeznaczone zarówno dla pieszych, jak i zmotoryzowanych, nazwy ulic, numery domów, oznaczenia zabytkowego centrum, punkty informacyjne, mapy oraz foldery dla turystów. Estetyczna jednorodność, wzorowe opracowanie detali, użycie właściwych materiałów i wysoka jakość wykonania nie tylko pozwalają szybko i precyzyjnie orientować się w typografii miasta, ale również pozytywnie wpływają na charakter i wartość przestrzeni publicznej.


studio_diagram_design_po_polsku_stary_browar_identyfikacja

System identyfikacji informacji wizualnej w Starym Browarze w Poznaniu, Studio Diagram
Organizacja przestrzeni w galeriach handlowych naśladuje tkankę miejską. Za tym idzie również oznakowanie, które naśladuje systemy informacji miejskiej, niejednokrotnie do takiego stopnia, że sklepowe ciągi komunikacyjne są zaznaczone i opisane jako ulice, którym się nadaje sielankowe nazwy. Dobrym przykładem kompleksowego systemu informacyjnego centrum handlowego jest realizacja Michała Cierkosza z studia Diagram dla Starego Browaru w Poznaniu. Infografika Starego Browaru, zgodnie z estetyką całości budynku, jest utrzymana w stylu trochę industrialnym, trochę retro i vintage. Jednym z zadań projektantów z Diagram było opracowanie nowego nazewnictwa trzech części kompleksu. Przyjęte nazwy Pasaż, Atrium i Dziedziniec maja tworzyć zabytkowość i podkreślać szlachetność i nobliwość miejsca. W podobnym celu w identyfikacji Starego Browaru użyto dominującego koloru bordowego, który jak wiadomo w systemach informacji miejskiej jest zarezerwowany dla obszarów zabytkowych. Elementy infografiki rozmieszczono na tablicach w kształcie żagli oraz na mniejszych oszczędnych  w formie i czytelnych tabliczkach.


akademia_ekonomiczna_design_po_polsku_zsah

System informacji wizualnej dla Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Justyna Kucharczyk oraz Agnieszki Nawrocka
System informacji wizualnej dla Akademii Ekonomicznej w Katowicach autorstwa Justyny Kucharczyk oraz Agnieszki Nawrockiej powstał w oparciu o rzetelną analizę funkcjonowania obiektów uczelnianych. Autorki musiały uporać się z niejednorodną przestrzenią pod względem wizualnym i architektonicznym. Metodą prób i błędów sprawdzając swoje pomysły na bieżąco i weryfikując udało się w końcu stworzyć czytelny i spójny system informacji. Uporządkowanie numeracji pięter, logiczne nazwanie kondygnacji, zróżnicowanie kolorystyczne poszczególnych części oraz wprowadzenie nowej numeracji pomieszczeń okazało się kluczowe. Niezwykle ciekawym rozwiązaniem w opracowanym systemie są tzw. portierzy – główne źródło informacji, wyjaśniające zainteresowanym, do których schodów należy dojść i na której kondygnacji przejść do innej klatki schodowej żeby dostać się w wybrane miejsce.


identyfikacja_muzeum_sztuki_w_lodzi_jakub_stepien_polski_dizajn_design_po_polsku_zsah

System identyfikacji wizualnej Muzeum Sztuki w Łodzi, Jakub Stępień (Hakobo)
Jakub Stępień zwany Hakobo, to łódzki grafik należy do czołówki pokolenia młodych polskich projektantów. Choć słynie głównie jako plakacista, Hakobo świetnie czuje się także w identyfikacji wizualnej. Najlepszym tego przykładem jest system identyfikacji wizualnej ms² (Muzeum sztuki w Łodzi) - nowoczesny, a jednocześnie odwołujący się do tradycji awangardowych Muzeum. Użycie prostych, czarnych form wyróżnia budynek muzeum od otoczenia centrum handlowego manufaktura. Istotnym elementem identyfikacji jest nowe logo obsługujące trzy oddziały łódzkiego muzeum. Hakobo, aby uzyskać efekt nowoczesności, nawiązał – paradoksalnie – do najlepszych tradycji awangardowej typografii.

 

lotnisko_pyrzowice_design_po_polsku_zsah

System informacji wizualnej Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, Justyna Kucharczyk oraz Andrzej Sobaś
Dobrze przemyślany system informacji wizualnej szczególnie istotny jest na lotniskach, gdzie komunikacja musi przebiegać bez zarzutu. Pod tym wglądem na szczególną uwagę zasługuje projekt systemu identyfikacji na lotnisku Katowice Pyrzowice, autorstwa Justyny Kucharczyk i Andrzeja Sobasia. Zainspirowany rozwiązaniem Ruediego Baurea dla lotniska Kolonia/Bonn katowicki projekt wyróżnia klarowny kod kolorystyczny informacji w rożnych strefach, czytelność napisów złożonych krojem pisma Info Erica Spiekermanna oraz zabawne ludziki z serii piktogramów. Dobrym rozwiązaniem jest także zastosowanie technologii podświetlania napisów światłem diodowym LED, co pozwala nie tylko na obniżenie kosztów eksploatacji, ale także poprawia bezpieczeństwo.

 

warszawa_metro_design_po_polsku

System informacji wizualnej warszawskiego metra, Roman Duszek oraz Ryszarda Bojar
System informacji warszawskiego metra powstaje już prawie dwadzieścia lat. Opracowanie sytemu to wynik pracy zespołowej Romana Duszka i Ryszarda Bojara wraz z architektami oraz inżynierami ówczesnego metroprojektu, z którymi projekt był na bieżąco budowy metra konsultowany. Projekt powstał w latach 1982-1984 roku. Niestety na wdrożenie musiał czekać aż dziesięć lat. W końcu został zrealizowany i to dokładnie w takiej formie, w jakiej został zaprojektowany. Co ciekawe do dziś funkcjonuje bez zasadniczych zmian czy uzupełnień. Z biegiem lat powstają kolejne stacje kolei podziemnej. Każda z nich ma inny projekt przestrzenny, wykonany z zastosowaniem innych materiałów, charakteryzujący się innymi detalami. Tylko informacja w metrze jest zawsze taka sama – zrozumiała i logicznie podana. Znakomicie odnajduje się wśród różnorodnej stylistyki poszczególnych stacji – jest elementem, który wizualnie spina całość. To system otwarty, bo został opracowany w taki sposób, że może być bez ograniczeń rozwijany i rozbudowywany.


centrum_nauki_kopernik_mamastudio_zsah_polish_design

System identyfikacji informacji wizualnej Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, mama studio
Na wyróżnienie zasługuje także projekt systemu informacji wizualnej dla nowo otwartego Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Projekt przygotowało mama studio. System oznakowania budynku Centrum został zaprojektowany ze szczególnym uwzględnieniem cech indywidualnych architektury budynku i jego otoczenia. Uniwersalny system komunikacji wizualnej, choć wtopiony w architekturę, jest wyrazisty i czytelny. Wykorzystana kolorystyka odwołuje się do kolorów obecnych w logotypie Centrum Nauki Kopernik. Znaki oraz wolnostojące moduły informacyjne, które przyjęły kształt wieloboków ze ściętymi ścianami są inspirowane samym budynkiem i jego charakterystyczną architekturą. Kropką nad i oraz charakterystycznym symbolem CNK jest zaprojektowany przez mamastudio Totem, który stanie przed wejściem do budynku. Będzie on pełnił funkcję wizualnej wizytówki Centrum Nauki Kopernik.


czwartek, 02 grudnia 2010, zsah

Polecane wpisy

  • IM MNIEJ TYM LEPIEJ, CZY ZAWSZE?

    Jak w każdej dziedzinie projektowej, także w projektowaniu logotypów panują trendy. Pojawiają się i znikają. Kilka lat temu pod wpływem rozwoju programów grafic

  • O POWAŻNYCH SPRAWACH NA WESOŁO

    Kampanie społeczne kojarzą nam się zazwyczaj z drastycznymi obrazami, zaskakującymi metaforami… krótko mówiąc muszą szokować, aby zostać zauważone w gąszc

  • MIASTO JAKO MARKA. PRZYPADEK KRK

     Czy miasto może być marką? Oczywiście że tak. W końcu podobnie jak przedsiębiorstwa, miasta oferują produkty i usługi. Konkurują między sobą tak jak fi

Komentarze
Gość: w, 93.181.188.*
2010/12/03 18:59:36
system na metrze, to chyba niezbyt udany przyklad, jesli stopien skomplikowania jest bliski zeru, mozna jechac w lewo albo w prawo. pokazcie jak jest to zrobione gdzie siec metra jest ogromna i laczy sie z kolejka naziemna, np berlin, londyn itp