Blog > Komentarze do wpisu
z kart historii polskiego designu: Barbara i Stanisław Brukalscy

Barbara (1899-1980) oraz Stanisław (1894-1967) Brukalscy to wybitni awangardowi architekci, współtwórcy nowoczesnej architektury i designu sprzed 1939 roku. "Projektowali zarówno budynki, podporządkowane własnym ideom mieszkalnictwa, wnętrza, jak i meble czy neony, wśród których znajdują się prawdziwe arcydzieła sztuki użytkowej. Oboje studiowali, a potem pracowali na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Stanisław Brukalski ukończył też politechnikę mediolańską." Barbara Brukarska natomiast uzyskała jako pierwsza kobieta nominację profesorską na Politechnice Warszawskiej. "W latach 20. Brukalscy związali się z awangardowym ugrupowaniem architektów i plastyków „Praesens“, działającym do 1930 r. Praesens głosił program zerwania z tradycyjnymi formami w architekturze i sztukach plastycznych, pokrewny do tego, który proponował weimarski Bauhaus, nidrlandzki De Stijl i moskiewski Wchutiemas. Propagowano uprzemysłowienie i standaryzację budownictwa, by zapewnić tanie, wygodne mieszkania dla przeciętnie zarabiających, także robotników. Idee Praesensu próbowali wcielać w życie w latach trzydziestych w projektach warszawskich osiedli mieszkaniowych, m.in na Żoliborzu. W tym okresie Brukalscy zaprojektowali również swój własny dom, który był pierwszym awangardowym budynkiem w Polsce. Nieregularna, uskokowa bryła willi przypomina budynki projektowane w tamtym czasie w Holandii przez twórców z kręgu neoplastycyzmu. Na podstawie postulatów sformułowanych podczas drugiego Kongresu Architektury Nowoczesnej grupa Praesens zainicjowała w Polsce program pod nazwą "Mieszkanie najmniejsze". Architekci mieli zaprojektować budynki i wyposażenie wnętrz, które byłyby dostępne dla najuboższych klas społecznych. Rezultaty tego programu pokazano na zorganizowanej w 1930 r. wystawie. Barbara i Stanisław Brukalscy zaprezentowali wówczas meble z drewna, z blatami i siedzeniami pokrytymi szarym linoleum, co miało zapewniać łatwiejsze utrzymywanie ich w czystości. Powstała też kuchnia wzorowana na słynnej funkcjonalnej "kuchni frankfurckiej". W projektowaniu mebli specjalizowała się zwłaszcza Barbara Brukalska – jej szczytowym osiągnięciem była aranżacja Pawilonu Polskiego na EXPO 1937 w Paryżu. Pokój wypoczynkowy ze słynnym fotelem krytym białą baranicą łączył wątki awangardowe z neoromantycznymi i klasycyzującymi. Stanisław Brukalski projektował wnętrza m.in. dla polskich transatlantyków: m/s Piłsudski oraz m/s Batory." "Dzisiaj dostrzegamy i w pełni doceniamy nowatorstwo i oryginalność projektów Brukalskich. Jako architekci należą do najwybitniejszych kreatorów nowoczesności, a sama Brukalska jako projektantka mebli zajmuje kluczową pozycję wśród nowoczesnych designerów międzywojnia."

1_stanislaw_barbara_brukalscy_brukalski_design_po_polsku_dizajn_polski_zsah

2_stanislaw_barbara_brukalscy_brukalski_design_po_polsku_dizajn_p

Źródło:


Marta Leśniakowska, Dyskretny urok awangardy. Barbara i Stanisław Brukarscy, 2+3D nr 31 (w tym również źródło zdjęć)

Stacja Muranów, www.stacjamuranow.art.pl

O patronach Nagrody im. Barbary i Stanisława Brukalskich




środa, 28 kwietnia 2010, zsah

Polecane wpisy