Blog > Komentarze do wpisu
dobre polskie logo

wedel_logo_design_po_polsko_zsah

Wedel

Marka Wedel bez wątpienia jest uznawana za wizytówkę dobrego, polskiego produktu i narodową markę Polaków. Wszystko zaczęło się w 1851 roku, kiedy to Karol Ernest Wedel otworzył własną cukiernię przy ulicy Miodowej w Warszawie. Jego wyroby czekoladowe szybko zdobyły popularność, były tak znane, że niebawem doczekały się pierwszych podróbek. Stąd Karol Wedel postanowił stemplować każda tabliczkę czekolady, natomiast paczkę podpisywać własnoręcznie. Zwyczaj ten przejął po ojcu Emil Wedel, i to jego podpis, z wyszukanym i zdobnym zawijasem, z czasem stał się rozpoznawalnym przez wszystkim znakiem czekolady. Logo niezmiennie funkcjonuje do dziś, nie zagroziły mu ani burzliwe czasy PRL ani wchłoniecie firmy przez koncern Cadbury Schweppes.

lot_logo_design_po_polsku_zsah

LOT

W 1929 roku rozpisany został konkurs na znak graficzny dla nowoutworzonych Polskich Linii Lotniczych. Zwycięzcą konkursu został Tadeusz Gronowski, warszawski artysta plastyk. Dwa lata później znak „żurawia” wprowadzony został oficjalnie jako herb Polskich Linji Lotniczych LOT. Na przestrzeni wielu lat sylwetka żurawia ulegała licznym modyfikacjom. Jednak to właśnie on od samego początku towarzyszy lotowskim pilotom, stewardesom i pasażerom w ich podniebnej wędrówce. Ostateczną zmianę w 1978 dokonali Roman Duszek oraz Andrzej Zbrożek.

pko_logo_design_po_polsku_zsah

PKO

Chyba nie ma osoby w Polsce, która nie kojarzy logo PKO. „Skarbonka” zaprojektowana przez Karola Śliwkę stała się podstawą wizerunkową banku. Znak graficzny PKO został w pierwszym podejściu odrzucony przez bank, ponieważ nie spodobał się... sprzątaczce. Dyrekcja musiała zrezygnować z publikacji loga, bo w tamtych czasach głos klasy robotniczej liczył się najbardziej. Po sprzeciwie sprzątaczki znak PKO pojawił się tylko na plakacie promującym październik jako miesiąc oszczędności. Potem jednak został uznany za znak banku. Dziś jest zmodernizowany, żółta kropka nad logo, zastąpiła złotówkę.

pwn_logo_design_po_polsku_zsah

PWN

Państwowe Wydawnictwo Naukowe jest jednym z najpopularniejszych i zarazem najstarszych wydawnictw w Polsce. Od niemal początku wydawane publikacje naukowe opatrzone są znanym, charakterystycznym znakiem. Pierwsze litery kolejnych członów nazwy tworzą rysunek zapalonego kaganka – symbolu nauki i wiedzy.

cpn_logo_design_po_polsku_zsah

CPN

CPN był najbardziej rozpoznawalną marką w Polsce dekady socjalistycznej, ocieraliśmy się o niego codziennie. Jednak wraz transformacją (wyniku połączenia Petrochemii Płock SA i CPN powstał Orlen) i zakończeniem działalności firmy znak znikł z naszych ulic. Dla nowego pokolenia znak nie istnieje. I nie pomoże świadomość, że jest wykorzystywany, jako przykład dobrego projektowania, na wydziałach projektowania graficznego. W świadomości projektantów i pokolenia PRL, częściowo przetrwał i identyfikuje firmę nadal, choć firmy nie ma. Dla mnie mogłoby otrzymać pierwsze miejsce w konkursie na najlepsze logo PRL-u. Genialne liternictwo sugerujące dystrybutor, prosty w formie, czytelny i zarazem posiadającego moc. Znak zaprojektowany w 1967 roku przez Stefana Solika.

program_trzeci_logo_design_po_polsku

Trójka Polskie Radio

Stare logo „Trójki” zastąpiono nowo zaprojektowanym z okazji 80-lecia Polskiego Radia. Zamkniętą, przemyślaną w każdym calu formę zastąpiono standardowym znaczkiem, którego koncentryczne kręgi nawiązują do symbolicznego rozchodzenia się fal radiowych w eterze. Stare logo cechowała inteligentna gra skojarzeń, szacunek do tradycji (forma szpuli, na którą niegdyś nawijano setki metrów taśmy) i wyważona kompozycja z wzajemnie równoważącymi się elementami bieli i czerni.

heayh_logo_design_po_polsku_zsah

Heyah

Heyah to jedna z najlepiej rozpoznawalnych operatorów komórkowych w Polsce. Z czym kojarzy się Heyah? Czerwoną łapkę znają wszyscy – nawet Ci, którzy w sieci Heyah komórki nie posiadają Charakterystycznym logo Heyah jest stylizowany kształt pięciopalczastej dłoni, zwany Czerwoną Łapą, uzupełniony stylizowaną na uliczne graffiti nazwą. Wstępne koncepcje zakładały wykorzystanie jako logo nowej sieci postaci ludzika Buzza lub papryczki Chilli, ostatecznie jednak zadecydowano o użyciu motywu dłoni, który szybko zyskał miano "czerwonej łapy". Autorem logo jest agencja reklamowa G7.

empik_logo_design_po_polsku_zsah

Empik

Nowy system identyfikacji sklepów Empik po raz pierwszy w historii polskiego designu w całości opiera się na projekcie oryginalnego kroju fontu, zaprojektowanego specjalnie na potrzeby projektu na zlecenie BNA przez cenionego polskiego typografa Łukasza Dziedzica, współpracującego z renomowanymi wydawnictwami i domami typograficznymi. Autorami koncepcji nowego znaku Empik-u z charakterystycznym apostrofem/przecinkiem są dyrektor kreatywny oraz współwłaściciel agencji Wojciech Mierowski, oraz Wika Wojciechowska.

wtorek, 01 grudnia 2009, zsah

Polecane wpisy

  • IM MNIEJ TYM LEPIEJ, CZY ZAWSZE?

    Jak w każdej dziedzinie projektowej, także w projektowaniu logotypów panują trendy. Pojawiają się i znikają. Kilka lat temu pod wpływem rozwoju programów grafic

  • O POWAŻNYCH SPRAWACH NA WESOŁO

    Kampanie społeczne kojarzą nam się zazwyczaj z drastycznymi obrazami, zaskakującymi metaforami… krótko mówiąc muszą szokować, aby zostać zauważone w gąszc

  • MIASTO JAKO MARKA. PRZYPADEK KRK

     Czy miasto może być marką? Oczywiście że tak. W końcu podobnie jak przedsiębiorstwa, miasta oferują produkty i usługi. Konkurują między sobą tak jak fi

Komentarze
2009/12/04 22:05:11
bardzo fajne zestawienie, najbardziej podobają mi się PWN i CPN i PKO
-
2009/12/05 01:14:57
świetna selekcja :)
a cpn jest mocne również werbalnie.
do dziś starsze pokolenie jadąc na bipi jedzie do cepeenu.
-
Gość: miazga, *.compi.net.pl
2009/12/05 18:02:59
Bardzo fajne zestawienie. Jednakowoż wkładanie łapy heyah obok pozostałych znaków zakrawa na profanacje. Logo heyah znają wszysycy tylko i wyłącznie z powodu ogromnego zasięgu wszystkich kampanii reklamowych tego operatora. Samo logo jest wyjątkowo słabe jakościowo.
-
Gość: birbant, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/12/06 20:50:25
całkowicie zgadzam się z Miazgą:)

i jeszcze małam uwaga do opisu logo lotu-nie ostateczną zmianę dokonali-ostateczNEJ zmiany dokonali;)
-
Gość: Painter Man, 109.243.223.*
2010/01/25 19:49:16
Zgadza się. Logo Heayh jest "od czapy" i do pięt nie dorasta powyższym klasykom projektowania znaków logo.
-
Gość: jj, *.tvk.torun.pl
2010/02/28 18:28:04
przydaloby sie podac autorow logosow
-
2010/04/28 19:29:16
Świetne zestawienie! (Z małym wyjątkiem) Zgadzam się tu z kolegą Painter Man, że odstaje Heya. Jest poprostu oryginalna jak... ręka. Tutaj jest art. Wady i błędach projektowania logo na samym jego końcu jego jest cała masa logotypów oryginalnych właśnie jak czerwona ręka. To zupełnie inna liga niż mistrzostwo np. PKO.
-
Gość: arq, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/10/29 23:11:40
Ja bym tu jeszcze dodał niezapomnianą markę UNITRA (polski sprzęt audio-video) z jej charakterystycznym logo: stylizowaną literą "U". PREDOM też należy do najciekawszych i przez trzy dekady (co najmniej do końca lat 90-ych) był jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych. Był ozdobą zmechanizowanego sprzętu domowego produkcji polskiej. Obydwa znaki firmowe choć nie tak powszechne jak kiedyś, są nadal obecne :)
-
2011/03/18 09:02:08
Heyah? Ała!
-
Gość: Znawca, *.icpnet.pl
2012/03/31 20:50:45
A gdzie TSA (zespół rockowy)? Logo też genialne...
-
Gość: lolek, *.swietochlowice.vectranet.pl
2013/02/01 17:09:08
A gdzie logo PTK Centetel ?!
-
2016/06/09 21:54:50
Polska szkoła projektowania logo jest najlepsza!