Blog > Komentarze do wpisu
między sztuką a designem. dorota urban

dorota_urban_2_design_polski

Dorota Urban jest studentką grfaiki na Uniwersytecie Ślaskim. Zajmuje się głównie grafiką warsztatową, projektowaniem graficznym, rysunkiem oraz malarstwem. Główną inspiracją jej prac jest ciało traktowane jako element formalny kompozycji. Często jawi się ono jako pierwiastek żeński uwikłany w mniej lub bardziej symboliczną rzeczywistość.
„Prace Doroty Urban stanowią opowieść. To niepozbawiona goryczy zdystansowana refleksja na temat siebie samej, a raczej własnego ciała wobec kultury, w której funkcjonuje. Podkreśla ona świadomość jego fetyszyzacji, pragnienie ciała konkretnego i nieokreślonego, jego uprzedmiotowienie, a wreszcie sprowadzenie kobiety właśnie do ciała. (…) Swoje ciało, razem z narzuconym kulturowo kontekstem, metodą „kopiuj, wklej” implikuje w przestrzeń jej grafik. Sama pozbawia je podmiotowości, powiela, przerabia, zdaje się mówić: „Wiem. Jestem kobietą, wiem...”, pozostawiając przy tym echo smutku, towarzyszącego gorzkim refleksjom. Nie znaczy to, że artystka kłóci się z własną naturą, jej wypowiedź dotyczy w całości fantazmatu kobiety we współczesnej kulturze. Sama zresztą w pewien sposób decyduje się na jego powielanie” pisze Mateusz Żurek. W swoich pracach, w swoim myśleniu Dorota Urban jest niezwykle bliska innej polskiej artystce – wielkiej rzeźbiarce – Alinie Szapocznikow, o której można było już przeczytać na zsah.blox.pl.
zsah@op.pl

dorota_urban_design_polski

 

środa, 01 października 2008, zsah

Polecane wpisy

  • IM MNIEJ TYM LEPIEJ, CZY ZAWSZE?

    Jak w każdej dziedzinie projektowej, także w projektowaniu logotypów panują trendy. Pojawiają się i znikają. Kilka lat temu pod wpływem rozwoju programów grafic

  • O POWAŻNYCH SPRAWACH NA WESOŁO

    Kampanie społeczne kojarzą nam się zazwyczaj z drastycznymi obrazami, zaskakującymi metaforami… krótko mówiąc muszą szokować, aby zostać zauważone w gąszc

  • MIASTO JAKO MARKA. PRZYPADEK KRK

     Czy miasto może być marką? Oczywiście że tak. W końcu podobnie jak przedsiębiorstwa, miasta oferują produkty i usługi. Konkurują między sobą tak jak fi